וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הפריט היומיומי הזה יכול למנוע הדבקה בקורונה?

גם אנחנו הרמנו גבה כשקראנו את ממצאי המחקר הזה, אבל אחרי שראינו שהוא פורסם בכתב עת רציני, הורדנו אותה. אומנם מדובר במחקר קטן אבל הוא מביא תוצאות מעניינות לפלח לא קטן באוכלוסיה

בווידאו: שבדיה ממשיכה בשגרה בעוד שאירופה חווה גל שני של קורונה/צילום: AP

חוקרים בסין מצאו כי אנשים שמרכיבים משקפיים נמצאים בסיכון נמוך יותר לחלות ב-COVID-19. מחברי המחקר, שפורסם ב-JAMA Ophthalmology, הבחינו כי מאז התפרצות נגיף הקורונה בווהאן בדצמבר 2019, מעטים החולים עם משקפי ראייה שאושפזו בבית חולים עם קורונה.

כדי להמשיך ולחקור, המדענים אספו נתונים על הרכבת משקפיים מחולים עם COVID-19 כחלק מההיסטוריה הרפואית שלהם. המחקר הקטן שלהם מצא כי רק 16 (5.8 אחוזים) מתוך 276 החולים שחלו ב-COVID-19 ונבדקו הרכיבו משקפיים יותר משמונה שעות ביום.

מכיוון שהחוקרים קבעו כי כל החולים הללו היו קצרי רואי, הם בדקו אחר כך את שיעור האנשים הסובלים מקוצר ראייה (מיופייה) במחוז הוביי, שם נמצא בית החולים. הם מצאו ששיעור זה גדול בהרבה (31.5 אחוזים), דבר המצביע על כך ששיעורי האשפוז של אנשים הסובלים מקוצר ראייה עם COVID-19 היו נמוכים פי חמישה מיחסם באוכלוסייה.

זו תצפית מרתקת, אך כמו בכל המחקרים שקשורים לנגיף הקורונה יש להתייחס לתוצאות בזהירות. אמנם הגנת העין הייתה תמיד מרכיב חשוב בציוד המגן האישי שעוטים למשל אנשי רפואה, אך היקף ההבדלים המדווחים על ידי מחקר זה מעלה חשד. זה לא אומר שהתוצאות עשויות להיות לא אמיתיות, אלא שלא צריך להתחיל לייעץ לאנשים לעשות שינויים התנהגותיים כמו חבישת משקפי מגן לצד מסיכות הפנים שלנו.

תיירים עם מסיכה בפריז, צרפת, 10 באוגוסט 2020. AP
נשים עוטות מסיכות ברחובות פריז/AP

למה דווקא משקפיים?

אחד הצעדים המרכזיים של כל זיהום נגיפי הוא הכניסה הראשונית לגוף. בעוד שרוב גופנו מכוסה בעור מגן שעוצר כניסת וירוסים או חיידקים, ממברנות דקות יותר מכסות את דרכי הנשימה, מערכת העיכול והעיניים שלנו. תפקידן של הממברנות הדקות יותר הוא לאפשר לדברים חיצוניים כמו חמצן, מזון, ובמקרה של עיניים - אור, להיכנס לגופנו. למרבה הצער, וירוסים למדו לנצל את נקודות הכניסה הללו. זו הסיבה שציוד מגן נועד להגן עליהן, באמצעות מסיכות פנים, משקפי מגן ובגדי מגן.

עם זאת, בעוד שאנו עשויים לדמיין שההתקפה העיקרית על אזורים אלה נובעת מחלקיקים נגיפיים המועברים באוויר כתרסיסים, הדרך העיקרית שחלקיקים נגיפיים מגיעים לנקודות התורפה הללו היא למעשה דרך הידיים שלנו. מכאן מגיעה אחת העצות המרכזיות של מגיפת הקורונה והיא לשטוף ידיים לעיתים קרובות, למשך 20 שניות ומעלה, ולהימנע מלגעת בפנים. לכן, זה גם הגיוני שכיסוי העיניים במשקפיים עשוי להציע הגנה נוספת, הן מפני הנגיף העלול להישאר בנשימה של אנשים אחרים, אך גם בחיץ קבוע שעוצר אנשים מלגעת בעיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully