למה אנחנו מתעוררים תמיד לפני השעון המעורר?

גם אתם מתעוררים ממש כמה דקות לפני השעון המעורר ומתבאסים? אתם לא לבד. למה זה קורה והאם זה קשור לחרדה לאחר לעבודה או שזו בכלל הכל קנוניה של הגוף שלנו? וגם - למה אסור להשתמש בשעון המעורר של הסמארטפון

03/09/2020
ליאור נאור על יום השינה הבינלאומי

בוודיאו: כל מה שאתם צריכים לדעת על שינה

אין ספק שאחד הדברים המבאסים בחיים הוא לקום לפני הזמן. או ליתר דיוק, לקום לפני שהשעון המעורר שלכם צלצל, מבלי שיש לכם מספיק זמן לחזור לישון שוב. אז מה גורם לנו להתעורר כמה דקות לפני השעון המעורר, האם זו הפאניקה לאחר או בכלל משהו אחר?

המנגנון הצירקדיאני, המכונה שעון ביולוגי, שולט במחזורי השינה והערות שלנו. השעון הביולוגי מווסת על פני שעות היממה בין מחזורים קבועים של צרכים ביולוגיים שונים כמו אכילה, הפרשת הורמונים, פעילות גלי מוח, התחלקות של תאים מסויימים וכמובן גם זמני שינה וערות כל 24 שעות.

עוד בוואלה!

חוקרים הצליחו לאפס את השעון הביולוגי

לכתבה המלאה

גורמים חיצוניים יכולים להשפיע על השעון הביולוגי - כשחושך בלילה למשל, העיניים שולחות איתות להיפותלמוס, החלק במוח שמכתיב את רמות האנרגיה ועוזר לשמור על מקצבים צמודים, שכעת אתם צריכים להרגיש עייפים. המוח מגיב ושולח איתות לגוף לשחרור מלטונין, מה שגורם להרגשת עייפות. עם זאת, השעון גם מתכוונן אל הרגלי החיים שלנו, כך שאם אתם ינשופי לילה, מחזור השכמה שלכם יהיה שונה מזה של משכימי הקום.

השעון הביולוגי עובד הכי טוב כשיש לו שגרה. אם אתם הולכים לישון באותה שעה בכל לילה, הגוף מתרגל לכמות השינה הקבועה וכך הוא יודע מתי להתעורר בבוקר. מחזור השינה שלנו מוסדר בחלקו על ידי החלבון PER, שרמותיו עולות ויורדות בכל יום. כאשר רמות ה-PER יורדות (בלילה) קצב הלב מאט, לחץ הדם יורד, והחשיבה נהיית קצת מעורפלת.

אם יש לכם שגרת שינה קבועה שבה אתם מתעוררים באותה שעה בכל יום, הגוף שלכם מתחיל להעלות את רמות ה-PER שלו, כולל לחץ דם וטמפרטורת הגוף, כמו גם לשחרר הורמונים כמו קורטיזול שעוזרים להתמודד עם מתח, בערך שעה לפני שאתם מתעוררים בדרך כלל. כל זאת כדי להעיר אתכם בצורה רגועה יחסית אל יום חדש.

מעיר אתכם בעצבנות ליום חדש. שעון מעורר(צילום: ShutterStock)

השורה התחתונה היא שהגוף פחות מסתדר עם השעון המעורר, והוא לא רוצה לקום לא מוכן לתוך צפצוף מעצבן, אלא להתעורר לאט בקצב שלו. לפעמים זה אומר שהגוף כל כך מאומן עד שהוא יודע בדיוק מתי להתעורר. לפעמים הסיבה להתעוררות המוקדמת היא תחושת חרדה שמלווה אותנו כשאנחנו שמים שעון מעורר ומפחדים שלא להתעורר ממנו. אגב, לחיצה על כפתור הנודניק, תבטל את כל העבודה הטובה שהגוף שלכם עושה בניסיון להעיר אתכם בצורה הטובה ביותר כל יום מחדש.

שגרה עוזרת לנו לישון טוב יותר, גם אם הולכים לישון ב-2 לפנות בוקר. עקביות היא המפתח ואפילו הימרחות ארוכה במיטה בסופשבוע יכולה להוציא את השעון הביולוגי הפנימי של התא מאיזון ולבטל את העבודה הטובה בשגרה של שבוע ימים. מחקר מצא ששינה מרובה בסופשבוע גורמת ל"ג'טלג חברתי" - מצב של תנודתיות בהרגלי השינה והיעדר סנכרון שלהם עם השעון הביולוגי, מה שעלול לגרום לעלייה בסיכויי תחלואה שונים. .

בכל מקרה, לא משנה מה תעשו, אל תשתמשו בסמארטפון כשעון מעורר. הסיבה לכך היא האור הכחול הנפלט ממסך הסמארטפון שיכול להקטין את ייצור המלטונין בגוף, המרגיע ומסייע בהירדמות. מחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד הראה כי שימוש במסכים הפולטים אור כחול בסמוך לשעות השינה גורם לירידה של עד 50 אחוזים בהפקת המלטונין.

  • שעון מעורר
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully