וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרס שלכם משפיעה על הסיכון לחלות בסרטן הערמונית

מרביתנו לא יודעים מה היקף המותניים שלנו, אבל האמת היא שלמספר הזה יש משמעות לא קטנה. מחקר חדש מצא את היקף המותניים, או הכרס אם תרצו, שמעלה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית

צילום: עידו שחם

אם הייתם צריכים עוד הוכחה שכרס זה לא בריא, מחקר חדש מאוניברסיטת אוקספורד גם נותן לכרס המסוכנת מידות. החוקרים מצאו כי לגבר עם היקף בטן של 103 ס"מ ומעלה יש סיכון גבוה יותר ב-35 אחוזים למות מסרטן הערמונית מאשר למי שהיקף הבטן שלו 90 ס"מ או נמוך יותר. המחקר שבדק יותר מ-200 אלף גברים, לא מצא סיכון מוגבר בקרב אנשים עם שומן כללי גבוה יותר אם הוא נפרס על פני הגוף כולו. זה מצביע על כך שמיקום השומן הוא שמגביר את הסיכון של גברים לחלות במחלה המסוכנת.

שומן בטני נחשב לסוג המסוכן ביותר, מכיוון שהוא מצפה איברים חיוניים, כמו הכבד, הלבלב והמעיים. החוקרים אומרים כי הדבר עלול להפריע לתפקודם הרגיל של האיברים ולקדם את צמיחתם של תאים סרטניים.

המחקר האחרון, שהוצג בכנס האירופי והבינלאומי השנה בנושא השמנת יתר (ECOICO), בדק 218,225 גברים ללא סרטן בבריטניה, שהנתונים הרפואיים שלהם מאוחסנים במאגר הביובנק הבריטי. מדענים עקבו אחריהם במשך 10 שנים, תוך שהם בוחנים את מדד מסת הגוף (BMI), אחוז השומן הכול בגוף, היקף המותניים ויחס המותניים עד הירך.

הם מצאו כי גברים שנמצאו ב-25 האחוזים העליונים מהנחקרים בהיקף הם בעלי סיכוי גבוה יותר למות מסרטן הערמונית לעומת גברים שנמצאו ב-25 האחוזים הנמוכים. הקבוצה הגדולה ביותר כללה את אלה שמותניהם היו בהיקף של למעלה מ-100 ס"מ. המותניים אינם כוללים את עצמות הירך אלא את החלק הרך בין האגן לצלעות, בגובה הפופיק.

ליגה לשחקנים בעלי משקל עודף במקסיקו. רויטרס
שומן בטני הוא המסוכן ביותר. גבר עם כרס משחק כדורגל/רויטרס

בנוסף, אלו שנמצאו ברבעון העליון ביחס המותניים-הירך, שנחשב מדידה נוספת של כמות השומן שנמצאת סביב אזור הבטן, היו בסיכון גבוה יותר למות מאשר גברים ברבע התחתון ב-34 אחוזים. הסיכון נותר זהה גם כאשר הוכנסו היסטוריה רפואית וגורמי אורח חיים.

עם זאת, החוקרים לא גילו קשר ברור בין ה-BMI של הגבר או אחוז השומן הכולל לבין סרטן הערמונית. משמעות הדבר היא שאפילו אדם שהיה שמן יותר או כבד יותר בסך הכל, לא נמצא באותה רמה של סיכון מוגבר אם רוב השומן הזה מאוחסן ברגליים ובידיים.

"השומן המסוכן ביותר"

ד"ר אורורה פרס-קורנאגו, אפידמיולוגית תזונתית באוקספורד שהובילה את המחקר, אמרה: "מצאנו קשר משמעותי בין ריכוז שומן בגוף סביב הבטן והמותניים לבין הסיכון למוות מסרטן הערמונית, אך לא נמצא קשר ברור בין סך השומן בגוף. וסיכון למוות מסרטן הערמונית". עם זאת, יש צורך במספר גדול יותר של מקרים במחקר זה יחד עם מחקרים באוכלוסיות אחרות כדי לאשר ממצאים אלה.

"BMI גבוה מגביר את הסיכון למחלות אחרות, כולל סוגים אחרים של סרטן, ולכן אנשים צריכים לשקול את ההשלכות של עודף שומן בגוף בכל מקום שהוא נמצא בגוף". גם מחקרים קודמים הראו כי שומן בטני הוא הסוג המסוכן ביותר. נראה כי עודף שומן בבטן מגביר חלבון הממריץ את גדילת תאי הגידול, אך המחקר בנושא שומן בטני עדיין בשלביו הראשונים. ד"ר פרז קורנאגו אמר: 'זהו השומן המסוכן ביותר מכיוון ששומן זה נמצא סביב האיברים החיוניים. לדבריה, הקשר נובע מתפקוד לקוי של חילוף החומרים וההורמונים וזה מה שעשוי לשחק תפקיד בהתקדמות סרטן הערמונית.

סרטן הערמונית נחשב למחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב גברים, אך החדשות הטובות הן ששיעורי ההישרדות מהמחלה הם מעל ל-90 אחוזים - וזאת הודות לעובדה שבמרבית המקרים הגידול מתגלה בשלב מוקדם ומתאפיין לרוב במהלך מחלה לא אגרסיבי שאינו מסכן חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully