וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחיר הבריאותי המפתיע (והמפחיד) של המעבר לשעון קיץ

23.3.2023 / 7:34

זוכרים להזיז את השעון שעה אחת קדימה? נהדר, אבל כדאי שתדעו שחוקרים גילו כי בימים שאחרי החלפת השעון עולה הסיכון לאירועים מוחיים, התקפי לב ואפילו הפלות במקרים מסוימים. למה זה קורה?

שקיעה במזג אויר קיצי באמצע החורף, 25 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
ימים ארוכים. שקיעה בחוף הים/ראובן קסטרו

היום בלילה (חמישי) נזיז את מחוגי השעון שעה אחת קדימה ונעבור סוף סוף לשעון קיץ. זה אומר שהימים שלנו הולכים להיות ארוכים ומוארים יותר, שזה נפלא, אבל זה גם אומר שהפסדנו הלילה שעה שינה. עבור רבים - בעיקר ילדים וההורים שלהם - השינוי הזה לא פשוט בכלל, ועלול לגרור אחריו ימים של שינה לא מספקת.

כן, אף שעל פניו מדובר בשינוי קטן, ההשפעה שלו על הגוף עלולה להיות משמעותית. ולא מדובר כאן רק בתלונות כלליות על עייפות, מדובר בסוגיה שמעסיקה את עולם הרפואה לא מעט, ולא מעט מחקרים בדקו את ההשפעה של חילופי שעון על הבריאות שלנו, וחזרו עם ממצאים מדאיגים. אז עד כמה שעה אחת של שינה באמת משנה, והאם לשעון הקיץ יכולים להיות גם יתרונות?

מה קורה לגוף שלנו אחרי המעבר לשעון קיץ?

מחקרים מראים כי למעבר לשעון קיץ עלולה להיות השפעה שלילית על הבריאות. במחקר שנערך בשנת 2016 על ידי חוקרים מפינלנד נמצא כי השיעור של מקרי השבץ המוחי היה גבוה ב-8 אחוזים ביומיים שלאחר המעבר לשעון הקיץ. אצל אנשים מעל גיל 65 נרשמה עלייה של 20 אחוזים בסיכון, זאת בהשוואה לשבוע שלפני המעבר ולשבוע שמתחיל שבוע לאחר החלפת השעון.

מחקר משנת 2012 מאוניברסיטת אלבמה הראה כי בימים השני והשלישי לאחר המעבר לשעון קיץ נרשמה עלייה של 10 אחוזים בשיעור התקפי הלב.

וזה לא הכל. חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת בוסטון בחנו את ההשפעה שיש למעבר לשעון הקיץ על שיעור ההפלות בקרב נשים שעברו הפריה חוץ-גופית. הם מצאו ששיעורי ההפלות היו גבוהים יותר משמעותית בשלושת השבועות הראשונים שלאחר המעבר לשעון קיץ אצל נשים שאיבדו הריונות קודמים. מנגד, באותו המחקר בדיוק לא נמצא אפקט דומה בזמן המעבר לשעון חורף.

למה זה קורה?

הממצאים של המחקרים האלה מחזקים עבודות קודמות שהראו כי מחסור בשעות שינה מכל סיבה (עבודה במשמרות, לדוגמה) מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. הגורם המפתיע כאן הוא שגם שינוי של שעה אחת הביא לתוצאות דומות. ייתכן שהמשותף לכל המקרים הוא מחסור השינה והשינוי שהוא גורר אחריו - מספר ימים של שינה בלתי מסונכרנת עד שהגוף מתרגל לשינוי.

עוד בוואלה!

איך לסדר את השינה של הילדים לקראת שעון הקיץ?

לכתבה המלאה
צעירה שלא מצליחה להרדם. Sergey Mironov, ShutterStock
מי שסובל מנדודי שינה יסבול עוד יותר. אישה מתקשה לישון/ShutterStock, Sergey Mironov

ומה בנוגע למי שבכל מקרה סובל מקשיי שינה?

אנשים שכבר סובלים מנדודי שינה עלולים להתקשות עוד יותר להתגבר על השינוי בשעון. די בלילה אחד של שינה לא סדירה כדי להחמיר דפוס קיים של נדודי שינה. תסמינים שכיחים כוללים עייפות במהלך היום, קשיים בפעילות קוגניטיבית, תנודות במצב הרוח ותחושת חוסר אנרגיה.

האם יש גם יתרונות למעבר לשעון קיץ?

השינוי בשעון גורם לכך שנוספת לנו עוד שעה של אור יום טבעי בשעות אחר הצהריים. שעה נוספת של אור יום יכולה לשמש לפעילות מחוץ לבית, פעילות גופנית, ולהפחתת החשיפה לתאורה מלאכותית. יותר שעות חשיפה לאור במצב ערות נמצאו כמשפרות את מצב הרוח, מפחיתות תסמיני דיכאון ואף מפחיתות את הסיכון להתאבדות. גם עבור הסובלים ממיגרנות ישנו יתרון, משום שמחקרים הראו כי כשבועיים לאחר שינוי השעון באביב יורד שיעור הסובלים מכאבי ראש, שינוי שנמשך עד לסתיו.

והנה עוד יתרון - מחקרים מצאו כי המעבר לשעון קיץ תורם לשיפור הבטיחות בדרכים על ידי הקטנת מספר ההרוגים בקרב הולכי רגל ב-13 אחוזים בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות השקיעה.

איך אפשר להקל על המעבר?

בישראל תזמנו את המעבר ליום חמישי כדי לאפשר זמן התאוששות במהלך סוף השבוע שבו הגוף יסתנכרן מחדש.

באופן כללי, אחת הדרכים היעילות להקלה על ההשפעות של שינוי השעון היא שנת צהריים ביום ההחלפה וביום שאחריה. בנוסף, מומלץ להרחיק את ארוחת הערב משנת הלילה על מנת לשפר את איכות השינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully