וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תלמדו את הילדים שלכם לקבל את האחר

חני קיסוס, מאמר אורח

27.10.2020 / 9:18

לצד השמחה שבחזרה למסגרות החינוך לקטנטנים, מתעורר גם חשש שתהליך הסתגלות ידחוק הצידה את התכנים החינוכיים שמועברים בגנים. חני קיסוס, מנהלת בי"ס להתפתחות וחינוך לילדים עם צרכים מיוחדים מסבירה מה אתם יכולים לעשות בבית כדי שהילד שלכם יגדל להיות סובלני לאחר

בווידאו: הקלות בסגר - גני הילדים נפתחו, הוסרה מגבלת הקילומטר/צילום: רויטרס

אולי זה עוד מוקדם לשמוח, אבל נראה כי חגיגות החזרה לגנים בשבוע שעבר לא היו רחוקות מחגיגות ה-1 בספטמבר. יש הורים שמתרגשים מהחזרה לשגרה ויש שמאמינים שהחזרה לשגרה לא תאריך ימים, אך כולם מסכימים שבתקופה מבלבלת זו, כל מה שהילדים צריכים הוא חום וביטחון. בימים אלו בהם עוסקות הגננות בעיקר בסיוע בהסתגלות, בחיבוקים ובניסיון להחזיר את הילדים לשגרה, נראה כי חלק מהתכנים והחינוך לערכים נדחקו לפינה.

מחקרים מראים כי ישנה חשיבות משמעותית בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בגנים רגילים, וכי שילוב זה מהווה זרז להובלתם לחיי שגרה נורמטיביים. היתרון המשמעותי ביותר, והמטרה הסופית עבור אותם ילדים היא חשיפה לעולם האמיתי והטבעי לבני הגיל והכנתם להיות משולבים בקהילה רגילה ובשגרה יומיומית הזהה לשל כל ילד. כשמשלבים בין ילדים עם צרכים מיוחדים וילדים רגילים, הם אוכלים, ישנים ומשחקים ביחד. כך לילדים המיוחדים יש מעין מודל לחיקוי והדרך לשילוב בקהילה קצרה יותר, וילדים רגילים זוכים לקבל את השונה באופן האותנטי ביותר.

אולם, בכל החודשים האחרונים, הילדים הלומדים במסגרות שילוב נותקו מחשיפה לילדים עם צרכים מיוחדים. ילדים אלה הורגלו וזכו להכיל ולהכיר אוכלוסיות השונות מהם, להתמודד בסיוע לאחר ולהעניק כישורי חיים בסיסיים אשר נראים לנו כדבר שבשגרה, אך זה כבר יותר מחצי שנה, שכל אלו למעשה נמנעים מהם בחסות הקורונה. כך לדוגמא, הם לא מסייעים במתן הדרכה למשחקים שילדים שונים מהם לא מכירים. הם לא זוכים ללמד את הילדים המיוחדים מה זה תור במשחק, ואיך יושבים ונעמדים בשיר "עוגה עוגה", מה שעלול לגרום לחוסר קבלת האחר. לכל זה מצטרפת העובדה, שכרגע תכנים העוסקים בשילוב וקבלת האחר נדחקים לפינה, בשל הרצון של הגננות לסייע לילדים בהסתגלות ובחזרה לשגרה.

לקראת החזרה ללימודים בגן כלנית, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
תכנים העוסקים בשילוב וקבלת האחר נדחקים לפינה. גן ריק/ראובן קסטרו

כבר כמה חודשים מתפרסמים באמצעי התקשורת טיפים ופעילויות לילדים, כדי שההורים יוכלו להעביר עם הילדים את הזמן בסגר, מבלי שהם "יטפסו על הקירות". חשוב לזכור שמלבד ערכות יצירה שממלאות כעת את הבית ולצד החזרה לגנים, צריך להמשיך לחנך ולהעביר ערכים, מידות וכל הדברים הטובים שנקטעו כעת.

כך תעשו את זה נכון

אספנו כמה פעילויות שכל הורה יכול להכין בבית עם משחקים קיימים או בעזרת כמה דפים, כדי שהילדים בבית ילמדו לקבל את האחר, גם אם לא נחשפים אליהם כבימי השגרה:

  • הדמיית בובות: ניתן לקחת בובות, דמויות לגו או פליימוביל וביחד עם הילדים לשנות את הדמויות, למשל ניתן להכין כיסאות גלגלים ולהוסיף לחלק מהדמויות או להוציא חלק מדמות לגו כך שתראה אחרת מהשאר. לאחר מכן ניתן להאניש את הדמויות ולשחק.
  • הכנת משחק זיכרון מעט שונה: נגזור ריבועי דפים ונכין קלפים זהים, אך שונים, כלומר אותה חיה/ ילד/ חפץ, כשבקלף השני יהיה בהם משהו מעט שונה.
  • ספרי קריאה: חשוב מאוד שעל מדף הספרים יונחו ספרים עם מסרים של קבלת השונה. אני ממליצה על "משהו אחר" (מאת קתרין קייב, מאנגלית: יהודה אטלס), "פלא" (מאת ר"ג פלאסיו) ו-"איתמר פוגש ארנב" (מאת: דויד גרוסמן).
  • מונופול: להכין כרטיסיות של יעד חדש ולהדביק על יעד קיים בלוח, למשל: בית ספר לחינוך מיוחד או גן המשלב בין ילדים רגילים לילדים עם צרכים מיוחדים של רשת "פרח", או מרכז התנדבות.
  • סודוקו ילדים: 4 צילומים של ילדים רגילים וילדים שונים (למשל עם קביים או מכשירי שמיעה), כשבכל שורה ובכל טור אמורים להיות כל הארבעה.
  • סרטים מומלצים עם מסרים זהים: "שרק", "פלא" ו-"בית ספר למפלצות".
מונופול. ShutterStock
אפשר לגייס את המשחק האהוב למטרה חינוכית. מונופול/ShutterStock

בימים אלו, בהם הילדים לא פוגשים ילדים השונים מהם, חשוב מאוד ללמד ולהעביר מסרים משמעותיים אלו בעיקר כדי להוקיע את אותם מקרים שפורסמו לאחרונה של ילדים שספגו יחס משפיל בשל היותם שונים וגם בכדי שכשנחזור כולנו להסתובב ברחובות ללא הגבלות, ילדים מיוחדים ירגישו שווים לכולם.

חני קיסוס היא מנהלת בי"ס גבעולים וגני "פרח" באלעד, הרשת הארצית המובילה בישראל להתפתחות וחינוך לילדים עם צרכים מיוחדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully