וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חיסון לשפעת מוריד את הסיכון לחלות באלצהיימר?

אין ספק שבעקבות מגיפת הקורונה יותר ויותר ישראלים ילכו להתחסן השנה נגד שפעת. מחקרים חדשים מצאו כי יכול להיות שקיימת תופעה אחת לחיסון שאינה קשורה למחלה העונתית

בסרטון: משה בר סימן טוב קורא לציבור להתחסן נגד שפעת בשל התחלואה הקשה/משרד הבריאות

בוודיאו: כבר לפני שנה משה בר סימן טוב הלחיץ אותנו עם נתוני תחלואה

כולם מדברים על חיסון לנגיף הקורונה, אבל עד שהוא יהיה מוכן, בחורף הקרוב החיסון העיקרי עדיין יהיה חיסון שפעת. כעת, מסתבר שחיסוני שפעת וחיסון לדלקת ריאות עשויים להיות הרבה יותר מועילים ממה שחשבתם, ולא, אנחנו לא מדברים רק על מניעה של מחלות החורף.

שני מחקרים נפרדים שהוצגו בכנס הבינלאומי לאיגוד האלצהיימר ביום שני האחרון הראו כי החיסונים הפופולריים יכולים גם למנוע את המחלה הקשה. אומנם אין עדיין תרופה למחלת האלצהיימר, אולם מחקרים מראים שקיימים גורמי מפתח מסוימים באורח החיים - כולל שינה, תזונה ופעילות גופנית נכונה - שעשויים להשפיע על הסיכון של אדם לחלות במחלה. חיסון שפעת עשוי להיכנס לקטגוריה זו.

"אם החיסון נגד שפעת או דלקת ריאות, רק בכוחות עצמו, יכול להפחית את הסיכון לאלצהיימר, אז אלה הם מסרים חשובים שצריכים לצאת לציבור, כך אמרה מריה קארילו, קצינת המדע הראשית של איגוד האלצהיימר בארה"ב ל-CNN. קריליו, שמפקחת על יוזמות מחקר של העמותה, הודתה שיש צורך במחקרים נופים כדי לבדוק את הקשר שנמצא.

עוד בוואלה!

6 מיתוסים על מחלות חורף שהגיע הזמן להפריך

לכתבה המלאה

"האם מדובר על השפעה ישירה של החיסון או שהוא מגן על האדם, כחלק מאסטרטגיות להפחתת הסיכון שיש לנו, כמו להוריד את ה-BMI (מדד מסת הגוף), ניטור של רמות הסוכר, הכולסטרול ולחץ דם, הוספת פעילות גופנית או קבלת חיסון?", הוסיפה קארילו, "זה אחד מאותם טיפים לבריאות שאנחנו צריכים לוודא שהציבור שלנו יודע עליהם".

גבר מתחסן נגד שפעת. ShutterStock
חיסון חשוב, לא רק למחלת החורף. גבר מקבל חיסון שפעת/ShutterStock

המחקר הראשון, שהוצג על ידי אלברט אמרן, סטודנט לרפואה שנה ד' בבית הספר לרפואה מקגוברן במרכז הרפואי למדעי הבריאות באוניברסיטת טקסס ביוסטון, בדק מערך נתונים גדול של רשומות בריאות של יותר מ-9,000 חולים מעל גיל 60 בארה"ב. החוקרים גילו כי חיסון יחיד נגד שפעת היה קשור לירידה של 17 אחוזים בשכיחות האלצהיימר אצל הנחקרים. אלו שחוסנו לא פעם במהלך השנים, ראו ירידה נוספת בשיעור של 13 אחוזים. נראה כי המגן היה החזק ביותר עבור אלו שקיבלו את החיסון הראשון שלהם בגיל צעיר יותר, למשל בגיל 60 לעומת 70.

"תוצאות מפתיעות"

אמרן אמר ל-CNN כי "קיימת דאגה בקהילה הרפואית שמקורות שונים לדלקת, כמו דלקות בדרכי השתן, מחמירים את מהלך המחלה של חולי אלצהיימר. מכאן שחששנו שחיסונים - סוג של דלקת - עלולים להחמיר את מהלך המחלה". במקביל, אמר אמרן, הרופאים ממליצים על חיסונים נגד שפעת עבור אנשים הסובלים מאלצהיימר מכיוון שהשפעת עבורם היא לרוב קטלנית. על פי נתוני המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעת מחלות, שפעת הרגה בין 12,000 ל- 61,000 איש בשנה בארצות הברית מאז 2010.

לכן תוצאות המחקר, למרות שאינן צפויות, היו מבורכות, אמר אמרן. "הופתענו מאוד, בגלל הדאגה שצוינה לגבי הפוטנציאל דווקא להגברת המחלה, כאשר עמיתינו אמרו לנו כי החיסון נגד שפעת היה אחת התרופות שנקשרו בקשר חזק לשכיחות נמוכה של אלצהיימר", אמר אמרן. כעת יש צורך במחקר נוסף כדי לחקור את המנגנון הביולוגי להשפעה זו - מדוע וכיצד הוא פועל בגוף. אחת התיאוריות של צוות החוקרים היא שהשפעת החיסון עשויה להיות קשורה לשמירה על מערכת החיסון "בכושר" ככל שאנשים מתבגרים. תיאוריה נוספת היא שמניעת שפעת עצמה היא שרלוונטית למניעת המחלה.

דלקת ריאות. ShutterStock
חיסון לדלקת ריאות גם הוא נמצא יעיל להפחתת הסיכון לאלצהיימר. ריאות/ShutterStock

המחקר השני בדק את הקשר בין חיסון לפנאומוקוק (Pneumococc), החיידק השכיח שגורם לדלקת ריאות במבוגרים, עם ובלי זריקת שפעת נלווית, לבין הסיכון לאלצהיימר. המחקר ניתח מעל 5,000 אנשים מעל 65 שהשתתפו במחקר בריאות קרדיווסקולרי, שחוקר גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. חיסונים לדלקת ריאות הם חלק בלתי נפרד מתכנית חיסוני הילדות ומומלצים גם לבני מעל 65 ואנשים מדוכאי חיסון.

לחלק מהמשתתפים היה גורם סיכון גנטי ידוע לאלצהיימר: האלל rs2075650 G בגן TOMM40, שגם נקשר לסיכון גבוה יותר לדיכאון לכל החיים. החוקרים מצאו כי קבלת חיסון לפנאומוקוק בין הגילאים 65-75 הפחיתה את הסיכון להתפתחות אלצהיימר ב- 25 עד 30 אחוזים לאחר שהכניסו משתנים כמו מין, גזע, קבוצת לידה, חינוך, עישון וגורמי סיכון גנטיים. עם זאת, הירידה הגדולה ביותר בסיכון לאלצהיימר - עד 40 אחוזים - נצפתה בקרב אנשים שחוסנו נגד דלקת ריאות שלא סבלו מגן הסיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully