וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לנשים בהיריון כדאי לאכול את הפרי הקייצי הזה?

תזונה במהלך היריון היא חשובה מאוד, במיוחד בחודשי הקיץ החמים כשהעומס הפיזי על האם רק עולה. האבטיח, פרי הקיץ הכי פופולרי, הוא תמיד רעיון טוב, בטח אם את בהיריון (ולא סובלת מסוכרת)

איך בוחרים אבטיח? המדריך המלא/מערכת וואלה!

הוא ללא ספק הכוכב הבלתי מעורער של פירות הקיץ, ואין סיכוי כמעט שלא תנגסו בו במהלך החודשים הקרובים. האבטיח שתוחלת המים שלו נושקת למאה אחוזים, אוגר בתוכו גם יתרונות בריאותיים רבים עבור מרביתנו, ועבור נשים בהיריון בפרט. הנה כמה מהיתרונות שלו עבור נשים שנמצאות בתוך תהליך של יצירת חיים:

מכיל שפע מינרלים וויטמינים
אבטיח עשיר בוויטמין C, ויטמין A וויטמין B, והוא מכיל כמויות יפות של אשלגן, מגנזיום וסידן. תוחלת המים בו עומדת על 92 אחוזים, והסוכר על 7 אחוזים. הוא מכיל סיבים תזונתיים רבים וכמעט ואין בו שומן.

עשיר בנוגדי חמצון
האבטיח מכיל כמות גבוהה של ליקופן, שהוא פיגמנט מסוג קרוטנואיד בצבע אדום. הליקופן אינו מיוצר בגוף ומגיע אלינו ממקור חיצוני, ובפרוסה בינונית של אבטיח אפשר למצוא 12.9 מ"ג ליקופן. מומלץ לאכול אותו בטמפרטורת החדר כיוון שכמות הליקופן בו עולה ככל שהטמפרטורה שלו יותר חמה.

מדובר על נוגד חמצון חשוב ביותר ותפקידו לנטרל רדיקלים חופשיים ולהגן על התאים ועל ה-DNA מהרס, מחלות ניווניות והזדקנות. בנוסף, לליקופן יכולת להוריד כולסטרול ולהפחית בעיות לב, כלי דם ולהוריד לחץ דם גבוה. מחקרים מסוימים מראים כי נוגדי חמצון ספציפיים אלו עשויים גם לסייע בהפחתת הסיכון ללידה מוקדמת וסיבוכי היריון אחרים. עם זאת, יש צורך במחקרים נרחבים יותר.

הסדרת מערכת העיכול
אחת הבעיות הכי שכיחות בהיריון היא עצירות ואי סדירות במערכת העיכול. מהבחינה הזו האבטיח הוא הפתרון המושלם, שכן הוא מכיל כמות גדולה מאוד של נוזלים (92 אחוזי מים) וסיבים תזונתיים. מחקר שהתפרסם ביולי האחרון בכתב העת Nature Communications, ונערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת סידני, מצא כי חיידקי המעי מפרקים את הסיבים התזונתיים בזמן היריון לגורמים שתומכים במערכת החיסונית.

תזונה עשירה בסיבים מקדמת בריאות טובה יותר בנשים ובילדים על ידי שמירה על רמות נאותות של אצטט. החוקרים מצאו כי רמות נמוכות של אצטט, חומצות שומן קצרות שרשרת שמתקבלות על ידי תסיסה של הסיבים במעי ומגבירות את הפעילות החיידקים הטובים, עלולות לגרום לרעלת היריון.

אבטיח. ShutterStock
מלא בנוזלים. אבטיח/ShutterStock

עשוי להפחית את הסיכון לרעלת היריון
אבטיח עשיר כאמור בליקופן, התרכובת שנותנת לאבטיח את צבעו האדום החזק. מחקר שנערך לפני למעלה מעשור מצא כי תוספת של 4 מ"ג ליקופן ליום - בסביבות 60 אחוזים מהליקופן שנמצא בכוס אחת (152 גרם) של אבטיח - עשויה לעזור להוריד את הסיכון לרעלת היריון בחצי.

רעלת היריון היא סיבוך בהיריון המאופיין בכאבי ראש, לחץ דם גבוה, נפיחות מוגברת וחלבון מוגבר בשתן. מדובר על מחלה שעלולה להיגמר במצב חרום המסכן את בריאות האישה ועוברה. השכיחות שלה בישראל היא כחמישה אחוזים מכל ההריונות.

עשוי להוריד את הסיכון לסיבוכים בהיריון
במהלך ההיריון, דרישות הנוזלים היומיומיות של האישה גדלות כדי לסייע בתמיכה במחזור הדם האופטימלי, במי השפיר ובנפח הדם הכולל שהופך גבוה יותר. במקביל, העיכול נוטה להאט. השילוב של שני השינויים הללו עשוי להעלות את הסיכון של האישה למאזן נוזלים ירוד מה שמגדיל את הסיכון שלה לעצירות או טחורים במהלך ההיריון. חוסר איזון זה במהלך ההיריון עשוי להיות קשור גם לצמיחה עוברית לקויה, כמו גם לסיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת ומומים מולדים.

תכולת המים העשירה של האבטיח עשויה לעזור לנשים בהיריון לעמוד טוב יותר בדרישות הנוזלים המוגברות שלהן, מה שעשוי להפחית את הסיכון לעצירות, טחורים וסיבוכי היריון.

ואזהרה אחת
בכוס אבטיח יש 9 גרם סוכר, לא יותר מפירות אחרים, למרות מה שנהוג לחשוב. יחד עם זאת, לאבטיח יש מדד גליקמי גבוה והוא מעלה את רמות הסוכר בדם בצורה מהירה ולכן אינו מומלץ לסכרתיים ולנשים הסובלות מסוכרת היריון.

הדרך הנכונה לאכול אבטיח היא להוריד במעט את קצב עליית הסוכר בגוף, והדרך לעשות את זה היא לאכול את האבטיח עם שומן או חלבון שגורמים לספיגה איטית יותר של הסוכר הטבעי. הפתרון האולטימטיבי הוא כמובן אבטיח עם גבינה בולגרית או פטה, אבל אם יכולים פשוט לנשנש כמה שקדים או אגוזים לצד האבטיח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully