וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוטלים את התרופות האלה? כדאי שתזהרו מהשמש

הקיץ עוד כאן, ולמרות שנבלה פחות בחוץ בתקופה הקרובה, חשוב לדעת שתרופות רבות שאנו נוטלים עלולות להחמיר את נזקי החשיפה לשמש. וגם פרט מפתיע לגבי הבושם שאתם שמים וההשפעות שלו על העור

איזה מקדם הגנה הכי יעיל נגד סרטן?/סיפור בדקה

בווידאו: הסכנות בחשיפה מוגברת לשמש

הן נראות תמימות, לחלקן אפילו לא צריך מרשם רופא, אבל התרופות שאנחנו נוטלים עשויות להשפיע על האופן שבו מגיב הגוף שלנו לחשיפה לשמש. לתופעה הזו, שבה העור נעשה רגיש יותר לקרינת השמש לאחר נטילת תרופות, קוראים פוטוסנסיטיביות.

"קיימות תרופות רבות שעלולות לגרום לאחר נטילתן ובעת החשיפה לשמש, גם המועטה ביותר, לסימנים של אדמומיות, גרד או דלקת על העור שבאופן רגיל איננו רגילים להם", מסבירה ד"ר נורית הראל, יו"ר משותף תשלובת ד"ר פישר, "החשש להופעת פוטוסנסיטיביות עולה כאשר מופיעה פריחה על העור רק במקומות החשופים לאור השמש".

בדיקה קפדנית של ההיסטוריה הרפואית של החולה כמו מחלות עבר ובחינת התרופות שהוא נוטל דרך הפה או על העור, יכולה לעזור מאוד בכדי לאתר את מקור התגובה. "במקרים רבים אפשר לבקש מהרופא, להחליף את התרופה לתרופה שאינה גורמת לרגישות יתר לשמש. כאשר לוקחים תרופה חדשה, כדאי להיוועץ עם הרוקח אם היא גורמת לרגישות יתר לשמש ובמקרים אלו להגן על עצמנו בצורה טובה יותר", אומרת ד"ר הראל.

עוד בוואלה!

4 יתרונות בריאותיים של חשיפה לשמש

לכתבה המלאה

התרופות השכיחות ביותר הן חלק מסוגי האנטיביוטיקה, תרופות ממשפחת הטטרציקלינים או סולפה, נוגדי דלקת NSAID דוגמת אדוויל או נורופן, משתנים מקבוצת הטיאזידים, תרופות נגד סוכרת, הורמונים כדוגמת גלולות למניעת היריון, וגם תרופות לטיפול באלרגיה, אקנה, פסוריאזיס ופטרת.

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
קראו את העלון של התרופות שאתם נוטלים. אישה בולעת כדור/ShutterStock

במחקר מקיף שנערך בשנת 2018, גילו חוקרים כי קיים קשר ישיר בין נטילת תרופות להורדת לחץ דם מסוג HCTZ ועלייה בסיכון להתפתחות סרטן העור שאינו מלנומה ובייחוד SCC. בעקבות ממצאי המחקר, פרסמו מספר גופי בריאות בעולם, הנחיות טיפול חדשות על מנת להעלות את המודעות לנושא. משרד הבריאות בישראל הצטרף לאחר מכן למגמה זו והורה לרופאים ולרוקחים כי עליהם להנחות את מטופליהם הנוטלים תרופות מסוג זה להגביל את החשיפה לשמש ולקרינת UV ולהגן על העור בעת החשיפה לקרינה זו.

מרבית המחקרים שנעשו, בדקו את הקשר שבין קרינת UVA ותרופות, כאשר לכל תרופה יש אורך גל קרינה אחר שעלול לגרום לרגישות יתר. כך למשל ישנן תרופות שיוצרות היפרסנסטיזציה, כלומר רגישות יתר בעקבות חשיפה לאורכי הגל האחרים של השמש כגון UVB, IR ו-HEV.

מהו הטיפול הנכון בתגובות פוטוסנסטיביות?

לפי סוג התגובה שהתפתחה ניתן להתאים טיפול נכון. כשמדובר במקרים קלים, הטיפול הטוב ביותר הוא הימנעות מחשיפה לשמש ככל הניתן למספר ימים, שעשויה להעלים את תסמיני התופעה. אם נאלצים להיחשף לשמש, יש להצטייד בלבוש מגן (שרוולים ארוכים) ושימוש בתכשירי הגנה משמש בעלי הגנה גבוהה ורחבה - SPF 50 ומעלה.

במידת הצורך ניתן לשקול שימוש במשחות המכילות קורטיקוסטרואידים ובמקרים חריפים ניתן לשקול מתן קורטיקוסטרואידים דרך הפה. על מנת להוסיף ולהקל על תסמיני התופעה, מומלץ להשתמש בקרם לחות שמונע יובש וגירוי נוסף בעור. כמו כן, יש להשתמש בתכשירים המכילים חומרים הידועים כמרגיעים את העור, כמו אלוורה, תמצית קמומיל, הממליס ועוד. חשוב להקפיד על שימוש בתכשירים היפואלרגניים ועל תכשירים המותאמים לבעלי עור רגיש.

טיפ אחרון לסיום, כאשר יוצאים לשמש, קחו בחשבון שגם חלק מהבשמים כוללים רכיבים שיוצרים רגישות יתר לשמש. מומלץ להתיז את הבושם באזורים שאינם חשופים לשמש כדי למנוע היפרפיגמנטציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully