וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לסדר את השינה של הילדים לקראת שעון הקיץ?

מיה שטיינהרדט זיו

21.3.2023 / 8:29

המעבר לשעון קיץ עובר בקלות על רוב הילדים והמשפחות, אבל עיקר הקושי הוא דווקא בשעות הערב, לאחר הזזת השעון. כדי שלא תיתקלו בבעיות - כדאי להתכונן מראש

יו טיוב

בלילה שבין חמישי לשישי, בין ה-23 ל-24 במרץ, בשעה 02:00, אנחנו מחליפים לשעון הקיץ של 2023. באותה שעה נזיז את המחוגים שעה קדימה לשעה 2:00 - ונפסיד שעת שינה. בעוד שלמבוגרים קל להתמודד עם השינוי, לילדים קשה יותר (תלוי גיל, טמפרמנט ואיכות הרגלי השינה של הילד) ולכן כדאי להתכונן מראש כדי לא לפגוע בשגרת השינה של הילדים.

הנה טיפים כיצד להכין את הילדים להזזת השעון כדי לשמור על שגרת שינה מאוזנת:

לפני הזזת השעון

כבר מהיום, הקדימו את שעת ההשכבה של הילד בהדרגה. מטרתכם הכללית היא להקדים את ההשכבה בשעה, בכל יום הקדמה חלקית, לדוגמא: אם ילדכם רגיל ללכת לישון ב 20:00 ויש עוד 4 לילות עד לתזוזת השעון, חלקו את ה-60 דקות ל-4 וכל יום הקדימו את ההשכבה ב-15 דקות מיום האתמול: היום השכיבו ב-19:45 במקום ב-20:00, מחר ב-19:30, מחרתיים ב-19:15, ולבסוף השכיבו ב-19:00. בליל ההזזה של השעון אתם אמורים להיות בשעת השכבה של שעה אחת מוקדם יותר מהרגיל. בדרך זו הילד לא מפסיד שעת שינה ולא גורר עייפות יתר.

בבוקר שלאחר הזזת השעון

המשמעות של תזוזת השעון הינה שהאור יעלה מאוחר יותר ולכן הילדים יתעוררו מאוחר יותר בשעות הבוקר. יש ילדים שזה לא ישפיע עליהם בכלל, ויש ילדים שרגילים להתעורר מאוד מוקדם בבוקר והשינוי של השעון יעשה להם ולהוריהם טוב כי הם יתעוררו במקום ב-5:30 ב-6:30 וזה הבדל משמעותי. להלן כמה טיפים להתנהלות בבוקר שלאחר הזזת השעון:

* כוונו שעון מעורר לשעת ההתעוררות הרגילה של הבית ואם הילד מתעורר לפני כן - החזירו אותו לישון ואמרו לו שזה עדיין לילה ולא מתעוררים כעת.

ילד ישן. ShutterStock
יש ילדים שיעברו את מעבר השעון בקלי קלות. תינוק ישן/ShutterStock

* העירו רק ילדים שצריכים להגיע למסגרת שלהם (ביה"ס, גן וכו'). תינוקות וילדים שלא הולכים למסגרת אין סיבה להעיר בבוקר כי הם לא מאחרים ולכן אפשרו להם יקיצת בוקר טבעית.

* אם הילדים מתקשים להתעורר בבוקר בגלל עייפות יתר, פיתחו את החלונות והכניסו אור יום טבעי - אור השמש מכוון את השעון הביולוגי ומקל על ההתעוררות.

במהלך היום שלאחר הזזת השעון

יכול להיות שהילדים יהיו יותר עייפים היום, זה הגיוני לחלוטין. היו קשובים יותר לסימני עייפות ולצורכי השינה ביום זה וכך גם בימים הקרובים. להלן כמה טיפים לילדים שישנים באמצע היום:

* השכיבו לשנת צהריים מוקדם מהרגיל כדי למנוע עייפות יתר נגררת.

* אפשרו מנוחת יום ארוכה יותר מהממוצע כדי להשלים חוסרים.

בערב הראשון שלאחר הזזת השעון

יכול להיות שילדכם התרגל למעבר בקלות, ויכול להיות שהוא גורר עייפות יתר. בגלל שמחשיך מאוחר יותר כעת, רוב הילדים לא יהיו עייפים בשעת ההשכבה הרגילה ולכן יתקשו להירדם. להלן כמה טיפים להתנהלות בערב שלאחר הזזת השעון:

הכי חשוב למנוע מצב של עייפות יתר ולכן שימו לב לסימני עייפות, ואל תאפשרו להישאר ערים מעבר לשעת ההשכבה הרגילה. אל תתבלבלו בעקבות כך שמחשיך מאוחר ותשכיבו מאוחר יותר את הילד כי תיווצר עייפות יתר ויהיה עוד יותר קשה להשכיב אותו לישון.

ילד הולך לגן ילדים. ShutterStock
תעירו מוקדם רק אם הילד חייב להגיע למסגרת. ילד בדרך לגן/ShutterStock

* על מנת לעודד הפרשה של הורמון שינה, החשיכו את הבית כשתתחילו את טקס השינה ובמיוחד את חדר השינה. התנהלו באווירה רגועה יותר מהרגיל, ופעלו כאילו כבר חושך למרות שעדיין אור בחוץ.

* ילד שמסרב ללכת לישון, נראה ערני וקופצני: כנראה שהוא כבר במצב של עייפות יתר ולכן מומלץ לנהל טקס שינה רגוע מהרגיל, להוריד הילוך, מקלחת שקטה ולהוסיף פעילות מרגיעה בחדר בחושך במיטה. בשום אופן לא לאפשר ערות עד שעה מאוחרת.

* ילד שמתקשה להירדם: אם הילד בוכה גשו אליו והרגיעו אותו במיטתו. אל תאפשרו לצאת מהמיטה או מהחדר, היו עקביים והתעקשו על השכבה בשעה הרגילה. אפשרו לילד לדבר לעצמו במיטתו ולחשוב מחשבות, אבל לא פעילות באור או בקול.

* אל תיבהלו אם הילד בוכה ומתנגד, אם תהיו עקביים ורגישים - תוך יום יומיים המצב יחלוף.

* הקפידו על שגרת ההרדמות בזמן המתאים ולפי סימני עייפות גם כמה ימים לאחר הזזת השעון, ללא קשר לכך שזהו סופ"ש וניתן ללכת לישון מאוחר יותר. בסופ"ש הקרוב כדאי לוותר על השכבות מאוחרות, ארוחות שבת וכו' על מנת למנוע התדרדרות מתמשכת.

מיה שטיינהרדט זיו היא מומחית להורות ושינה ובעלת MamamayaSchool - ביה"ס להורות ושינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully