וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנקאי: הצמח הקטן והבריא שאתם חייבים להכיר

הוא גדל פה בישראל ועל פי מחקרים אחרונים הוא יכול לעזור בצמצום צריכת הבשר ברחבי העולם. ואם אתם לא מאמינים לנו, תאמינו לאוניברסיטת הרווארד שהכניסה אותו לתפריט בקפיטריות שלה

שייק מנקאי. הינומן,
יכול לפתור לא מעט בעיות בעולם. שייק מנקאי/הינומן

משבר הקורונה אומנם התחיל לפני פחות מחצי שנה, אבל את התוצאות שלו נדמה שאנחנו אפילו לא יכולים לדמיין. לצד המשבר הבריאותי והכלכלי שבא בעקבותיו, ומשבר האקלים, אנחנו מקבלים תזכורת לחשיבות שיש להפחתת התלות במזון מן החי תוך שמירה על קיימות כדור הארץ בתהליך ייצור מזון להמונים. לאחד הפתרונות לבעיה הזו אומנם יש שם יפני, אבל הוא נמצא ממש מתחת לאף שלנו בחממות סודיות בקיבוץ בארי.

המנקאי (Wolffia globosa duckweed) הוא זן מטופח השייך למשפחת צמחי מים ששימש במשך אלפי שנים כמזון בסיסי של שבטים בדרום מזרח אסיה. זהו ירק העלים הזעיר בעולם (גודלו כ- 0.5 מ"מ), ללא שורשים וגבעולים, שגדל על פני בריכות מים, והירק היחיד שמכיל B12 בצורתו הפעילה - בשורה מהפכנית לכולנו, אבל בעיקר לצמחונים וטבעוניים. הירק העלי הקטן גדל ללא צורך באדמה, תוך שימוש בכמויות מינימליות של מים ודשן, וללא מגע יד אדם.

3 מחקרים בינלאומיים פורסמו בשנה האחרונה על המנקאי. את המחקרים הובילו במשותף אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטאות אירופאיות ומהם עולים יתרונות משמעותיים של הירק והשפעתו על גוף האדם:

עוד בוואלה!

12 מזונות על שנשים הכי צריכות לאכול בקיץ

לכתבה המלאה
מנקאי. סטודיו DMMMWA,
ירק העלים הזעיר בעולם/סטודיו DMMMWA

עשיר בערכים תזונתיים

המנקאי מכיל ברזל בשיעור גבוה, אומגה 3, ויטמין,B12, ויטמין A , E , חומצה פולית סיבים תזונתיים, פוליפנולים ונוגדי-חמצון נוספים, כמו גם מרכיבים נוספים המסייעים לחיזוק המערכת החיסונית.

עשיר בחלבון

המנקאי הוא מקור עשיר לחלבון איכותי זמין הנספג ביעילות, הוא כולל ריכוז גבוה של חלבון (כ-45 אחוזים מתכולתו) הזהה בהרכבו לזה הקיים בביצה, ומכיל את כל 9 החומצות האמיניות החיוניות לצריכה במזון, בהרכב דומה לזה של חלבון ביצה.

בניסוי קליני שפורסם בדצמבר האחרון, 36 גברים נתבקשו במשך שלושה ימים לצרוך שלוש ארוחות שהורכבו משלושה סוגי חלבון שונים, ולהיות בצום של 12 שעות במהלך הערב והלילה. הארוחות כללו גבינה, אפונה ומנקאי. דגימות דם נאספו מיד לאחר הארוחה, חצי שעה אחריה, שעה וחצי אחרי ושלוש שעות אחרי הארוחה. במחקר נמצא כי חומצות האמינו החיוניות מהמנקאי נספגו בגוף האדם בדומה למקורות חלבון מיטביים. העלייה בוויטמין B12 על ידי מנקאי הייתה גבוהה יותר בהשוואה לאחרים.

מונע אנמיה

המנקאי הוא מקור עשיר לברזל זמין הנספג ביעילות ומוטמע בהמוגלובין. בניסוי מעבדה שנערך באוניברסיטת בן גוריון ופורסם ביוני 2019 בכתב העת The Journal of Nutrition הצליח המנקאי לרפא אנמיה בעכברים באותו קצב ומידת השפעה כמו תוסף ברזל המשמש כטיפול סטנדרטי רפואי במצבי אנמיה.

בנוסף, בניסוי קליני בקרב כ-100 משתתפים שצרכו אותו באופן יומי במהלך חצי שנה ועל רקע של הפחתה בצריכת בשר - נמצא כי רמות מאזן הברזל והחומצה הפולית השתפרו משמעותית בקבוצה זו.

באוניברסיטת הרווארד התפעלו מהממצאים והחליטו לשלב את ירק העל במנות ובשייקים הנמכרים בקפיטריות בפקולטות השונות. הסטודנטים בהרווארד היו הראשונים להנות ממנו, זאת לאחר שהמנהלים הקולינריים של הרווארד, שמחפשים פתרונות להגיש מנות בעלות ערכים תזונתיים גבוהים מן הצומח, בחרו לספק אותו למספר הולך וגדל של סטודנטים צמחונים ומפחיתי בשר.

מאזן את רמות הסוכר

בניסוי קליני שנערך באוניברסיטת בן גוריון ופורסם בכתב העת הרשמי של איגוד הסוכרת האמריקאי השוו החוקרים צריכת שייק מנקאי לשייק יוגורט, השווה ברמת הפחמימות ושאר אבות המזון. לאחר כשבועיים הראו ממצאי הניסוי כי שייק המנקאי גרם לעלייה מתונה ואיטית יותר ברמת הסוכר, בפינוי מהיר יותר של הסוכר מהדם וברמות ייצור סוכר נמוך יותר בכבד. כמו כן השיג המנקאי תחושות שובע טובות יותר אצל המשתתפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully