וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה לעור אחרי שבועיים בשמש. גם אם נמרחים

19.8.2018 / 10:02

אתם יודעים לדקלם מתוך שינה את הנזקים שהשמש יכולה לגרום לעור שלכם אם לא תשמרו מפניה, אך האם קרם ההגנה SPF 50 באמת מגן על העור? יש לנו חדשות בשבילכם והן לא טובות

אילוסטרציה. ostill, ShutterStock
מתמרחים כל שעתיים? קרם הגנה/ShutterStock, ostill

חופשת הקיץ כוללת לרוב אוכל טוב, קניות ורביצה ארוכה בשמש שאמורה להשיג לכם את השיזוף שתמיד חלמתם עליו. לפני שסגרתם את המזוודה כנראה וידאתם שארזתם קרם הגנה, ואפילו כזה שיש בו מקדם הגנה גבוה במיוחד, כדי להתגונן מפני קרני החמה. אבל האם הוא באמת מגן על העור שלכם?

זו השאלה שגם שרה האווס בת ה-39 שאלה את עצמה לפני שנסעה לחופשה משפחתית באיביזה. שרה ביקשה לנתח את תוצאות חשיפת עורה לפני ואחרי נסיעתה לשבועיים. לשם כך נעזרה בסורק עור שיכול לבחון את נזקי השמש ובאמצעות ד"ר סופי שאוטר, מנהלת מרכז רפואי שמתמחה בבעיות עור שניתחה עבורה את התוצאות.

עוד בנושא:
מבהירים את השאלה: למה אנחנו סובלים מפיגמנטציה?
כמה זמן קרם הגנה פועל על הגוף?
כמה שעות של חשיפה לשמש צריך כדי לקבל מספיק ויטמין D?

"נהניתי להרגיש את קרני השמש החמימות של איביזה על הפנים", מספרת שרה. "השיזוף גורם לי להרגיש ולהיראות בריאה יותר. אני נוהגת בכל חופשה לבלות שש או שבע שעות מדי יום בבריכה או בחוף הים כי התברכתי בעור בגוון זית שלא נוטה להישרף. בשנות העשרים שלי נהגתי להתחרדן בשמש במשך כל שעות היום ולהתמרח רק בקרם הגנה עם מקדם הגנה spf 15. היום אני זהירה יותר ומשתמשת בקרם SPF 50", העידה לפני שנחשפה לתוצאות הבדיקה.

לטובת הניסוי הקפידה להתמרח מחדש בקרם ההגנה מדי כל כמה שעות. בשגרה שרה לא מקפידה על הרגלי מריחה מיוחדים. "בבית, אני לא משתמשת במקדם הגנה כל יום, רק בקרם פנים רגיל. אני מרוצה ממצב העור שלי ואני לא רואה שום נזק מהשמש. עם קרם הגנה SPF 50 אני בטוחה העור שלי מוגן היטב".

עוד באותו נושא

טסים לחופשה בקיץ? כך היא יכולה להרוס לכם את הבריאות

לכתבה המלאה

כששבה שרה מחופשתה והגיעה לסריקת עור בקלינקה של ד"ר שאוטר היא נדהמה מהתוצאות. רמת האדמומיות בעורה עמדה לפני החופשה על 55 אחוזים. אחריה הגיעה לרמה של 89 אחוזים. "שרה לא נשרפה בחופשה והיא לא נראית אדומה, היא נראית שזופה. אבל ניתוח האדמומיות בעור שלה מראה את הסיפור האמתי", הסבירה המומחית.

"אחרי איביזה היא פיתחה עוד כמה ורידים 'שבורים' חדשים". הוסיפה. "חשיפה לשמש מגדילה את כלי הדם שגורמים לוורידים ה'שבורים'. האפקט הזה מדלל את העור ומשאיר אותו פגיע יותר לחדירה ונזק של קרני UV מזיקות".

ד"ר שאוטר הבחינה גם באשכולות חדשים של ורידים אדומים על אפה, על עצמות לחייה ועל מצחה של שרה. "האף הוא נקודה רגישה במיוחד מול השמש אצל כולנו, בגלל בליטתו מתוך הפנים הוא חשוף יותר לקרני השמש. שרה נפגעה קשות מעל גשר האף. ואפילו נרשם נזק לטווח הארוך: נזק לתאי העור שלה, ירידה ברמת הקולגן, עור דק יותר, קמטים נוספים ובסופו של דבר הסיכוי לסרטן העור גדל".

ההשפעה לא נגמרה רק שם והצליחה להשאיר את חותמתה על ידי נקודות שמש וכתמים בעור. לפני החופשה שיעורם של הכתמים עמד בסריקה על 42 אחוזים ולאחריה עמד על 88 אחוזים. "שרה גרמה לעצמה נזק עם רמות גבוהות של פיגמנטציה וכתמים. קודם הייתה לה כמות קטנה של, אבל כעת היא פיתחה טלאים חומים על האף, הלחיים והשפה העליונה", אומרת ד"ר שאוטר.

הבעיה עם הכתמים הללו הוא שלא ניתן למנוע אותם. המנגנון שמייצר אותם האלה נועד דווקא להגן עלינו. "כאשר העור חשוף למשהו מזיק, כמו למשל קרני UV מהשמש, הוא מייצר מלנין להגנה עליו. כשהחשיפה לשמש גבוהה, יותר מדי מלנין מיוצר, וכתוצאה מכך מופיעים נמשים וכתמים חומים", הסבירה המומחית.

ומה לגבי הקמטים? מסתבר שגם כאן הבשורות היו לא טובות. לפני הנסיעה היו לשרה מעט מאוד קמטים. בשיעור של רק 21 אחוזים, אבל מצבם השתנה בצורה משמעותית ועלה לכ-81 אחוזים. זאת בשל עליה בקמטים העמוקים סביב אזור העין העדין ובמצחה של שרה.

חשיפה לשמש מביאה לאובדן קולגן, החלבון שנותן למעשה את המבנה שלו ושומר אותו חלק יותר. העור שלנו הופך באופן טבעי לנפול יותר מאמצע שנות העשרים וחשיפה לשמש רק מאיצה את הירידה בגמישות שלו. לכן חשוב להרבות בכיסוי מתאים כמו כובע ושהיה בצל כשניתן.

אישה צעירה במכנסי ג'ינס קצרים בחוף הים. ShutterStock
החופשה יכולה לעלות לכם ביוקר. אישה נופשת בחוף הים/ShutterStock

אם חשבתם שהחופשה של שרה גרמה רק לנזקים, מסתבר דווקא שיש אור בקצה המנהרה. לפני יציאתה של שרה לחופשה רמות הבקטריה בעורה עמדו על 86 אחוזים. לאחר חזרתה הערכים היו נמוכים ב-14 אחוזים.

"לפני החופשה עורה היה צפוף מאוד עם חיידקים שיכולים להוביל לאקנה וראשים שחורים. יש שיפור דרמטי אבל אני לא חושבת שזה קשור לחשיפה לשמש", טוענת ד"ר שאוטר. "בחופשה נוהגים לשחות במים רווים בחומרים מחטאים כמו כלור וכנראה שזאת הסיבה לניקיון העור".

אישה עם צלקות אקנה על עור הפנים. ShutterStock
היתרון היחיד שהחופשה תזמן לכם. אישה עם פצעי אקנה/ShutterStock

קרינת UV היא נושא נוסף עליו יש לתת את הדעת. סריקת פניה של שרה מצביעים על נזק בלתי הפיך הנגרם על ידי קרינת UV שאנחנו נוטים לזלזל בו. ההשפעה שלו חמורה במיוחד מפני שכמעט כל מקרי סרטן העור נגרמים על ידי קרינת UV חזקה מדי.

קרני השמש שונות בהשפעתן ומחייבות היערכות מיוחדת. קרני UVB גורמות לכוויות שמש בעוד קרני UVA חודרות עמוק לתוך העור ומביאות לנזק מתמשך כמו עור פנים המכיל כתמי שמש וכהויות.

"אני המומה, החופשה גרמה לי להראות כמו בת 90", סיכמה שרה. "מבחוץ העור נראה טוב. השתמשתי SPF 50 כדי שלא להישרף וקיבלתי שיזוף יפה אבל הנזק מתחת לפני השטח מסיבי. אי אפשר לדעת מה קורה לכם אחרי השהיה בשמש. אקפיד לשהות יותר בצל ולמרוח קרם הגנה לכל אורך השנה". כדי לא לסיים כמוה, שווה להיות חכמים יותר בשמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully