וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: כשאימהות מרגישות אשמה - הילדים סובלים

בימים טרופים אלה קשה מאוד לא לסבול מרגשות אשמה, אבל האם הרגשות האלה משרתים אותנו? חוקרות מאוניברסיטת בן-גוריון מצאו כי כשאימהות מרגישות אשמות הן יותר כוחניות ופחות אמפתיות כלפי ילדיהן

אמא מתוסכלת וילד עצוב. ShutterStock
שימו לב למעגל האיבה שנוצר כאן :) אמא וילד מתוסכלים וכועסים/ShutterStock

מקובל לומר שכשנולד הילד הראשון נולד ביחד איתו שק של דאגות ורגשות אשמה שגדל ביחד איתו. בדרך כלל רגשות האשמה האלה סובבים סביב דברים "קלאסיים", כמו חשש שאנחנו לא מבלים מספיק עם הילד, לא באמת נהנים לשחק איתו, לא מבשלים מזון מספיק בריא וכדומה. עכשיו, בעידן הקורונה, רגשות האשמה הועצמו מאוד והתפרסו לעוד תחומים. כשהורים צריכים גם לעבוד מהבית, גם ללמד את ילדיהם, גם להעסיק אותם בכל שעות הערות, גם לבשל 3 ארוחות ביום וגם לנהל מפעל ניקיון קטן - קשה מאוד לעשות את הכל טוב.

האשמה הזו מוכרת לכל הורה, וכעת מחקר ישראלי חדש מגלה כי לא רק שהיא מקשה עלינו באופן אישי, היא גם משפיעה לרעה על כישורי ההורות שלנו. המחקר אמנם מתייחס רק לאימהות, אבל ניתן להסיק ממנו גם על אבות, או לפחות על אלה שמעורבים באופן שווה בגידול ילדיהם.

לפי המחקר החדש, כשאימהות מרגישות אשמה - הילדים סובלים מכך. חוקרות מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצאו כי כשאימהות מרגישות אשמות הן מפעילות אסטרטגיות יותר כוחניות ופחות אמפתיות כלפי ילדיהן. סגנון זה מתבטא בלחץ, חרדה וחוסר הקשבה לילדים.

במחקר, שהתבסס על שאלונים שהועברו ל-215 אימהות לילדים בגילאי 3-8, נמצא כי ישנו קשר מובהק בין רגשות אשמה אימהיים לבין הורות שולטת ולא מכילה. אימא שמרגישה אשמה על כך שאינה טובה מספיק, תחווה חרדה וצורך עוצמתי להשיג שליטה על המתרחש בחיי ילדיה. כתוצאה מכך היא תיטה לנקוט בהתנהגויות הוריות שולטות ונוקשות כגון: הענשה, ביקורת, וכפייה.

אמא מנסה לעבוד מהבית וילדים מפריעים. ShutterStock
כשאימא מרגישה שהיא לא מספיק טובה, היא תנסה להשיג שליטה, ולא תמיד בטוב. אימא מנסה לעבוד מהבית/ShutterStock

יש לציין כי החוקרות - ד"ר אורטל סלובודין, פרופ' עידית כץ, ד"ר רינת כהן והדוקטורנטית עדי ארדן מהמחלקה לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון - החליטו לבחון לעומק את נושא האשמה לאור ההבנה כי בעוד שיש הרבה שיח על נושא האימהות, תחושת האשמה המוכרת כל כך כמעט ולא נחקרה. למעשה, במרבית המחקרים הנוגעים להורות, המוקד הוא על התפקוד ההורי של האם ולא עליה כאישה עם רגשות וצרכים משלה.

איך יודעים מתי אשמה היא הרסנית?

אז האם עלינו להיפטר מכל רגשות האשמה? לדברי ד"ר סלובודין, לא בדיוק. "אשמה אימהית חריפה עלולה להוביל נשים למצב של חרדה ודיכאון. אולם, אשמה מתונה היא גם הבסיס ללקיחת אחריות ולתיקון. האשמה עוזרת לנו ללמוד להיות אימהות טובות יותר - לדעת לווסת את התנהגותנו ולקחת אחריות".

אם האשמה מאפשרת לנו להתבונן בעצמנו ובילדנו באופן עמוק, אכפתי ומעורב יותר- אז היא טובה. אשמה הופכת לדבר מסוכן עבור אימהות וילדים כאשר היא חריפה וצובעת את כל את חווית ההורות בצבעים קודרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully