וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד עולה לכיתה א'? זה הדבר הכי חשוב שיעשה בחופש

קרן אור אורן, מאמר אורח

13.7.2020 / 7:16

לנוח. כן, גם ילדים קטנים צריכים לנוח, ובמיוחד לפני המעבר המשמעותי והמטלטל מגן הילדים לכיתה א'. אז הניחו לחוברות העבודה וההכנה ואל תהיו שוטרים שלהם. תנו להם לשחק, לצייר וללמוד מחוויות חיים

ילדה כותבת על לוח שלום כיתה א. ShutterStock
לחופש הגדול יש משמעות רבה בהתפתחות ילדינו. ילדה כותבת 'שלום כיתה א'' על לוח/ShutterStock

בעוד ימים אחדים יחל החופש הגדול של ילדינו הצעירים. עבור חלקם זהו חופש לקראת מעבר ושינוי משמעותיים. אחד השינויים הגדולים והמשמעותיים קורה לבני ה-6-7 עם העלייה לכיתה א'.

החופש הגדול הוא בעל משמעות להתפתחות של ילדים והוא זמן נפלא עבור כל המערכות שעובדות קשה כל השנה בללמוד ולקלוט חומר חדש, לעבד ולהכניס אותו לתבניות השימוש הנכונות. זה נכון בעיקר למעבר מגן חובה לכיתה א', אך חלק מהתהליכים מתקיימים גם במעברים בגילאים השונים.

נקודה ראשונה וחשובה היא נקודת המוצא. החופש הגדול מטרתו "מנוחה" על מנת לעבד את שחלף בשנה שעברה. זמן ה"מנוחה" מלימודים הוא הכרחי בשלב זה עבור הילדים. ברור שהם אינם מפסיקים באמת את הלמידה, את ההתנסויות, קבלת ההחלטות והסקת מסקנות. המוח שלהם והמחשבה כל הזמן בפעולה.

רגע לפני שאתם כהורים מסתערים על חנויות הספרים, לקנות חוברות עבודה והכנה לחופש. עצרו וחישבו האם רק כך הילדים שלנו לומדים? מספרים, אותיות, קריאה ופתרון תרגילים. ומה זה תורם ליחסים ביניכם לבין הילדים? כשאנו קונים חוברות עבודה אנו בעצם הופכים ל 'שוטרים': "התקדמת?", "תראה לי מה עשית?" , "אם אתה רוצה ללכת לחבר, תסיים את העמודים בחוברת...". האם זה המקום הנכון עבור הורים להיות ביחסים עם הילדים?

גננת וילד. ShutterStock
על הלמידה שלהם אתם יכולים רק להשפיע, אך לא לשלוט. אמא וילד יושבים ליד שולחן עם כלי כתיבה/ShutterStock

אנחנו ההורים מנהלים את הבית ואת מערכות היחסים בתוכו. זה התפקיד שלנו בחשיבה ארוכת שנים. יש לנו אחריות להעניק לילדינו את הכלים הנכונים להתמודדויות שונות בחיים. אולם, באשר ללמידה שלהם, לקצב ההתקדמות שלהם - בזה יש לנו רק יכולת השפעה, אך לא שליטה. אנו יכולים להדגים ולשתף את ילדינו, למה לימודים חשובים בעינינו ולתפיסתנו בחיים. חשוב להבין שאם נלחץ עליהם אולי ילדינו יתאמצו יותר ואפילו יצליחו יותר, אך היחסים ביננו לטווח ארוך ייפגעו. ויותר מזה, המוטיבציה שלהם תהפוך להיות יותר ויותר חיצונית, המושפעת מאחרים ולא מעצמם. מה שמשפיע בעתיד על מידת העצמאות והאחריות שלהם.

בשנים האחרונות גם מערכת החינוך השכילה להבין את היתרונות של למידה חווויתית בגילאים הללו. זה התחיל בגני הילדים, ולשמחתנו עולה ונכנס יותר ויותר גם בבתי הספר. גישה מומלצת זו, בעצם עוסקת בלימודים דרך החיים האמיתיים. לדוגמא, כשאנחנו מכינים בבית עם הילדים עוגה, אנו יכולים ללמד אותם דברים כמו: "תכנון מוקדם" (בדיקה שאכן יש לנו את כל המצרכים), חשיבות של סדר פעולות ( אילו מרכיבים ייכנסו קודם), קריאת המתכון, מדידת כמויות, זמן אפייה וכו'. וכמובן בסופו של דבר אם עשינו תהליך מדויק אחרי ההוראות, סביר שהעוגה תצא טעימה ונהדרת. במידה ופספסנו או עיגלנו פינות, סבירות נמוכה יותר שהעוגה שלנו תצליח. זוהי למידה משמעותית של תוצאות.

ילדים מלקקים בזמן אפייה. ShutterStock
גם הכנת עוגה יכולה להיות הזדמנות ללמידה משמעותית. ילדים מבשלים/ShutterStock

ככל שנפחית את חוברות העבודה, ונחפש בבית חוויות משותפות מעשירות, כך נרוויח למידה משמעותית שאיננה על חשבון מערכות היחסים שלנו עם הילדים. דוגמאות לכך הן רבות, כי בעצם בכל פעולה שאנו עושים יש למידה. תכננו עם הילדים טיול, החל מבדיקת המקום, מה הפעילויות שניתן לעשות שם, קראו ולימדו על המקום, חלקו בין הילדים משימות בהתאם ליכולתם ואף אתגרו אותם מעט. והנה השגתם למידה משמעותית מחוברות העבודה. גם בפעילויות היומיום יש הרבה למידה: עריכת שולחן, פינוי ושטיפת כלים, סידור החדר, מיון ארונות, ניקיון הבית, כביסות, טיפול בחיית המחמד, הכנת ארוחה, קניות בסופר וכיוצא באלה. ככל שנתווך ונדבר את הלמידות והמיומנויות שיש בשגרה, נעזור לילדינו ללמוד ולפתח אותן, ואף תתפתח בהם תחושת עצמאות ואחריות אישית.

אחד השינויים המשמעותיים המתרחשים במעבר מהגן לכיתה א', הוא אופן המשחק של הילדים. בלי להתכוון אנו ממהרים להיפרד ממשחקים ילדיים בגיל צעיר. כך שלרוב הילדים הנכנסים לכיתה א', כבר לא ישחקו בארגז החול ואף ימעיטו לצייר ציור חופשי על דף חלק. אני בוחרת לתת את שתי הדוגמאות הללו, מכיוון שהן מאוד משמעותיות בהתפתחות הילדים ופיתוח מיומנויות.

לקראת החזרה ללימודים בגן אמנון ותמר, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
לפעמים לנתק ילד מארגז חול זה קשה כמו לנתק אותו מהמסך, ולא בכדי. חצר משחקים של גן ילדים/ראובן קסטרו

לארגז החול בגן יש תפקיד חשוב ומשמעותי, הן בוויסות החושי של הילדים, אך גם בהתפתחות מוטורית וקוגניטיבית. הילדים בחול יוצרים, נהנים, מפתחים את הדימון והחשיבה. לא פלא שכשילד נכנס למשחק ארוך ומשמעותי בארגז החול, נתקשה להוציא אותו משם בדומה לקושי לנתק ילד ממסך. כך גם במקרה של הציור בדף חלק, המצריך מהילדים עבודה בשלבים של: מחשבה מקדימה ותכנון, יצירתיות, יוזמה, תעוזה וכמובן עניין המוטוריקה העדינה שיש בעבודת היצירה. לכן, אל תמהרו לקחת להם את שני הכלים המפתחים הללו, לטובת חוברות עבודה. מחקרים רבים מראים שככל שאנו נמנעים מהם בגיל הרך, אנו מקבעים את החשיבה ומכבים את היצירתיות שיש בילדינו.

אז נכון, ילדינו יוצאים לחופשה ואחריה עולים לכיתה א', מתבגרים וגדלים. אך אל תמהרו לדלג בשמם על התהליכים שהם צריכים לעבור כילדים. משכו כמה זמן שניתן עם המשחקים הילדיים, ה"פשוטים", אלו שמשחקים דווקא בגן הילדים. זיכרו שמיומנויות נכונות לעידן בו אנו חיים הן יצירתיות, יוזמה ומהירות מחשבתית, ואלה מתפתחות ככל שמתנסים וחווים. זה קורה בגן הילדים, אך למרבה הצער, מחקרים מעידים על ירידה משמעותית עם התחלת הלימודים והכניסה לכיתה א'. אז תנו להם (לפחות) את החופש לגדול נכון.

הכותבת היא מנהלת תחום הגיל הרך והספורט במכון אדלר, מדריכת הורים ומלווה משפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully