וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לומדים? לילדים עלולה להיות בעיה גדולה יותר בגלל הסגר

רבים חוששים מהפגיעה הלימודית בילדים, אבל כהורים אנחנו צריכים לעודד אותם לא רק ללמוד בבית, אלא גם להמשיך בפעילות הגופנית, גם ובעיקר בימי הסגר. מומחים מבקשים - אל תתנו לילדים שלכם להפוך לזוםבים (קלטתם מה עשינו כאן?)

בווידאו: ראש שירותי בריאות הציבור בדיון בוועדת החינוך/צילום: ערוץ כנסת

אם אתם הורים לילדים בוודאי עברה לכם המחשבה על הפגיעה בהשכלה של הילדים שלכם עקב ההתמודדות עם נגיף הקורונה ולאור הסגר השני והפסקת פעילות מערכת החינוך. אבל האם עצרתם לרגע לחשוב על מצבם הפיזי של הילדים?

פעילות גופנית בילדים חשובה לא רק לשמירה על הכושר, אלא גם מכיוון שהיא קשורה ללמידה של ילדים ולהישגים בלימודים, וההמלצה עומדת על כשעה של ספורט ביום. פעילות גופנית קשורה גם לבריאותם הנוכחית והעתידית, לרווחתם ולאיכות חייהם. ילדים ובני נוער שעוסקים בה בשגרה לומדים טוב יותר ובריאים יותר מאלה שפחות פעילים, וכבונוס הם נוטים להיות יותר בריאים גם כמבוגרים.

הבעיה בחוסר הפעילות הגופנית של ילדים לא התחילה עכשיו בקורונה, אלא מתרחשת כבר שנים ארוכות. המגמה בעשורים האחרונים במרבית מדינות העולם היא שילדים עושים הרבה פחות ספורט מבעבר. וכפועל יוצא מכך, הם גם שמנים יותר.

ובכל זאת, הירידה המתמדת בכושר של ילדים ובני נוער בעשורים האחרונים עשויה להיות מואצת בגלל הסגרים המופעלים בחלק מהמדינות, חלקיים או מלאים כמו אצלנו. אם אין בית ספר, אין הפסקות לשחק בהן בכדור, אין שיעורי ספורט, ואת רוב היום ילדים מעבירים מול מסך המחשב בביתם.

ילד שמן יושב על הספה ומשחק משחקי וידאו עם כוס של משקה ממותק. ShutterStock
אל תיתנו לילדים להתנוון מול המסך. ילד משחק בטלוויזיה/ShutterStock

במחקר שנערך לאחרונה בקנדה נמצא כי ילדים ובני נוער הפחיתו את הזמן שבילו בחוץ, הפחיתו את הפעילות הגופנית והגדילו את זמן המסך במהלך הסגר, ואולי הפחיתו עוד יותר את סיבולת הלב ריאה שלהם. אם הממצאים אכן נכונים, ירידה חריפה זו בכושר בשנת 2020 הפכה ככל הנראה את דור הילדים הנוכחי להכי פחות פעיל בהיסטוריה.

מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Obesity עקב אחר 41 ילדים עם השמנת יתר במהלך החודשים מרץ-אפריל בעיר ורונה שבאיטליה. בהשוואה להתנהגויותיהם של הילדים שתועדו ונוטרו בשנה הקודמת (2019), מצאו החוקרים שבזמן הסגר הילדים אכלו בממוצע ארוחה אחת נוספת מדי יום, ישנו חצי שעה נוספת מכפי שהיו רגילים, הוסיפו כמעט 5 שעות שלמות לזמן המסך היומי שלהם (מול טלפון נייד, מחשב, טלוויזיה) והגדילו באופן משמעותי צריכה של בשר אדום, משקאות ממותקים וג'אנק פוד. מאידך, הפעילות הגופנית שלהם פחתה ביותר משעתיים בשבוע וכמות הירקות שצרכו נותרה ללא שינוי.

לאחר הסגר, כאשר בתי ספר יחלו להיפתח מחדש, נצטרך כהורים וכחברה להתמודד עם בעיות הנגרמות בגלל נגיף הקורונה, או כאלה שהוחמרו, כמו משבר בריאות הנפש בקרב צעירים. כושר גופני נמוך הוא משבר פחות גלוי בטווח הקצר, אבל יש לו השלכות חמורות לטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully