וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער לא שם לב שבלע סיכת תפירה, עד שהיא פגעה לו בלב

המקרה הנדיר שפורסם לאחרונה מראה את הסיכון הכרוך בבליעת חפצים, גם אם נדמה שהם לכאורה לא מזיקים. שלושה ימים אחרי שבלע סיכה מבלי לשים לב, הצעיר החל להרגיש כאבים חדים, ולאחר כן עבר ניתוח לב פתוח כדי להציל את חייו

Noor et al.; Advanced Science, 2019

בווידאו: כך מדפיסים לב במדפסת תלת מימד

כשנער בלע סיכת תפירה קטנה תוך כדי שתפר את בגדיו, הוא אפילו לא שם לב. לכן זו הייתה הפתעה כאשר כמה ימים אחר כך הרופאים מצאו את הסיכה במקום מאוד לא שגרתי - בלב שלו. הצעיר בן ה-17 פנה לחדר המיון לאחר שחווה כאב בחזה במשך שלושה ימים, על פי דיווח על המקרה שפורסם בכתב העת Journal of Emergency Medicine. הנער אמר כי הכאב היה חד, הקרין לגבו והיה גרוע יותר כששכב או נשם עמוק.

התוצאות של אלקטרוקרדיוגרמה (EKG), בדיקה שבוחנת את הפעילות החשמלית של הלב, היו לא תקינות, והרופאים חששו שהחולה סובל מדלקת בקרום הלב או דלקת בשריר הלב. בדיקות מעבדה הראו שלנער היו רמות חלבונים מוגברות בדם שיכולות להעיד על פגיעה בלב. בדוח בדיקת CT בחזהו נצפה בלבו "חפץ זר, מתכתי ליניארי". אורכו של החפץ היה כ-3.5 סנטימטרים והוא בלט החוצה מהחדר הימני של הלב.

עוד בוואלה!

הכתבה הזאת תגרום לכם להפסיק להשתמש בקיסמים

לכתבה המלאה

הצעיר אמר בתחילה לרופאים שהוא לא בלע שום חפצים זרים או חווה טראומה גופנית בחזהו. אבל בתשאול מאוחר יותר הוא חשף שהוא נוהג לתפור את בגדיו ולפעמים מחזיק סיכות תפירה בפה. ובכל זאת, הוא אמר שהוא לא היה מודע שבלע סיכת תפירה. הנער עבר ניתוח לב פתוח להסרת החפץ, ואכן הרופאים מצאו שמדובר בסיכת תפירה.

סיכות תפירה. ShutterStock
קטנות, אבל יכולות לגרום לנזק רב. סיכות תפירה/ShutterStock

נראה כי המקרה החדש הוא מהראשונים שבהם בלע מטופל בלי לשים לב משהו שפגע בלבו. הרופאים מאמינים שהסיכה נדדה מבטנו אל לבו, אם כי ייתכן שהיא הגיעה גם ממקום אחר לאורך מערכת העיכול, כמו הוושט או המעי הדק.

החוקרים טוענים כי לדוח שלהם יש השלכות על הטיפול בחפצים חדים הנבלעים. ההנחיות הנוכחיות אומרות כי יש להסיר חפצים חדים רק אם הם גורמים לתסמינים, אך יש פחות בהירות מה לעשות כאשר הם אינם גורמים לתסמינים. יש רופאים שאומרים שאם גוף זר שנבלע הוא קטן ואינו גורם לתסמינים, סביר להניח שהוא יעבור דרך מערכת העיכול ללא סיבוכים, ולאחר מכן ניתן לערוך סריקות חוזרות כדי לבדוק אם המטופלים מפתחים בעיות.

אולם המקרה החדש "מדגיש את הסיבוכים ההרסניים הפוטנציאליים של בליעת גוף זר", כתבו המחברים בדוח. "יש לתת את הדעת ברצינות להסרת כל הגופים הזרים החדים והישרים שנבלעו בכדי למנוע סיבוכים כתוצאה מנדידה כמו זו שתוארה במקרה זה", סיכמו. למרבה המזל, הנער התאושש לאחר הניתוח ולא סבל מסיבוכים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully