וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תפתחו את כישורי השפה של הילדים שלכם בחופש הגדול

ד"ר ליאורה מוס לוי, מאמר אורח

1.7.2020 / 11:31

שנת הלימודים הלימודים נגמרה, אחרי חודשים שהילדים ישבו בבית. כפי שלמדתם בזמן הקורונה, לנו ההורים יש תפקיד חשוב בפיתוח הכישורים החברתיים ואף הלימודיים של הילדים. כך תעזרו לילדים בגילאי 3-6 לפתח את כישורי השפה

פעילות במטבח עם הילדים. ShutterStock
הרבה פעילויות והרבה זמן יחד. אופים במטבח ביחד/ShutterStock

החופש הגדול מגיע לאחר "חופשה" ארוכה שהסתיימה ממש לאחרונה, בה הילדים שהו הרבה זמן בבית. איך נוכל לנצל את ימי החופש הגדול ובכלל וכיצד ניתן להפוך כל פעילות עם הילד להזדמנות לפיתוח כישורי השפה שלו?

זמן טיול
בחופש הגדול רוב המשפחות יוצאות ליותר טיולים ונמצאות מחוץ לבית זמן רב יותר, וזו הזדמנות מעולה להכיר מקומות חדשים וגם מילים חדשות. ראשית, נתחיל בלשתף את הילד בתכנון ובהכנות לקראת הטיול. בשלב התכנון נשתף את הילד בהחלטה לאן מטיילים. נציע לו את האפשרויות השונות עליהן חשבנו, וכך למשל ילדים צעירים מתחילים לפתח את ההבנה וההבחנה בין מקומות שונים.

נמשיך בכך שנספר לילד על המקום שבחרנו ובכך נחשוף אותו למילים חדשות או מוכרות באופן חלקי וכך הן תצטרפנה לאוצר המילים שלו. עבור ילדים צעירים אלו יכולות להיות מילים יומיומיות כמו סירה, חול ושמשיה, ועבור ילדים בסוף שנות הגן ולקראת בית הספר, מילים ממשלב אורייני, כלומר מילים או צירופי מילים שמופיעות בעיקר בשפה הכתובה כמו: "שנת החורף של הדובים" בגן החיות או "אוניות משא" בטיול לחוף הים או הנמל.

בכל שלב, לפני, אחרי ובמהלך הטיול נתרום לילדנו על ידי חשיפה למילים ומושגים שקשורים לתחומי ידע הרחוקים מהעולם הקרוב, היומיומי והמוכר לו. למשל, כשנלך למוזיאון נדבר על החדרים השונים הנמצאים במוזיאון והמחולקים לפי תקופות או תחומי דעת כמו חדר בנושא דינוזאורים, הרי געש וכו'.

חשוב לציין כי הרחבת אוצר המילים האורייני חשובה לאורך שנות הגן ובית הספר מכיוון שהיא תורמת רבות להבנת הנקרא בהמשך הדרך. לילדים יהיה קל יותר לקרוא ככל שאוצר המילים שלהם רחב יותר.

טיול גם פותח בפנינו אפשרויות לתרגול יכולת של קשב, מעקב אחרי הוראות והבנה של הוראות ומילות שאלה. למשל, נשאל לאן ניסע ומה ניקח איתנו?. נוכל לשחק משחקים בהם בני הבית נותנים אחד לשני הוראות אריזה כגון "הביאי את קרם ההגנה מארון האמבטיה והכניסי אותו לתיק הירוק". בהמשך אפשר לשאול "מדוע אנחנו צריכים קרם הגנה?" ונעזור להם להפיק תשובה במבנה של תיאור תכלית "צריכים קרם הגנה כדי להגן על העור מפני קרני השמש המזיקות". באופן זה נפתח הבנה של מילות שאלה ואת יכולת השיח וההבעה של רעיונות מופשטים. כך, כבר בשלב תכנון הטיול שילבנו מטרות שפתיות של הבנה, הבעה, חשיבה ועוד.

חוף הים בתל אביב, אפריל 2015. ראובן קסטרו
הזדמנות מעולה לפתח את כישורי השפה וללמוד מילים חדשות/ראובן קסטרו

כשמגיעים ליעד, למשל לחוף הים, נשחק משחקי חיפוש, איתור ומניה. למשל, אם החלטנו לקחת איתנו מגבת, פירות, קרם הגנה, שמשיה וכו' - כשנגיע הילד יחפש כמה מגבות לקחנו, או כמה אנשים בים מורחים קרם הגנה? כך נתרגל מיומנויות של תפיסה חזותית ואימון על אוצר המילים בו השתמשנו בשלב התכנון.

זמן בית
גם בפעילות בבית אפשר בהחלט לעבוד על פיתוח כישורי שפה, זאת בעזרת חזרתיות - עקרון מרכזי בלמידת שפה. לכן, כשנגיע הביתה או במהלך השבוע, ניצור שחזור כלשהו של החוויה של הטיול בחוץ. נוכל ליצור יומן עם תמונות מהטיול או פשוט להסתכל על תמונה שצילמנו במצלמה ולתאר אותה. למשל, הייתי בים עם סבא וסבתא, מה עשיתי? ומה היה בסוף? ועם ילדים גדולים יותר כדאי גם להוסיף טוויסט מעניין של מה הרגשתי? מה חשבתי? האם קרה משהו מפתיע, מרגש או מפחיד. כך נתרום לבניית סכמה של איך אני מביע או מארגן חוויה.

כדי לתת לילד מודל כיצד להרחיב ולשתף במידע מעבר ל "היה כיף", כמו שרוב הילדים הצעירים נוטים להשיב, ניתן לשתף בחוויות שלנו באופן ספונטני: "וואו אני מוכרחה לספר לך על היום שהיה לי, מיהרתי לעבודה ופתאום בדרך ראיתי...וכשהגעתי…" ותמיד כדאי שיהיה בסיפור איזה רגש או אירוע מפתיע.

ילד מחזיק טאבלט. ShutterStock
גם דרך המסך אפשר ללמוד מילים חדשות. ילד מסתכל בטאבלט/ShutterStock

זמן מסך
באופן מפתיע, גם את זמן המסך נוכל לפעמים להפוך לכלי לפתוח שפה. כך למשל אפשר לבחור לראות יחד סדרה או סרט, לשבת יחד ולשאול שאלות מדי פעם כדי לוודא שהילד מבין מה קורה בסרט. נוכל לשאול את הילד מי זו הדמות הזו? איפה היא נמצאת? לעודד את הילד לדבר על זה ולכוון אותו לתשובות לשאלות. שאלות אינן הכלי היחיד לעודד שיחה, ולכן אפשר להשמיע הערות לגבי התחושות והמחשבות שלנו לגבי הסרט. לדוגמא: "וואו איזה מקום יפה...", "אוי כמה מפחיד זה ש.". אפשרות נוספת היא לחכות לסוף הסרט או הפרק ולספר לילד "אני הכי אהבתי את החלק ש.." ולשאול איזה חלק אתה הכי אהבת בסרט? ולפתח שיח סביב זה.

מכיוון ששפה נלמדת מתוך חזרתיות, אם צפינו בסדרה, למשל סמי הכבאי, נוכל לאחר מכן לבחור ספר לקראת השינה העוסק בכבאים. כך נחזור על המילים כבאי, כבאית, תחנת כיבוי ועוד. לכל המילים הללו שורש משותף וזה המקום לחדד אצל הילדים את המאפיין המיוחד של השפה העברית.

אפליקציות אף הן כלי עזר מצוין ויש הרבה חזרתיות באפליקציות ייעודיות לילדים. חשוב שנשהה לצד הילד כל הזמן על מנת שנוכל לשאול "מה אתה רוצה לבחור?" גם לשאול שאלות ולדברר את אפשרויות הבחירה העומדות בפנינו במשימות השונות שהאפליקציה מציעה, וכן להוסיף תיאור של מה שאנחנו רואים. למשל, באפליקציה שמדמה מכון לעיצוב שיער: "יש כאן ילדים מתולתלים, עם שיער חלק, עם שיער ארוך וכו'. אולי תספר לי איזה צבע שיער יש לילד שאתה רוצה לבחור?" ועוד. נכוון את הילד למשפטים ארוכים ולאוצר מילים יותר ספציפי.

אם נזכור לדבר עם הילדים על כל פעולה שאנו עושים איתם ונצליח ולעודד אותם להביע את עצמם ואת תחושותיהם, הם ירוויחו עוד ועוד כישורי שפה שחשובים מאוד גם לתקשורת וגם ככלי לחשיבה.

ד"ר ליאורה מוס לוי היא סגנית ראש החוג להפרעות בתקשורת, המכללה האקדמית אחוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully