וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני תחילת הלימודים: סיכון הקורונה לילדים - מזערי

בטיימינג מאוד מעודד עבור הורים, מתפרסם בבריטניה מחקר עם מסקנות מרגיעות לגבי הסיכון של ילדים לחלות ב-Covid-19 בצורה קשה. הסיכון שיזדקקו לאישפוז "מזערי" ולטיפול נמרץ "קטן אף יותר", לדברי החוקרים

בווידאו: שר החינוך מדבר בוועדה לביקורת המדינה על ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים/צילוןם: ערוץ כנסת

רגע לפני שנת הלימודים החדשה, שתיפתח מחר בישראל ובעולם בצל מגיפת הקורונה, במתכונות מיוחדות, קפסולות ושילוב של למידה מרחוק, ותחת חששות כבדים מפני עלייה בתחלואה, חדשות מעודדות מגיעות מבריטניה. מחקר שפורסם בכתב העת הבריטי לרפואה ה-BMJ, טוען שבחינה של נתוני תחלואת הילדים בחצי השנה האחרונה מצביעה על כך שהסיכון של ילדים לחלות ב-Covid-19 בצורה קשה הינו "מזערי". הסיכוי שילד שידבק בקורונה יפתח מחלה קשה שתדרוש אישפוז במחלקה לטיפול נמרץ - "קטן אף יותר מכך", לדברי החוקרים החוקרים.

עם זאת, ציינו החוקרים כי למסקנות המעודדות שלהם יש מספר סייגים - כאשר מדובר בילדים שחורים, ילדים עם השמנת יתר או תינוקות צעירים מאוד, הסיכון מעט גבוה יותר.

המחקר התבסס על ניתוח נתונים של 651 ילדים שאושפזו בבתי החולים באנגליה, וויילס וסקוטלנד, והוא למעשה כולל שני שליש מכלל האישפוזים של ילדים בבריטניה בגין Covid-19 בין החודשים ינואר ויולי 2020. אחוז אחד בלבד מהילדים הללו (6 ילדים בסך הכל) מתו בבתי החולים כתוצאה מהידבקות בקורונה. זאת בהשוואה לשיעור תמותה של 27 אחוזים מכלל המאושפזים עם קורונה בקבוצות גיל אחרות.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020 (ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
סיכון מזערי למחלה קשה כתוצאה מהידבקות בקורונה. תלמידים ומורה עוטים מסיכות בכיתה בביה"ס היסודי שמעוני בגבעתיים/ראובן קסטרו

18 אחוזים מהילדים המאושפזים הזדקקו לטיפול נמרץ. לדברי החוקרים, כל ששת הילדים שמתו מקורונה סבלו גם מבעיות בריאותיות "משמעותיות" קודמות, בחלק מהמקרים מחלות הרקע בפני עצמן היו כאלה שמקצרות את תוחלת החיים. ילדים עם מחלות רקע כאלה חייבים לנקוט אמצעי הגנה משמעותיים כדי להימנע מחשיפה לנגיף, כתבו החוקרים, אך עבור שאר הילדים, מדובר בסיכון נמוך ביותר.

"לא היו מקרי מוות בילדים בריאים בגילאי בית הספר, ולכן אין נזק ישיר מפתיחת שנת הלימודים וחזרתם של התלמידים אל הכיתות", אמר פרופ' קאלום סמפל מאוניברסיטת ליברפול ומי שעמד בראש המחקר הזה. ד"ר אוליביה סוואן, רופאה בבית החולים לילדים באדינבורו שהשתתפה במחקר אף היא, הוסיפה כי היא מקווה ש"הממצאים של המחקר יהוו נחמה ועידוד משמעותיים להורים ברחבי בריטניה".

יד של מבוגר מחזיקה יד של ילד חולה עם אינפוזיה. ShutterStock
לרוב הילדים שנזקקו לאישפוז, היו מחלות רקע. יד של מבוגר אוחזת ביד של ילד עם אינפוזיה/ShutterStock

המחקר פירט גם את התסמינים הנפוצים ביותר בקרב ילדים שאושפזו בבתי החולים בעקבות הידבקות בקורונה: חום, שיעול, בחילות או הקאות וקוצר נשימה. בילדים גדולים יותר נראו גם תסמינים של כאבי בטן, כאבי ראש וכאבי גרון.

מבין 651 הילדים שנכללו במחקר ואושפזו בבתי חולים, ל-42 אחוזים היו מחלות רקע - הנפוצות ביותר (11%) היו מחלות שמשפיעות על המוח ומערכת העצבים, סרטן (8%) ואסתמה (7%). עם זאת, אסתמה לא הגדילה את הסבירות לאישפוז במחלקת טיפול נמרץ, שלא כמו השמנת יתר.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
מעל גיל 10 הסיכונים מתחילים להשתנות. תלמידים ומורה בכיתה עם מסיכות/ראובן קסטרו

52 מהילדים במחקר פיתחו תסמונת דלקתית רב-מערכתית, שקשורה בקורונה ופוגעת בחלק מהילדים שנדבקים בנגיף. המקרה הראשון של התסמונת הקשה זוהה באמצע חודש מרץ. החוקרים גילו, שהילדים שלקו בתסמונת הזאת - כולם שרדו, אגב - היו לרוב בני 10 או יותר, ובסבירות גבוהה השתייכו למיעוטים אתניים. לילדים אלו סיכוי גדול פי 5 להגיע לטיפול נמרץ, אך שם הם לרוב יגיבו היטב לטיפול התרופתי ויתאוששו.

ד"ר ליז וויטאקר מאיפריאל קולג' בלונדון, אמרה כי מסקנות המחקר החדש תואמות ממצאי מחקרים נוספים שנערכו אודות נגיף הקורונה בילדים. "מספרם של הילדים שאושפזו בטיפול נמרץ בגלל קורונה הוא נמוך מאוד והחוקרים מדווחים גם על אחוז תמותה נמוך - במיוחד בהשוואה לאחוז התמותה בקרב מבוגרים, אבל גם בהשוואה לשיעורי תמותת ילדים ממחלות אחרות כמו שפעת, אבעבועות רוח, מנינגיטיס, סטרפטוקוק A, אלח דם ועוד, ואפילו בהשוואה לאחוזי תמותה מסיבות אחרות שנפוצות בילדים, כמו תאונות דרכים", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully