וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה כל הכללים שאתם צריכים כדי לשרוד את החופש הגדול

לאה שטרן, מאמר אורח

2.7.2020 / 6:57

אחרי תקופת ההכשרה הקשוחה של ימי הקורונה, החופש הגדול נראה הרבה פחות מאיים מפעם, אבל עדיין - אם לא תנהלו אותו נכון אתם עלולים לסיים אותו עייפים ומאוכזבים. בשביל זה אנחנו כאן

אימא וילד משחקים בבריכה. ShutterStock
בהצלחה לכל הצדדים. הורים וילדים בבריכה/ShutterStock

אומנם אחרי חודשי הקורנה, החופש הגדול נראה "קטן עלינו", אבל מדובר, שוב, ביציאה מהשיגרה היומיומית ובהסתגלות חדשה, שעלולה להיות מרוכבת עבור ילדים. כדי שתוכלו ליהנות מחודשי הקיץ, אספנו עשר עצות שיסייעו לכם לעבור את החופש הגדול בהצלחה.

1. גם בחופש צריך שיגרה. כולנו אוהבים להתנהל בוודאות שמקנה לנו ביטחון. לכן, גם בחופש כדאי לייצר עבור הילדים מסגרת ידועה ומוכרת עד כמה שניתן. כך למשל, נעדכן על חופשות, על פעילויות מתוכננות וגם נשאיר ימים חופשיים לשהות בבית. חשוב שלא נגזים עם אטרקציות מדי יום, הילדים זקוקים גם למנוחה ולזמן רגוע. בהחלט אפשר לתלות על המקרר את לוח החופש הגדול ולשבץ בתוכו את מה שכבר ידוע. כמו כן, יש חשיבות ליצירת הרגלים קבועים דוגמת שעת השכבה, התארגנות בוקר, ארוחות מסודרות וכו'. הרגלים אלה מספקים וודאות וביטחון המאפשרים לילדים להתנהל כרגיל.

2. למה אתם לא עוזרים? לא מעט הורים מרגישים שהם המשרתים של הילדים בתקופת החופש. יש צורך בהכנת יותר ארוחות, לסדר כל הזמן וכדומה. לכן, בתחילת החופש חשוב לקיים שיחה משפחתית ובה כל אחד מבני המשפחה יקח על עצמו תפקיד בהתאם לגילו וליכולותיו. כך, גם העומס יוקל על ההורים וגם הילדים יחושו תורמים ומשמעותיים בהתנהלות הבית. אגב, את התפקידים האלה ניתן להמשיך גם בשגרת הלימודים.

3. מסכים. כמובן שתהיה גמישות בנושא המסכים, הרי גמישות היא אחד הרעיונות המרכזיים בחופש, שאפשר לעשות את מה שרוצים. עם זאת, עלינו ליישר קו עם הילדים ולוודא כי גם בחופש יתקיימו חיים מאוזנים. לכן, זה בסדר שיש גידול בשעות המסך, אך לצידם הכרחי שהילד גם ייפגש עם חברים, יעשה פעילות ספורטיבית, ישתתף בפעילויות משפחתיות ומדי פעם גם סתם ישתעמם.

ילדה משחקת בסמארטפון. ShutterStock
אפשר לשחרר את המסכים, אבל לא יותר מדי. ילדה עם סמארטפון/ShutterStock

4. משעמם לי. אין הורה שלא מכיר משפט זה. עם כל הרצון לסייע לילדים, עלינו לזכור כי רגעי שעמום הכרחיים להתפתחות תקינה של הילדים. לשעמום תועלות רבות והוא מסייע לפיתוח היצירתיות, הדמיון, מסייע לעיבוד חוויות רגשיות שעברו על הילדים ועוד. כמו כן, עלינו לעודד מיומנות של הילדים לדעת להעסיק את עצמם. ואם הילד עדיין משועמם, פשוט תאמרו לו: "נהדר, אני בדיוק צריכה עזרה בבית". כמו בקסם, הוא מייד ימצא מה לעשות כדי לא להיות משועמם.

5. מה יש לאכול? השהות הארוכה בבית והקירבה למקרר ולמטבח מפתים מאוד. זאת הסיבה שחשוב, עד כמה שניתן, לייצר שגרה גם בנושא הזה. להקפיד על ארוחות ייעודיות בזמנים קבועים, למנן את צריכת הממתקים ולאזן את המזון בימים בהם אוכלים אוכל פחות בריא מחוץ לבית. זהו נושא שבהחלט צריך להיות מדובר עם הילדים כחלק מהקניית הרגלי אכילה בריאים עבור כל בני המשפחה.

6. סתם להיות בבית ביחד. נדמה שכבר שכחנו שאפשר ליהנות גם בלי אטרקציות או הפקות. לפעמים הכי כיף זה לעשות דברים משותפים בבית, בנינוחות. למשל: לצייר ביחד, לשחק מונופול, להתחרות בארץ עיר או סתם לראות סרט כיפי בטלוויזיה בסלון עם פופקורן. יש חשיבות גדולה לפעילות כזו, שמחברת בין כל הילדים בכל הגילאים, שאינה עולה כסף, מתקיימת ללא נסיעה או לחץ ומחזקת את הלכידות המשפחתית.

משפחה צופה בטלוויזיה. ShutterStock
גם זה בילוי מושלם לחופש. משפחה רואה סרט ביחד/ShutterStock

7. תקציב משפחתי. החופשה הארוכה עלולה להיות "בור בלי תחתית". זה מובן שאנחנו רוצים להעניק לילדינו את כל מאוויהם. עם זאת, כהורים, עלינו להפגין התנהלות כלכלית שקולה גם בחופש ולתכנן אותו בהתאם להגדרת התקציב שאפשרית עבורנו. נוכל להציג לילדים את החלופות שניתן לקיים, ולקבל החלטה משותפת, בהתאם כמובן לגיל הילדים. זה בסדר אם לא כל הילדים יהיו מרוצים מההחלטה, הרי בסופו של דבר הם ייהנו מהפעילויות שנבצע, ועל הדרך הם למדו שיעור בהתנהלות כלכלית נבונה ואחראית.

8. חופשה משפחתית. אם החלטתם לנפוש השנה, בארץ כמובן, חשוב לאחר שהוחלט יעד החופשה, לתאם ציפיות עם הילדים. מובן שלכל אחד מבני המשפחה יהיו חלומות אחרים לממש במהלך החופשה. לכן, נגדיר מראש מה יתקיים, היכן אולי נתפצל לכמה שעות וגם נגדיר מראש מה לא יקרה. כך נמנע מראש תלונות וכעסים ותוכלו ליהנות לאורך כל החופשה.

9. וגם וגם. במהלך בילוי או חופשה, יש סיכוי גדול שהילדים ירצו את כל מה שנקרה בדרכם, החל מארטיק או בלון הליום ועד לצעצועים ומתנות. גם כאן, חשוב להגדיר מראש מה יתאפשר ולמה לא נתפתה. אפשר למשל להחליט שנביא ממתקים מהבית או שתיה ובכך לחסוך כסף, להגדיר שאנו יוצאים לאכול בקניון אך לא נקנה כלום בחנויות וכו'. הנושא הכלכלי אינו טאבו. זה בהחלט לגיטימי לשתף את הילדים בהבדלי המחירים בין סופר לקיוסק, לעודד תכנון מראש ולתאם ציפיות. מיומנויות אלה הן מיומנויות נרכשות ומשמעותיות עבור הילדים שלנו, גם בבגרותם.

10. היערכות לחזרה ללימודים. אמנם זה נראה עוד רחוק, אבל בתכנון מראש, מומלץ "להוריד הילוך" לקראת סוף החופש. בימים שלפני החזרה ללימודים, נקפיד על שעות שינה מותאמות ללימודים, נחזור להרגלי ההתארגנות בבוקר ונכין את כל הדרוש לשנת הלימודים. אגב, את הקניות לבית הספר מומלץ לבצע עם הילדים במשותף, לא ברגע האחרון כמובן. כך תוכלו להנות מזמן משותף עם הילדים וגם להבטיח שהם יקנו את הציוד שהם רוצים שישמח אותם בשנת הלימודים.

כולנו יודעים שבזמן שגרה אנחנו אומרים לא אחת "מתי כבר חופש?". בואו לא נשכח את זה בימי החופש הארוכים, ונדע לנצל את השהות המשפחתית הארוכה לכזו המלאה ברגעים של חוויות נעימות ומשותפות, לנו ולילדינו.

לאה שטרן היא מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully