וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מוכיח: ככל שתתלוננו יותר על בן הזוג שלכם - כך הוא ימות מהר יותר

12.7.2020 / 0:02

"תפסיקו לבקר את בן הזוג שלכם", טוענת עורכת מחקר העוסק בהשפעת ביקורת על מצב בריאותי. היא מצאה שלבני זוג שסופגים ביקורת יש פי 2 יותר סיכוי למות מוקדם יותר מאלו שלא

icon

בגיל המתאים לצפות בסרטון?

הצפייה בסרטון זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

מחקר: זוגות שעושים סקס פעם בשבוע מאושרים יותר/מערכת וואלה! News

בוידאו - מחקר מצא שזוגות שעושים סקס פעם בשבוע מאושרים יותר

לא תמיד קל לנו לסתום את הפה כשבן הזוג שלנו עושה משהו שלא לרוחנו, בטח כשמדובר במערכות יחסים ארוכות שבהם מגיעים למצב שבו כבר כמעט כל דבר שהשני עושה עולה לנו על העצבים. אולם, מחקר חדש מגלה שאם תמשיכו להעיר לבן הזוג שלכם ולהעמיד אותו על טעותו - אתם כנראה תהרגו אותו.

חוקרים ממכללת לאפייט בפנסילבניה, ובראשם הפרופסורית ג'מילה בוקוואלה, מצאו כי אנשים מבוגרים שדיווחו כי הם נוטים לספוג ביקורת מבן/בת הזוג על בסיס קבוע - נמצאים בסיכון גבוה פי 2 למות מהר יותר, ביחס לאנשים שנמתחת עליהם ביקורת לעיתים רחוקות. למעשה, החוקרים עקבו במשך עשור אחר אנשים מבוגרים וגילו שאלה שהעידו כי הם סופגים ביקורת רבה כבר לא בחיים לעומת אלו שהעידו שמבקרים אותם פחות ונותרו בחיים.

בני זוג מתווכחים. ShutterStock
ככל שתעביר עליה יותר ביקורת - כך גם תקצר לה את החיים. בני זוג מתווכחים/ShutterStock

בוקוואלה סיפרה כי ביקורת מתמדת עלולה להוסיף לחץ שמזיק בריאותית לגוף. "זה עלול להוות לחץ כרוני בין אישי, וכן - בדיוק כמו גורמי לחץ כרוניים אחרים - הוא עלול להביא להשפעה שלילית מצטברת ומתמשכת לא רק על הבריאות, הרווחה והתחלואה - אלא גם על התמותה", היא אמרה. הצוות שלה ניתח נתונים של 1,734 גברים ונשים שהתראיינו לפרויקט החברתי הלאומי לחיים, בריאות והזדקנות. כולם היו בני 57 עד 85, עם גיל ממוצע של 68. 90 אחוזים מהם היו נשואים. השאר חיו יחד או היו במערכת יחסים אינטימית אחרת.

הם נשאלו על מערכות היחסים ביניהם, כולל באיזו תדירות הם הרגישו שבן זוגם מבקר אותם. התשובות ניתנו בסולם הזזה הכולל שלוש אפשרויות - הראשונה "כמעט אף פעם או לעולם לא", השנייה "בחלק מהזמן" והשלישית "לעתים קרובות". עם כל עלייה ביחידה בסולם התגובה, גדל משמעותית הסיכון שהאדם יימצא מת כשהחוקרים שבו לבדוק את מצבו לאחר מספר שנים. "אלה שאמרו שהם זוכים לביקורת 'לעיתים קרובות' היו בעלי סיכון גבוה ב-44 אחוזים למות בחמש השנים שחלפו בהשוואה לאלה שטענו כי הם סופגים ביקורת 'בחלק מהזמן'", אמרה בוקוואלה, "וזה נכון גם כשמשווים בין אלה שאמרו שהם סופגים ביקורת 'בחלק מהזמן' לעומת אלה שהעידו כי הם סופגים ביקורת 'כמעט אף פעם או לעולם לא'". היא הוסיפה: "אם לוקחים בחשבון את העלייה היחסית שבין אלה שסופגים הכי פחות ביקורת לאלו שסופגים הכי הרבה ממנה, מתקבלת לנו עלייה של 107 אחוזים בסיכון התמותה".

אישה צועקת על גבר. ShutterStock
"הפסיקו לבקר את בן הזוג שלכם". אישה צועקת על בן זוגה/ShutterStock

התוצאות נותחו באופן שהסיר גורמים אחרים שעשויים להשפיע על התוצאות, כמו משקל המשתתפים, גילם, השימוש בתרופות, רמת ההשכלה וגודל רשתות המשפחה והחברים שלהם. התוצאות היו זהות עבור שני המינים. המחקר ניתח גם את ההיבטים החיוביים במערכות היחסים של המשתתפים - מתוך תחושה שהם יכולים להיפתח לבן זוגם ולהסתמך עליהם - אך אלה לא השפיעו על התוצאות.

החוקרת בוקוואלה, שמחקרה התפרסם בכתב העת המדעי Health Psychology, סיכמה: "במילים פשוטות: הפסיקו לבקר את בן/ בת הזוג שלכם - זה יכול להשפיע לרעה על בריאותם ועל אורך חייהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully