וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכננת היריון? כדאי שתלכי גם לרופא השיניים

ד"ר חגי סלוצקי , מאמר אורח

26.10.2020 / 0:02

כשאישה חושבת על להיכנס להיריון ספק אם היא חושבת שהיא צריכה גם לגשת לרופא השיניים שלה. רופא שיניים מסביר כיצד ההיריון משפיע על בריאות הפה ואילו טיפולים מותר ואסור לבצע בתקופה זו?

אישה מצחצחת שיניים. ShutterStock
בריאות השיניים חשובה בכל מצב. אישה מצחצחת שניים/ShutterStock

רוב הנשים מודעות לכך שלפני היריון מומלץ ללכת לכירורג שד ולעבור בדיקות גנטיות, אבל כמה מכן יודעות שגם מומלץ ללכת לרופא השיניים? הסיבה לכך היא שנשים בהיריון עלולות לסבול יותר מהופעת עששת ומחלות חניכיים חריפות שעלולות להשפיע על מצב השיניים בטווח הארוך.

נתחיל בכך שהמיתוס שהתינוק לוקח את הסידן מהאם ובכך פוגע בשיניים שלה אינו נכון. הפעילות ההורמונאלית המוגברת המאפיינת תקופה זו, היא שמשפיעה על בריאות הפה - החניכיים רגישות יותר והגוף מגיב באופן דרמטי יותר להצטברות של רובד חיידקים. קיימת תופעה הנקראת Oral pregnancy tumor שמשמעותה גדילה מופרזת של החניכיים בתגובה דלקתית לרובד החיידקי, החניכיים מתנפחות באופן קיצוני. באומנם כל מצב של דלקת חניכיים אנו חוזים בנפיחות בחניכיים, רק שבמקרי היריון יתכן שתגובת החניכיים תהיה דרמטית.

בנוסף, נשים שסובלות מהקאה בשליש הראשון, ובמיוחד אלו המתקשות לצחצח שיניים מפני שזה מעורר אצלן את רפלקס ההקאה, נוצרת בפה חומציות גבוהה שעלולה לפגוע בשיניים ולהאיץ תהליכי התפתחות מחלת העששת.

האם מותר לעשות טיפולי שיניים בהיריון?

לפני תכנון היריון כדאי מאוד להגיע לרופא שיניים שיעריך את מצב הפה וימליץ על טיפולים בהתאם לצורך. כמו כן, כדאי לבצע טיפול שיננית שגרתי שימנע אבנית מרובה סביב השיניים. במידה ובמהלך ההיריון יש צורך בטיפול, מותר ואף חובה לטפל. שכן, מחלת חום של האם וזיהום סיסטמי הם בין הדברים הפוגעים ביותר בהתפתחות העובר. אם יש מצב רפואי בשיניים שגורם לבקטרמיה (זיהום שמתפשט בגוף ומביא לחדירת חיידקים לכלי הדם) במצב מסוג זה, כאשר בלוטות הלימפה סביב הפה תגובתיות, חייבים בהתאם להוראות הרופאים לקחת אנטיביוטיקה על מנת לא לפתח מחלת חום ולעצור את ההחמרה באופן מיידי.

מרפאת אדנטה. ShutterStock
מומלץ לבצע טיפול שגרתי לפני הכניסה להיריון. אישה אצל רופא שיניים/ShutterStock

צילומי רנטגן עדיף לדחות לשלבים המאוחרים יותר ולא בשליש הראשון, יחד עם זאת, במידה ונידרש תצלום אחד או שניים לטיפול חירום יש לבצעם עם הגנות המקובלות בפני קרינה.

אנטיביוטיקה לדלקות שיניים (מוקסיפן) בהיריון - במקרה הצורך ניתן לקחת ואפילו חשוב מפני שמחלת חום מסוכנת לעובר יותר מצריכת אנטיביוטיקה. כמובן יש להיוועץ עם רופא הנשים ורופא השיניים שימליצו על התרופות המתאימות להיריון.

כיצד נוכל להפחית את הפגיעה בבריאות הפה במהלך ההיריון?

ביקור אצל רופא השיניים להערכת מצב לפני ההיריון. בנוסף, לא להימנע מבדיקה או מטיפול במקרה הצורך במהלך חודשי ההיריון.

שמירה על היגיינת פה יומיומית. לנשים הרות בכלל ולאלה הסובלות מעודף רגישות בפרט, מומלץ לשמור על תזונה בריאה ולהימנע מסוכרים שנדבקים לשיניים ולשטוף ואף לצחצח, את הפה אחרי כל ארוחה, מומלץ להשתמש בשטיפות פה המכילות פלואוריד. על אף הבחילות וההקאות אל תוותרו על צחצוח יסודי.

חשוב לציין כי מחקרים מצאו כי היגיינת פה ירודה עלולה לאפשר חדירתם של חיידקים ומזהמים שונים למערכת הדם ולגרום ללידה מוקדמת ולמשקל ולד נמוך. ולכן מומלץ מאוד להקפיד על ניקיון חלל הפה על אף הקשיים העולים במהלך ההיריון ולא לוותר על טיפול בכל בעיה שנוצרת בפה.


ד"ר חגי סלוצקי הוא רופא שיניים ראשי ברשת מרפאות השיניים כללית סמייל, מומחה ברפואת שיניים ציבורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully