וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקל עודף עלול להגביר את הסיכון לדמנציה

להשמנה יש השלכות ברורות על הבריאות שלנו, אבל גם כמה מאוד מפתיעות. מחקר חדש מצא כי לקילוגרמים העודפים עלולה להיות השפעה על הסיכון של אנשים לחלות בדמנציה

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: עובדות על מוח

לא מעט דובר לאחרונה על הסיכון שיש לאנשים עם משקל עודף לחלות במחלה קשה כשזה נוגע לקורונה. אבל למשקל עודף יש עוד לא מעט השפעות מפתיעות ומדאיגות - אחת מהן, כך על פי מחקר חדש, היא עליה בסיכון לפתח דמנציה.

חוקרים בריטים השתמשו בנתוניהם של 6,582 גברים ונשים בני 50 ומעלה שהיו בריאים קוגניטיבית בתחילת המחקר. הניתוח, שפורסם בכתב העת הבינלאומי לאפידמיולוגיה, עקב אחר האוכלוסייה במשך 11 שנים בממוצע, ותיעד אירועים של דמנציה שאובחנה על ידי רופא.

הממצאים הראו כי כמעט 7 אחוזים מהקבוצה פיתחו דמנציה. בהשוואה לאנשים עם משקל תקין (BMI בין 18.5 ל-24.9), אנשים הסובלים מעודף משקל עם BMI בין 25 ל-29.9 היו בסיכון גבוה ב-27 אחוזים לפתח דמנציה. אלה עם BMI של 30 ומעלה, היו בסבירות גבוהה ב-31 אחוזים להיות דמנטיים.

עוד בוואלה!

5 טיפים של מדענית מוח שיכולים למנוע דמנציה

לכתבה המלאה
אישה אוחזת בבטנה. ShutterStock
נשים עם השמנה בטנית היו בסיכון גבוה ב-39 אחוזים לפתח דמנציה. בטן של אישה/ShutterStock

החוקרים מצאו גם כי נשים עם השמנה בטנית היו בסיכון גבוה ב-39 אחוזים לפתח דמנציה בהשוואה לאלה עם גודל מותניים סטנדרטי. שומן סביב הבטן לא היה קשור לסיכון גבוה יותר לדמנציה בקרב גברים.

המחקר בדק גיל, מין, APOE4 (גן הידוע כמגביר את הסיכון למחלת אלצהיימר, הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה), השכלה, מצב משפחתי, עישון וסיכונים אחרים של דמנציה.

יותר מ-36 מיליון אנשים בעולם סובלים מדמנציה

המחבר הראשי, ייקסואן מא, סטודנט באוניברסיטת קולג' בלונדון, אמר כי מחקר תצפיתי זה אינו מוכיח סיבה ותוצאה. "עודף משקל זה רק גורם סיכון", אמר, "זה לא אומר שאדם עם עודף משקל בהכרח יקבל דמנציה. אך מסיבות רבות, טוב לשמור על משקל תקין ולעסוק בפעילות גופנית נמרצת לאורך החיים".

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-36 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדמנציה, רובם חולים באלצהיימר. הנתון צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2030, אם לא יימצא טיפול יעיל. בישראל, לפי הערכות, חיים כ-130 אלף חולי אלצהיימר. בדומה למחלות אחרות, האלצהיימר מתחיל שנים ואף עשרות שנים לפני שמופיעים תסמיני המחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully