וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה רשמי: התרופה הזו יכולה להציל את חייהם של חולי קורונה קשים

כבר לפני 3 חודשים פורסמו נתונים מעודדים על התרופה דקסמטזון, וכעת גם ארגון הבריאות העולמי מפרסם המלצה רשמית לטפל בחולי קורונה קשים בעזרת התרופה הסטרואידית הזולה והמבטיחה

בווידאו: הדקסמטזון נמצאה יעילה לטיפול בחולי קורונה קשים/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ההיגיון אומר שמערכת חיסון חזקה ופעילה היא יתרון עבור אנשים שנדבקים ב-Covid-19, וברוב המקרים זה אכן כך. אבל במקרי תחלואה קיצוניים - אלה שארגון הבריאות העולמי (WHO) מסווג כ"קריטיים וחמורים" וכוללים את החולים הקשים ביותר, שלרוב מאושפזים בבתי חולים ומצויים בסכנת חיים - אותה מערכת שאמורה להגן על הגוף מפני מחלות דווקא מחמירה את המצב וגורמת לדלקת שמזיקה לריאות ולמצוקה נשימתית חריפה ואף קטלנית (ARDS).

בחודש יוני האחרון פורסם מחקר גדול שכלל למעלה מ-6,200 חולים שגילה שתרופות סטרואידיות שמפחיתות דלקתיות (המחקר בדק את השפעתה של תרופה בשם דקסמטזון, תרופה סטרואידים נפוצה ואף זולה) יכולות למנוע לפחות חלק מהמקרים של תסמונת המצוקה הנשימתית החמורה בחולי קורונה ואף להציל חיים. וכעת ארגון הבריאות העולמי מפרסם המלצה רשמית לטפל בחולי קורונה קשים בעזרת סטרואידים, שמהווה אישוש לאותו מחקר ראשוני שפורסם לפני כמעט 3 חודשים.

ההמלצה הטיפולית של ארגון הבריאות מגיעה בעקבות פרסום של מטה אנליזה בכתב העת הרפואי JAMA, שניתחה 7 מחקרים שונים, כל אחד מהם בחן את יעילותן של תרופות קורטיקו-סטרואידיות על המקרים החמורים ביותר של חולי Covid-19. קבוצת המדגם של המשתתפים בכל שבעת המחקרים כללה 1,703 חולים קשים, 678 מהם טופלו בסטרואידים, ו-1,025 קיבלו טיפול סטנדרטי למצבם (שלא כלל סטרואידים), או פלצבו (במקום סטרואידים). כל החולים במדגם היו מאושפזים בבתי חולים וכמעט כולם נזקקו למכונת הנשמה.

בתום תקופה של 28 ימים שיעור התמותה בקרב החולים שקיבלו סטרואידים היה נמוך ב-34 אחוזים מתמותת החולים בקבוצת הביקורת. זה אומר למעשה שחייהם של 8 בני אדם מכל 100 מאושפזים עם קורונה ינצלו בעקבות שימוש בתרופה.

אנשי צוות רפואי בבית חולים בברשיה שבאיטליה ב-19 במרץ 2020. AP
8 מ-100 מאושפזים יינצלו בזכות התרופה. טיפול בחולי קורונה בבית חולים באיטליה/AP

"עקביות הממצאים אודות הטבה במצב החולים במחקרים אלה מספקים הוכחה חד משמעית לכך שטיפול בסטרואידים צריך להיות חלק מרפואת קו ראשון בטיפול בחולי Covid-19 קשים", כתבו החוקרים ד"ר האלי פרסקוט, מרצה לרפואה באוניברסיטת מישיגן וד"ר טוד רייס, מרצה לרפואה באוניברסיטת ונדרבילט, שחתומים על הפרסום ב-JAMA.

עם זאת, יש להבין שסטרואידים לא יכולים להיות טיפול מונע לחולי קורונה והם מתאימים אך ורק למקרים הקשים ולא במקרים של חולים שהמערכת החיסונית שלהם נלחמת היטב בנגיף. כאשר התגובה החיסונית מוגזמת וגורמת לתסמונת מצוקה נשימתית חמורה, הסטרואידים מסייעים על ידי החלשת התגובה החיסונית. בנוסף, הזהירו בארגון הבריאות העולמי מפני שימוש יתר לא מוצדק בסטרואידים, מחשש שיווצר מחסור עולמי בתרופות אלה, כפי שקרה עם תרופות אחרות שפורסם שעשויות להועיל במאבק בקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully