וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהבלורית עד לקרחת: כך מתרחשת ההתקרחות הגברית

בשיתוף דימדיקו, בשיתוף דימדיקו

12.3.2020 / 8:40

זה מתחיל בנסיגה קלה וכמעט בלתי נראית בקו השיער הקדמי, או בחשיפה הדרגתית של הקדקוד, ובמהרה הופך לעובדה - גם אתם בדרך להיות קירחים. מה הגורמים להתקרחות הגברית והאם מדובר בגזירה בלתי הפיכה, או שניתן להילחם בזה?

התקרחות. ShutterStock
מוכר? גבר נוגע בשיערו/ShutterStock

שיער זה כוח. הוא אחד הפרמטרים הראשונים שאליהם נתייחס כדי לאפיין מישהו, ומאז ומתמיד שיחק תפקיד חשוב בהיסטוריה האנושית - החל ממחלפותיו של שמשון הגיבור, דרך ראשם המגולח של נזירים שמסמל את הוויתור על החומר, ועד לרעמות המתריסות של ההיפים שייצגו את החופש המוחלט. לכן, גברים תמיד השקיעו מאמץ ניכר בניסיון להילחם בתופעת ההתקרחות.

ההתקרחות הגברית יכולה להתפתח ממחסור בברזל או חסרים תזונתיים, מטיפולים רפואיים שונים, או ממצבים נפשיים קיצוניים, אך ברוב המקרים היא תוצאה של תהליך טבעי שבו הורמון הטסטוסטרון הגברי הופך לדהידרוטסטוסטרון (DHT) עקב פעילות האנזים אלפא 5 רדוקטאז. ה- DHT גורם נזק לאספקת דם והזנה לזקיקי השיער שנמצאים במצב מנוחה, כלומר הוא מפריע לתהליך הצמיחה הסדיר, וכך מופר האיזון בין צמיחה טבעית לנשירה טבעית.

סוג התקרחות זה נקרא Androgenetic Alopecia - התקרחות על רקע גנטי, והיא יכולה להתחיל בגילאים יחסית צעירים (סביב גיל עשרים), ולא תמיד מאובחנת בשלבים המוקדמים כיוון שעדיין לא מופיעים סימנים מובהקים.

סוגי ההתקרחות הגברית על פי חלוקה לאזורי הראש:

סוג A: מתחילה בנסיגה בקו השיער באזור הקדמי של הקרקפת, ומתקדמת עד להתקרחות מלאה של הקדקוד.

סוג O: מתחילה בהתקרחות מעוגלת באזור הקדקוד, שהולכת ומתרחבת על להתקרחות מלאה של הקדקוד.

סוג M: מתחילה בנסיגת קו שיער בצורת האות M בקדמת הקרקפת עם יצירת מפרצים גלויים, עד להתקרחות מלאה של כל הקדקוד.

סוג O משולב M: שילוב של שני הסוגים - נסיגה בצורת M והקרחות עגולה מסוג O בקדקוד מתרחשים בו זמנית, עד להתקרחות מלאה של הקדקוד.

ההתקרחות היא תופעה טבעית ושכיחה אצל רוב הגברים אך כיום, בזכות הידע הרב שנאסף במחקרים, פותחו אפשרויות טיפול חדישות שמסייעות בבלימת התהליך ובשיפור צמיחה מחודשת של השיער. זכרו שככל שמתחילים מאוחר יותר, כך קשה יותר יהיה להשיג תוצאות.

איך מטפלים?

טיפול בתכשיר חיצוני:
התכשיר המוכר והנפוץ ביותר מבוסס על מינוקסידיל - המסייע בעידוד צמיחת שיער חדש על ידי פעילות בהרחבת כלי דם מקומיים באזור המטופל. התכשיר זמין לרכישה ללא מרשם רופא, ויעילותו הוכחה כטובה לאורך הזמן. השימוש בו מתאים רק לטיפול בהתקרחות על רקע גנטי, החל מגיל 18 ועד גיל 65.

את התכשיר מורחים על הראש פעמיים ביום, ויש להימנע מחפיפת הראש במשך כשעתיים. ויש עוד כמה מגבלות שכדאי להכיר: אסור להשתמש במייבש שיער לזירוז ייבוש השיער מהתמיסה, אין להניח את הראש על הכר לפחות שעה אחרי מריחת הקרקפת, ויש להימנע מחשיפת השיער לשמש. בנוסף, יש לתכשיר תופעות לוואי - בין היתר שיעור יתר באזורים שונים בגוף, כולל בפנים, והוא אינו מתאים לנשים בתקופת הריון והנקה.

טיפול בתרופות:
התרופה העיקרית כיום לטיפול בהתקרחות גברית על רקע גנטי מוכרת בשם פרופסיה (מבוססת פינסטיריד). התרופה מעכבת את פעילות האנזים שאחראי ליצירת DHT ומאפשרת לזקיקי השיער לצאת ממצב תרדמת ולחזור להצמיח שיער.

התרופה נחשבת יעילה בקרב אחוז גבוה יחסית מהמטופלים. היא מחייבת מרשם רופא ועלולות להתלוות אליה תופעות לוואי, ביניהן הפרעות בתפקוד המיני, נגעים בעור, סחרחורות קשות עד עילפון ועוד. הטיפול בה כרוך במעקב רפואי קבוע. השיפור במצב ההתקרחות יכול להופיע לפחות לאחר 3 חודשים של טיפול.

טיפול בזריקות:
זריקות PRP, המוכרות מתחום הטיפול בפציעות אורתופדיות, נכנסו גם לשימוש בטיפול בהתקרחות. מהדם של המטופל מפיקים פלזמה עשירה בטסיות דם ואותה מזריקים חזרה למטופל באזורים בקרקפת שבהם נדרש הטיפול נגד התקרחות.

טיפול זה מבוצע על ידי רופא ובדרך כלל דרושים לפחות 4 טיפולים ראשוניים והמשך טיפולים כל שנה. תופעות הלוואי הידועות להזרקות הן קלות יחסית וכוללות אי נוחות במקום ההזרקות ואודם מקומי.

טיפול באמצעות טכנולוגיה לשימוש ביתי:
טיפול שמתבסס על הפעלת מנגנוני ריפוי עצמי והמרצה באמצעות מכשיר שנקרא הריג'ן קלאסיק. המכשיר משלב בין פעולה ביוכימית (החדרת יוני אבץ ונחושת לקרקפת), פעולה חשמלית (גירוי הקרקפת באמצעות מיקרו זרמים), ופעולה מכאנית של עיסוי הקרקפת שגורמת להגברת זרימת הדם לשורשי השיער, פינוי רעלנים מואץ, הזנת זקיקי השיער ועיבוי השורש והצמחת שיער עבה ובריא יותר. מכשיר הריג'ן פרמיום מבצע בנוסף גם פעולה אופטית, שבה קרן לייזר רך מזרזת את חלוקת התאים ומסייעת בשפעול של זקיקי שיער בקצב מזורז.

מכשיר של דימדיקו. דמדיקו,
הפעלת מנגנוני ריפוי עצמי והמרצה. טיפול במכשיר הריג'ן/דמדיקו

הטיפול מתבצע בצורה עצמאית בכל מקום שרוצים, נמשך מספר דקות ואינו כרוך בכאב או אי נוחות, ואת המכשיר ניתן לרכוש רק לאחר אבחון מקצועי .דגם ההריג'ן קלאסיק, מבטיח 30 אחוזי שיפור מצרפי בעובי וצפיפות השיער בטיפול של 4 חודשים; ההריג'ן פרמיום מבטיח 40 אחוזי שיפור מצרפי ב-6 חודשים.

השתלת שיער:
הליך כירורגי במהלכו מוציא רופא משתיל זקיקי שיער מאזור תורם בקרקפת המטופל (לרוב האזור האחורי של הראש) ומשתילים אותם באזורים הקרחים. השתלת שיער יכולה להביא לתוצאות טובות מאד בזמן קצר אולם יש לקחת בחשבון שמדובר בתחום די פרוץ ובהשתלה שמתבצעת בחו"ל יש הרבה פעמים בעיה של חוסר פיקוח של רשויות הרפואה ואי עמידה בסטנדרטים מינימאליים, כתוצאה מכך יש הרבה מקרים של השתלות שנכשלות ומקרים של נזק בלתי הפיך לשיער - עד לכדי הרס השיער.

בשיתוף דימדיקו, בשיתוף דימדיקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully