וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לגני הילדים: כך תעשו את זה נכון ובמינימום קשיים לילדים

איריס גרנות, מאמר אורח

18.10.2020 / 7:33

ילדי הגן חוזרים היום למסגרות והרבה מאוד הורים לחוצים ומודאגים, וכנראה שבצדק מכיוון שמדובר במעבר לא פשוט, ולא האחרון שעומד בפנינו בתקופה הקרובה. כך תסגלו הרגלים נכונים למעברים מהבית למסגרת החינוכית

בווידאו: פרופ' גמזו קורא להמנע מהתקהלויות למרות ההקלות בסגר/עריכה: איתי עמרם

אסור להתבלבל. אף שהילדים הקטנים, החוזרים היום לגנים ולמעונות היום, עדיין לא עצמאיים ומתקשים גם לחלוק רגשות וחששות, הם לא חבילה שמעבירים אותה ממקום למקום. עכשיו זה הזמן לדבר ולטפל בבריאות הנפשית של הילדים, ההורים והצוותים החינוכיים, ולעשות את זה נכון.

בכל גיל חשובה ההכנה לקראת מעבר משמעותי, אבל אצל ילדים צעירים היא קריטית. על מנת לאפשר להם להרגיש רגועים ובטוחים, הם חייבים לקבל את האפשרות והזמן לעבד את המידע. אנחנו מצפים מהם להרגיש בנוח במסגרת בה הם לא מכירים אף אחד, לא יכולים להביע את הקושי שלהם במילים, ולא מבינים למה הם צריכים להיות שם. אם לא יקבלו הכנה מתאימה, הם יתקשו להתאקלם. בתקופה בה החיים גם כך לא יציבים.

ההכנה לקראת מעבר חדש תמיד חשובה, אבל הפעם חשובה כפליים. יש ילדים שכמעט לא יצאו מהבית בתקופה האחרונה, ויש סיכוי שהם לגמרי לא זוכרים את המסגרת החינוכית אחרי ימים ארוכים וחוויות בבית.

הנה כמה עצות מעשיות שיעזרו לכם להכין את הילדים לחזרה למסגרת:

  • מושגי העבר, הווה ועתיד אצל ילדים צעירים, אינם זהים לשלנו המבוגרים. מבחינתם שגרה זה מה שקורה עכשיו, במיוחד שכבר זמן ארוך שאנחנו בשגרת בית. לכן, חשוב לדבר איתם על זה.
  • בכל גיל חשוב לדבר על כל פעולה שאנחנו עושים. גם תינוקות צריכים שנדבר איתם. יתכן שהם לא יבינו את המילים, אבל הם יבינו את החזרתיות סביב אירוע מסוים. פעוטות בוודאי יבינו את המלל עוד לפני שהם בעצמם יכולים לדבר.
תינוק עומד מניח תפוח בידיים של אמא שלו. ShutterStock
גם תינוקות ופעוטות צריכים שידברו איתם. אמא ותינוק/ShutterStock
  • איך להסביר? הוסיפו התלהבות והתרגשות לדברים שאתם מספרים, זה יעזור להם לחוש התרגשות סביב החזרה. בכל גיל, סגנון הדיבור שלנו ישפיע על המסר ועל הפרשנות של ילדינו. בגיל צעיר, בו השפה לא לגמרי ברורה לקטנים, זה חשוב במיוחד.
  • שימו לב לדרך הביטוי שלכם, לסגנון ולעוצמת הקול. ילדיכם מזהים את החששות שלכם או את הרוגע. השתדלו לפני שאתם מתחילים לדבר, להרגיע את עצמכם ולשדר להם ביטחון ומסר שיש להם על מי לסמוך.
  • התבוננו ביחד בתמונות מהימים שלפני הקורונה. הראו להם את הגן, הגננות, החברים. היזכרו בשמותיהם, במשחקים אהובים, עוררו בהם געגוע ושמחה סביב משחקים, פעילויות ואנשים שהם ישמחו לפגוש "זוכרים את המשאית הגדולה שאפשר להעביר בה את הקוביות?!", "מאוד כיף לרקוד ולשיר בפעילות מוסיקה", "הגננת/ מטפלת שלך מקסימה, אני מתגעגעת אליה".
אבא וילד משוחחים. ShutterStock
דברו עם הילדים והסבירו להם. אבא משוחח עם בנו/ShutterStock
  • שתפו בפרטים. מידע מרגיע את הילדים ומאפשר להם להרגיש שליטה חלקית על המצב. תארו לילדכם בצורה מפורטת את השגרה החדשה ישנה - נצא מהבית, אמא/ אבא יעטו מסיכה, תארו את הדרך לגן, תארו את הכניסה לגן/ כיתה, הזכירו את סדר היום, מתליית התיק בכניסה ועד האיסוף בסוף היום.
  • הפכו את המסיכות והכפפות לטבעיות עבורם. הראו להם תמונות של אנשים עם מסיכות, התבוננו ברחוב והראו להם את האנשים, שימו את המסיכה על פניכם והצטלמו בפוזות מצחיקות. שחקו עם המסיכות והכפפות, קשטו אותן במדבקות, צרו מהן יצירות והשתעשעו.
  • דברו על רגשות. בחיינו שלובים רגשות מסוגים שונים, חשוב להעלות את כולם ללא חשש. שתפו את ילדיכם ברגשות שאתם מרגישים, ועזרו להם לבטא את הרגשות שלהם. התחילו ממנעד רגשות בסיסיים: עצב, שמחה, געגוע, כעס, התרגשות, פחד.
  • פנו זמן להקשיב למה שילדיכם אומרים, עם או בלי מילים. שימו לב לשינויים בהתנהגותם וטפלו בזמן בתופעות של רגרסיה ולחץ. התאימו את המענה שלכם לצרכים שלהם.
  • שינה והתארגנות לשינה. הקפידו על טקס קבוע, טקס שסיגלתם לעצמכם בעבר או בימי הקורונה. אין צורך להתאמן על הליכה מוקדמת לישון. כשתתחיל השגרה, הם יחזרו לישון בשעות הקבועות. כרגע אין צורך בלחץ מיותר עליכם או על ילדיכם. אם יש לכם מספר ילדים בבית ולא כולם חוזרים למסגרות, הכינו את הבית ורתמו את הגדולים לעזור ולהתחשב עד שהקטנים נרדמים.

ילדיכם חיכו כל כך לפגוש את בני גילם. ההכנה שעשו תגרום לכך שהם מיד יכנסו למסגרת בשמחה ויתאקלמו בקלות. סיכוי סביר ואפילו טבעי ונורמלי שיהיו להם כמה ימים מלווים בחששות. מתי לדאוג? כשהם משנים את התנהגותם, לא פעילים, חוזרים להרטיב, מתעוררים הרבה בלילה או בוכים בתדירות גבוהה. במידת הצורך, פנו ליעוץ או עזרה מקצועית.

איריס גרנות - מומחית להתפתחות הילד ולתקשורת איכותית. יועצת ומרצה להורים ואנשי חינוך, מנהלת ומקימה את מרכז טיפ - טף ואת קבוצת הפייסבוק "הבית בפיג'מה" שהוקמה במיוחד לתמיכה בהורים בימי הקורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully