וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעולה הפשוטה שמשפרת את מצבם של חולי קורונה מונשמים

מחקר קטן שנערך בבית חולים בווהאן - מקור התפרצות הנגיף בסין - בדק האם יש דרך לשפר את פעולתן של מכונות ההנשמה שנעזרים בהן לטיפול בחולים קשים. המסקנות שלו די מפתיעות

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

במחקר חדש שנערך על חולים ב-COVID-19 המאושפזים כשהם מחוברים למכונת הנשמה, מצאו חוקרים מסין כי שכיבה עם הפנים למטה עזרה לתפקוד ולהתאוששות הריאות שלהם מהמחלה.

במחקר הקטן שפורסם באתר האינטרנט של כתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, בחנו החוקרים 12 חולים בבית החולים בווהאן שבסין, עם תסמונת מצוקה נשימתית חריפה הקשורה לזיהום בקורונה, ושנעזרו במכונת הנשמה. המחקר התצפיתי נערך במהלך ששה ימים בשבוע של ה-18 בפברואר 2020.

"מחקר זה הוא התיאור הראשון של התנהגות הריאות בקרב חולים עם COVID-19 קשה הדורשים הנשמה מכנית בלחץ חיובי", אמר ד"ר קיו, מהמחלקה לרפואה קריטית, בבית החולים ג'אנגדה, בית הספר לרפואה, אוניברסיטת דרום מזרח. נאנג'ינג, סין, "זה מעיד על כך שחלק מהמטופלים אינם מגיבים היטב ללחץ חיובי גבוה, ומגיבים טוב יותר למיקום גופם במיטה, כשהם פונים כלפי מטה".

אנשי צוות רפואי בבית חולים בברשיה שבאיטליה ב-19 במרץ 2020. AP
חולה בקורונה המחובר למכשיר הנשמה שוכב על הבטן בבית חולים בברשיה שבאיטליה/AP

החוקרים בבית החולים בווהאן השתמשו במדד הבודק את תגובת הריאות ללחץ (יכולת גיוס הריאות). כדי להעריך כיצד זווית הגוף משפיעה על מצב המטופל. החולים הושכבו בצורה זו (על בטנם עם הפנים מטה) למשך 24 שעות בהן הם סבלו מרמות נמוכות של חמצן בדם. זרימת החמצן, נפח הריאות ולחץ דרכי הנשימה נאמדו על ידי מדדים במכשירי ההנשמה של המטופלים. בנוסף, נערכו מדידות אחרות, כולל אוורור מעברי דרכי הנשימה שלהם וחישובים נעשו על מנת למדוד את יכולת הגיוס של הריאות.

שבעה חולים הושכבו לפחות פעם אחת כשפניהם למטה. שלושה חולים הושכבו גם כשפניהם למטה וגם חוברו למכונת ECMO (מכונה המחליפה את תפקוד הלב והריאות). סיכום הממצאים העלה כי שלושה מהחולים מתו, מטופלים שלא הושכבו עם פניהם מטה נמצאו כבעלי יכולת גיוס לקויה של הריאות, בעוד שאצל מטופלים שהושכבו על הגב ועל הבטן לסירוגין נמצא שיכולת הגיוס של הריאות השתפרה.

"מדובר במספר קטן של חולים, אך המחקר שלנו מראה כי יש מטופלים רבים שריאותיהם לא התאוששו לאחר טיפול בלחץ חיובי גבוה, וניסיונות להגדיל את הלחץ עלולים להזיק לחולים כאלה, ולא להועיל להם. לעומת זאת, מצב הריאות עשוי להשתפר כתוצאה מהשכבת המטופל על הבטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully