וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם החיסון הרוסי לקורונה באמת עובד?

בגדול - אין לנו דרך לדעת, כי מלבד ההצהרה החגיגית של נשיא רוסיה, לא פורסם שום מידע מהימן על "החיסון הראשון נגד קורונה". הנה כל מה שאנחנו כן יודעים על החיסון שאושר במהירות מדאיגה

בווידאו: פוטין מודיע על החיסון ועל כך שביתו השתתפה בניסוי/צילום: רויטרס, עריכה ניר חן

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הודיע אתמול (שלישי) כי מדינתו אישרה לשימוש את החיסון הראשון בעולם נגד נגיף הקורונה - פחות מחודשיים מתחילת הניסויים בבני אדם. פוטין אף הכריז כי בתו קיבלה בעצמה את החיסון, אבל למרות הבעת האמון האישית בחיסון החדש - מומחים ברחבי העולם חוששים כי מדובר בדיווח לא מבוסס ולא אחראי, בעיקר בשל העובדה כי לא פורסם מספיק מידע מהימן כדי לבחון את הנתונים באופן יסודי.

לדברי פוטין, החיסון, המכונה ספוטניק 5, על שם הלוויין הראשון ששוגר אי-פעם לחלל, "עובד בצורה יעילה למדי, מאפשר חסינות חזקה, ואני שב ומזכיר - זה עבר את כל הבדיקות הנדרשות". שר הבריאות הרוסי אמר כי המדינה תפתח בקמפיין חיסון המוני בסתיו, וכי תתחיל כבר החודש לחסן מורים ועובדי רפואה.

אולם, רשויות הבריאות העולמיות אומרות כי החיסון טרם השלים ניסויים קליניים קריטיים כדי לקבוע את בטיחותו ויעילותו. למעשה, ברחבי העולם חוששים שרוסיה דילגה על שלבים מהותיים באישור החיסון כדי לעקוף את המתחרות - ארה"ב וסין - במרוץ להשגת חיסון לקורונה, מה שעלול לסכן את בריאותם של המתחסנים. ארגון הבריאות העולמי הזהיר את הרשויות ברוסיה רק בשבוע שעבר שלא לסטות מהשיטות המקובלות לבדיקת בטיחות ויעילות חיסונים.

כאמור, המידע הזורם מרוסיה מצומצם מאוד, אבל מהידוע לפי שעה, החיסון המדובר כן השלים שלבים ראשוניים של ניסויים בקופים ובבני אדם. החיסון מפותח על ידי מכון גמלאיה במוסקבה, שם טוענים שהחיסון שלהם מבוסס על תכנון של מדענים רוסים מלפני שנים למניעת נגיף האבולה. גם הדיווח הזה מתקבל בסקפטיות, משום שמעט מאוד מחקרים של מכון מדעי זה פורסמו או עברו ביקורת עמיתים.

הרוסים דילגו על שלב אחד חשוב מאוד

ביצירת חיסון, כל חיסון, חשוב להבטיח את בטיחותו ולכן התהליך כולל מספר שלבים. ראשית, נבדק החיסון בבעלי חיים כדי לבדוק אם הוא עובד ואם הוא בטוח. השלב הבא הוא ניסויים קליניים בבני אדם, שנחלקים גם הם לשלושה שלבים - שלב ראשון בוחן את בטיחות החיסון אצל בני אדם. בשלב שני, צורת המתן והמינונים של החיסון נקבעים כדי להוכיח את יעילותו. לבסוף, בשלב שלישי, יש להוכיח את הבטיחות והיעילות של החיסון בקבוצה גדולה של אנשים.

מתנדב בניסוי לבדיקת החיסון של חברת מודרנה נגד קורונה מקבל זריקה של החיסון עם תחילת השלב השלישי והאחרון של הניסוי הקליני. AP
שלב קריטי לקביעת בטיחות החיסון. מתנדבר מקבל חיסון בתחילת השלב השלישי של ניסוי חברת מודרנה/AP

הגוף המדעי הרוסי שפיתח את החיסון טרם ערך ניסויים בשלב 3, אולם שלב אחרון זה הוא הדרך היחידה לדעת בוודאות סטטיסטית אם חיסון יכול למנוע קורונה, ועד כמה הוא יעיל. מכיוון שהוא בודק קבוצה גדולה של אנשים, ניסוי שלב 3 יכול גם לאתר השפעות שליליות ותופעות לוואי של חיסון שניסויים קודמים לא הצליחו לאתר. פרט לבטיחות, יש לוודא שהחיסון גם מבטיח תגובה חיסונית יעילה וכזאת שגם נותנת הגנה לטווח הארוך. החיסון צריך להיות יעיל בכל קצוות הגילאים, גם בילדים צעירים וכמובן באוכלוסייה המבוגרת, שמצד אחד מצויה בסיכון גבוה יותר לסיבוכי הקורונה ומצד שני מגיבה פחות ביעילות למתן חיסונים בהשוואה לאוכלוסייה הצעירה.

מומחים מזהירים כי חיסונים שלא נבדקו כראוי עשויים לגרום לנזקים רבים - החל מפגיעה בבריאות, יצירת תחושת שווא של ביטחון ועד שחיקת האמון בחיסונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully