וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלידה ועד שנה וחצי: משחקי התפתחות פשוטים לתינוקות

ד"ר אילנה רכס, מאמר אורח

24.4.2020 / 7:09

יש לכם המון זמן בבית עם הילדים, ויש לזה כמובן חסרונות ויתרונות. אחד היתרונות, בעיקר עבור הורים לתינוקות רכים, הוא שיש להם זמן לפתח את התינוקות רגשית ושכלית בעזרת משחקים ממש פשוטים. מומחית מסבירה איך עושים את זה

תינוק משחק באוניברסיטה. ShutterStock
בדרך לאוניברסיטה יש עוד דרכים להתפתחות של התינוק. תינוק משחק/ShutterStock

אומנם רוב ההורים מתלוננים על הקושי שבלגדל ילדים בין ארבע קירות, לעבוד במקביל ולקיים מפעל הזנה, אבל האמת היא שיש גם כמה יתרונות במצב שנכפה על כולנו בעקבות הקורונה. במקרה של תינוקות הוא אפילו גדול יותר.

היתרון בתקופת הקורונה הוא שתינוקות שבשגרה נמצאים במסגרות שונות, נמצאים עכשיו בבית עם ההורים והאחים שלהם. הזמן שנוצר עבור כל המשפחה הוא הזדמנות ליהנות איתם ולפתח אותם שכלית ורגשית. הנה כמה משחקים חינוכיים שאפשר לעשות עם הילדים בבית.

משחקים לגיל ניו בורן ועד 6 חודשים

"מניעים את המרצדה/מובייל"
איך משחקים: מניחים מקל לרוחב המיטה או הלול. מחברים צעצוע מול עיני התינוק. מניחים לתינוק להתבונן בצעצוע מספר דקות. משנים את מצב הצעצוע מדי כמה דקות. לאחר מכן משנים צעצוע לסוג אחר ומחליפים אותו מדי מספר ימים.

איך זה עוזר להתפתחות התינוק? המשחק מסייע לתינוק להתחיל לשים לב להבדלים. זהו צעד קטן לקראת פיתוח היכולת החשובה לשים לב שעצם אחד שונה מדבר אחר. היכולת לומר שדברים הם נפרדים יכולה להתפתח במרוצת החיים ומיושמת בדברים רבים, כמו יכולת הקריאה. אי אפשר לקרוא אם אין את היכולת להפריד בין אות לאות.

"מייצבים את התינוקת למנח נוח להתבוננות"
איך משחקים: מניחים את בית החזה של התינוק על כרית באופן שהראש שלו והידיים חופשיות. הניחו לפניו כמה חפצים שיסקרנו אותו להגיע אליהם. לחליפין, אפשר לייצב אותו בקופסה מתאימה, כזו שתאפשר לו לסובב את ראשו כדי לראות אותך או להתבונן בצעצועים המונחים לפניו. הפסקה בדיבור אליו וטפיחה קלילה יעודדו אותו להתבונן בסביבתו.

איך זה עוזר להתפתחות התינוק? פיתוח התחום החזותי - מוטורי כשהתינוק שוכב שטוח על הבטן, הסקרנות שלו מוגבלת. כשמגביהים מעט ומשעינים את בית החזה, הידיים נעשות חופשיות ויש לו יכולת להתנסות בחוש המגע. כשהתינוק מצליח להשתלט על השליטה בראשו, הוא רוכש שדה חקר גדול יותר.

תינוק משחק על משטח פעילות. ShutterStock
כשהתינוק על הבטן הסקרנות שלו גוברת. תינוק שוכב על הבטן/ShutterStock

"מתן הזדמנות למבט שני"
איך משחקים: הראו לתינוק צעצוע ואז הפנו אותו באופן שהוא לא יראה את הצעצוע. אם התינוק מסתובב בחזרה ומוצא את הצעצוע, תנו לו לשחק אתו. העניקו לו חיבוק כדי להראות לו כמה אתם שמחים שהוא הסתובב לראות את הצעצוע.

איך זה עוזר להתפתחות התינוק? זה מסיוע לתינוק להתחיל לזכור דברים. כשהתינוק זוכר דברים, הוא לא צריך ללמוד הכול מן ההתחלה. המוח מתפתח בשלבים וזהו שלב חשוב בהתפתחות.

משחקים לגילאי 12-6 חודשים

"קוקו מבעד למראה או לחלון"
איך משחקים: המבוגר יושב ובחיקו התינוק. הפנים מופנות אל מראה. דברו אל התינוק ושאלו מי התינוק שרואים במראה? כסה את המראה ושאל "איפה יובלי?" הרם את הוילון ותאמר: "הנה יובלי!". כסה שוב את המראה והמתן לראות האם התינוק יושיט בעצמו את היד לעבר הוילון לראות את בבואתו. אם התינוק הושיט ידו, תאמר לו שהוא הצליח.

איך זה עוזר להתפתחות התינוק? משחק שמסייע לתינוק להתחיל לזכור דברים. מדובר בתחום הכרתי. כשהתינוק גדל, הוא זקוק לעתים תכופות להחזיר דברים שאבדו. הוא זקוק לחשוב על אנשים שאינם נראים לו באופן פיזי בעזרת עיניו.

"להחביא ולמצוא"
איך משחקים: בשעת משחק הראה לתינוקת צעצוע מיוחד. שים את הצעצוע בכיסך כשחלק קטן ממנו מציץ החוצה. התבונן האם התינוקת רואה את הצעצוע ושאל " איפה הצעצוע?". תן לה לשחק מעט עם הצעצוע וחבק אותה על שהיא מצאה אותו. לאחר מכן שחקו שוב והפעם הסתר את הצעצוע מאחורי גבך.

איך זה עוזר להתפתחות התינוקת? כדי לסייע לתינוקת לחפש חפצים שהיא ראתה שהם חבויים. הידיעה של התינוקת שדברים חבויים עדיין קיימים, זהו צעד לקראת "קביעות העצם". כאשר העולם של הילדה גדל ומתרחב, נעשה מורכב יותר, אז הביטחון העצמי משתנה. הביטחון העצמי בעולם מותנה ביציבות.

אבא משחק עם בנו. shutterstock, ShutterStock
אפילו משחק "קוקו" מפתח את התינוק. אב ובנו משחקים בעת האכלה/ShutterStock, shutterstock

"השמטה מצלצלת"
איך משחקים: הראה לתינוק פעמון או משחק קטן שמשמיע רעש חזק. הפוך את כף ידך, פרוש את אצבעותיך והשמט את הפעמון. התינוק יאהב את הרעש וירצה לנסות זאת בעצמו. בצע את אותה פעולה עם כדור קטן שקופץ היטב. התינוק ילמד כיצד להפעיל את האצבעות כרצונו.

איך זה עוזר להתפתחות התינוק? לאפשר לתינוק לתרגל באופן שיסייע לו לרכוש שליטה רצונית בידיים. זהו תחום המוטוריקה העדינה - שליטה רצונית. ההדגמה התחושתית חזותית תעודד את הרצון לשלוט על השמטת חפץ.

משחקים לגילאי 18-12 חודשים

"העוזר הקטן באיסוף הצעצועים"
איך משחקים: איסוף הצעצועים בדרך של משחק משותף. בתחילה התינוק בוחר בצעצוע שהוא יאסוף ויכניס אל מכל האיסוף. המבוגר ישבח את העשייה, וימריץ להגביר את קצב איסוף הצעצועים הנותרים. עשו את משך האיסוף לפעילות נעימה (ולא כחובה כפויה) שמביאה לילד תחושה של יכולת לעשות דברים בעצמו.

איך זה עוזר להתפתחות התינוק? זה יעניק לתינוק הזדמנות לבחור במצב של שיגרה ארגונית. משחק זה מפתח את התחום החברתי - רגשי. מסייע לתינוק לפתח התנהגות עצמאית. כשהילד מקבל חיזוקים על בחירות שלו בביצוע משימות פשוטות, הוא מחזק את האמון בעצמו כמיומן בקבלת החלטות. מעבר לכך, זה משפר גם את התחום המוטורי. איסוף חפצים מהרצפה מבוצע ברכינה מרובה. כפיפה זו מזמנת כפיפת ברכיים וכפיפת גו תכופה והזדקפות זריזה, כדי להגיע אל מכל האיסוף. פעולות אלה משמשות תרגול לשליטה בשיווי המשקל.

"מילים של עשייה ומילים של אמירה"
איך משחקים: הצטרפו אל הילד כשהוא מתגלגל או כשהוא מתעמל. תקראו לפעולות שלו בשם שלהן. תעזרו לילד לבצע כמה תנועות חדשות. הדגימו ותגידו את שמות התנועות. למשל, "הרימו את הידיים למעלה!", "הניחו את הראש על המזרן, בין שתי כפות הרגליים!" וכדומה. העניקו חיבוק וחיוך לילד כאשר הוא מבצע את התנועות על פי המילים שאתם אמרתם לו.

איך זה עוזר להתפתחות התינוק? זה נועד לסייע לילד ללמוד את המילים לפעולות שהוא מבצע. זה עוזר לו ללמוד שפה בגיל הצעיר מאד. הילד מתקשה למיין ולהבחין בין מילים של פעולה לבין מילים של החפצים המבצעים את הפעולה. אנחנו מסייעים לו בכך.

ד"ר אילנה רכס היא מרכזת תחום הגיל הרך בבית הספר להשתלמויות במכללה האקדמית בוינגייט. חברה בוועדה לאורח חיים בריא ופעיל לגיל הרך (אד הוק) במשרד הבריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully