וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסח בצל הקורונה: 6 דברים שיגרמו לכם לעצירות מעיקה

התקופה ההזויה הזו משתלבת כעת עם תקופה לא פשוטה גם כן - חג הפסח. אבל הפעם, המשפחתיות, הריבים, הנסיעות בחג - כל אלה מבוטלים. ובכל זאת, רבים מאיתנו נסבול מעצירות במהלך התקופה הזאת. למה בעצם?

קניית מצרכים לחג הפסח בבני ברק 2 באפריל 2020. ראובן קסטרו
הפסח הזה לא דומה לשום חג אחר. גבר קונה מצרכים לחג/ראובן קסטרו

בכל שנה מחדש חג הפסח מציף את אותם נושאים מוכרים - המועקה של הארוחות המשפחתיות, החופש הארוך מדי של הילדים, הקלוריות המיותרות, וכמובן - הגזים והעצירות. השנה, כמו שכולכם יודעים, נוספו להן עוד שתי דאגות מלחיצות בהרבה - הקורונה והלחץ הכלכלי והנפשי שרק גדל.

אז נכון שברשתות השיווק מדווחים על מחסור במצות, ורוב הסיכויים שהארוחה המשפחתית שלכם תהיה הרבה פחות עמוסה, אבל גורמים ישנים וחדשים נכנסו לתמונת החג והם עלולים גם כן להכניס אתכם לבעיות עיכול ועוצר יציאות.

לחץ

הקשר בין לחץ נפשי למערכת העיכול במבט ראשון נראה מבלבל. לכאורה, לא אמור להיות חיבור בין השניים, אך סביר מאוד שבמצבים מלחיצים במיוחד, ממש כמו אלה שאנחנו עוברים בימים אלה, תחוו כאבי בטן, בחילות ולעיתים אף שלשולים, ומנגד גם עצירות.

שיבוש של פעילות העיכול נועד להפנות משאבים למה שכרגע הכי חשוב לגופכם - להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האירוע המלחיץ. השינוי הזה יכול להוביל כאמור לצרבות, שלשולים ועצירות אבל לא רק. הוא משפיע גם על ההיצרות וההרחבה של המעי, פעולות שנחשבות חיוניות ביותר לספיגת החומרים המזינים מהמזון שאתם מכניסים לגוף.

אלכוהול

בינינו, אף אחד מאיתנו לא מחכה לפסח כדי לשתות כמה כוסות יין בכל ערב, ויש סיכוי שהקורונה תגרום ללא מעט אנשים להודות בבעיות השתיה שלהם. ובכל זאת, גם ארבע הכוסות שאתם צפויים לשתות בשולחן הפסח, עלולות לפגוע בכם, מכיוון שהאלכוהול פוגע בפעילות המעיים ומאט אותה. משקאות עם שיעורים גבוהים של אלכוהול ידועים כמעכבים את תהליך העיכול, ועלולים לגרום לכם להרגיש נפוחים יותר.

מצות אביב, בני ברק, 16 באפריל 2019. ראובן קסטרו
קשה להשיג אותן השנה. מצות/ראובן קסטרו

מצות

כאמור, יש סיכוי שחלקכם בכלל לא הצלחתם למצוא מצות לחג עקב המחסור בסופרים, אבל אנחנו מניחים שאחרים אגרו לא מעט מהן.

מצה סטנדרטית עשויה מקמח מצות שמכיל את אחד מחמשת סוגי הדגן, והבצק שממנו מכינים את המצות מכיל מים וקמח בלבד, ולכן הן דלות מאוד בסיבים תזונתיים, וכמובן דלות מאוד בנוזלים, בהשוואה ללחם. העובדה הזו היא שגורמת למצות להיות גורם עיקרי לבעיות בעיכול במהלך חג הפסח. היעדר הסיבים התזונתיים והנוזלים במצות גורמים לכך שאנשים מסוימים עלולים לסבול במהלך ימי החג מעצירות משמעותית, נפיחות בבטן, גזים וכאבי בטן.

פחות מים

ההישארות בבית אומנם העלתה את צריכת המזון שלנו, אבל במקביל היא מורידה את כמות המים שאנחנו שותים. הסיבות לכך הן רבות. סדר היום והשגרה שלנו השתנו ללא היכר, אנחנו בקושי זזים כך שתחושת הצמא יורדת. ובינינו, בין העבודה מהבית לילדים, מי זוכר לשתות משהו חוץ מיין?

הגדלת כמויות המים שאתם שותים יחד עם צריכת סיבים תזונתיים יכולה להקל משמעותית על תחושת עצירות. ספיגת H2O גורמת למעיים לפעול ביתר יעילות ולהביא אתכם מהר יותר לתחושת הקלה. ההמלצה: לשתות בין 8 ל-10 כוסות ביום.

גיף כוס מים. Giphy
יותר מים, יותר טוב לבטן/Giphy

מחסור בפעילות גופנית

בחגים אנחנו ממילא לרוב פחות פעילים, אבל בפסח הנוכחי גם מי שרוצה לרוץ או לעשות ספורט לא באמת יכול. ההגבלות של המאה מטר שהגיעו בעקבות סגר הקורונה, לא מאפשרות לנו לעשות יותר מכמה צעדים בחוץ, וגם זה בקושי.

מחסור בפעילות גופנית גורם בין היתר גם להאטת מערכת העיכול וקצב חילוף החומרים, ככה שאם רבים מכם שמתם לב שהיציאות הן לא אותו דבר, זה ככל הנראה נובע מכך שאתם לא זזים, שכן פעילות גופנית מממריצה את זרימת הדם בגוף ומסדירה את פעולת המעיים

יותר מדי אוכל

נכון, החג השנה נחגג בקטן, אבל אנחנו בטוחים שמשפחות רבות לא יוותר על השולחן העמוס ויתרה מכך, אנחנו כבר חודש בנשנוש לא פוסק שמתקיים פעמים רבות ללא אבחנה במה באמת נכנס לנו לפה.

חג הפסח עצמו, בעייתי מאוד גם מבחינת גזים משום שפרט למצות הבעייתיות, מזונות רבים שנאכלים בחג עלולים להגביר את ייצור הגזים. דוגמה לכך הם מזונות עמילניים כמו תפוחי אדמה ותירס, מוצרי חלב (בעיקר לבעלי אי סבילות ללקטוז) וירקות שונים (כמו בצל, כרוב, ברוקולי). אכילת סוכרים בקינוחים וממתיקים מלאכותיים רבים (כמו סורביטול) עלולים אף הם להחמיר גזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully