וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים רבות סובלות מהתופעה הזו אך לא מוכנות להודות בה

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף דימדיקו, בשיתוף דימדיקו

23.2.2020 / 9:16

ריקי לייק לא לבד - לא מעט נשים סובלות מדילול השיער שלהן ומסתירות את זה במשך שנים בדרכים שונות, וההתמודדות עם זה פוגעת בהן גם ברמה הנפשית. אז מה גורם לנשירת שיער משמעותית אצל נשים ואיך אפשר לטפל בזה?

אנחנו רגילים לראות גברים מקריחים, ואפילו התרגלנו לחשוב על הקרחת הגברית כעל משהו סקסי, אבל בלורית דלילה אצל נשים היא עדיין עניין כאוב מאוד. רעמה מתנפנפת היא סמל מובהק לנשיות, והשיער הוא גם דרך לביטוי עצמי של אישיות, סטייל ואמירה חברתית-תרבותית (למשל נשים בוגרות שלא צובעות את שיער השיבה שלהן). אם כך, קל להבין כמה קשה התחושה של אישה שמאבדת את השיער שלה.

השחקנית ומנחת הטלוויזיה הוותיקה ריקי לייק חנכה את העשור החדש בפוסט אמיץ באינסטגרם שבו חשפה בפני אלפי העוקבים שלה שהיא סובלת מהתקרחות כבר 30 שנה. "סבלתי מאובדן שיער רוב חיי הבוגרים", היא תיארה בפוסט, "זה היה מתיש, מביך, כואב, מפחיד, מדכא, בודד, כל אלה. היו אפילו רגעים שהיו לי מחשבות אובדניות. כמעט אף אחד מסביבי לא ידע את רמת הכאב העמוק והטראומה שחוויתי. אפילו לא הפסיכולוגים שלי". הפוסט לווה בתמונה של לייק גלוחת שיער, קורנת מתחושת הקלה. היה ברור שהיא מאסה בחיים של תוספות שיער, פאות, דיאטות קיצוניות ועוד אמצעים שנאלצה לנקוט לאורך השנים כדי להסתיר את המצב.

מה גורם לשיער הנשי להתדלדל?

נשירת שיער מוגברת זו תופעה מוכרת שמופיעה אצל כ-40 אחוזים מאוכלוסיית הנשים בגילאים שונים ובתקופות שונות. היא מתחילה לרוב אחרי גיל 40 ולאחר גיל המעבר כ-75 אחוזים מהנשים סובלות מנשירה בדרגה זו או אחרת. בשונה מהתקרחות אצל גברים, שבאה לידי ביטוי בנשירת שיער מאסיבית עד שהקרקפת נותרת חלקה משיער, נשירת שיער אצל נשים מתבטאת בנשירה משמעותית, דילול ושיער דק. גם מוקד ההתקרחות שונה - אצל גברים הנסיגה היא בדרך כלל בחלק הקדמי של הראש, באזור הרקות ובקודקוד; אצל נשים קו השיער נשמר בכל אזורי הראש אבל השיער עצמו הופך להיות דליל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מתי נשירת שיער צריכה להתחיל להדאיג אתכם?

בשיתוף דימדיקו
אישה אוספת את שיערה לקוקו. ShutterStock
תסרוקות הדוקות מדי עלולות לגרום לנשירה. אישה עושה קוקו/ShutterStock

מספר סיבות יכולות לגרום להיחלשות שורשי השערות ונשירת השיער, ובמקרים רבים קשה לאתר מי מהן היא "החשודה" המרכזית: זה יכול להיות בעיות רפואיות שונות כמו חוסר איזון הורמונלי, הריון ולידה, בעיה בבלוטות הורמונליות, מנופאוזה, תרופות מסוימות, טיפולים כימותרפיים, מחסור בוויטמינים וברזל ותת פעילות של בלוטת התריס, שתפקוד לקוי שלה משבש את אספקת החמצן והחלבונים לרקמות ופוגע באיכות השער. גורמים מרכזיים נוספים הם מתח - לחץ נפשי משבש את המחזור הטבעי של צמיחת השערה, המבוסס על צמיחה, מנוחה ונשירה; אורח חיים שכולל דיאטות קיצוניות, גנטיקה, טיפולים כימיים מרובים לשיער (צבע, פן או החלקה) וגם תסרוקות הדוקות מדי שמושכות את השערות ומותחות את זקיקי השיער.

איך מטפלים בשיער דליל?

טיפול תרופתי
אם נשירת השיער נובעת ממחלה מסוימת, טיפולים תרופתיים מסוימים עשויים לעזור. כשמדובר בנשירה גנטית לנשים אין אופציה לתרופה בהפניית רופא; אפשר למרוח על הקרקפת תכשירים כמו מינוקסידיל, אך השימוש בהם כרוך בסיכוי בתופעות לוואי לא נעימות כמו שיעור יתר בפנים, נפיחות, גירוי מקומי, תגובה אלרגית ועוד.

טיפול טבעי
אם נשים בצד את תרופות הסבתא למיניהן - שאינן יעילות כטיפול מעמיק בתופעה, טיפול בנשירה ברפואת עור טבעית כולל דיקור ומזותרפיה לעידוד זרימת הדם, טיפול בצמחי מרפא, טיפול בתזונה ושימוש בסרום מתערובת צמחים ייחודית למריחה על הקרקפת. יש נשים שטיפולים אלו עוזרים להן, אולם אין להם הוכחה מחקרית.

הריג'ן
אפשרות טבעית נוספת היא טיפול חיצוני בשיער באמצעות מכשיר הריג'ן, המשלב מספר פעולות בכל טיפול: פעולה חשמלית, פעולה ביוכימית, פעולה מכאנית ופעולת לייזר (במכשיר המתקדם יותר, הריג'ן פרמיום). פעולות אלה ממריצות את זרימת הדם לזקיקי השיער ומסייעות לחזק אותם ולהחזירם לפעולה תקינה שתאפשר הצמחה מחדש של השיער, וגם לעבות את השיער הקיים. מדובר במכשיר שאושר כעומד בתקני הבטיחות הבינלאומיים המחמירים ביותר ובאישור משרד הבריאות ומראה שיפור מצרפי של לפחות 30 אחוזים בעובי וצפיפות השיער בטיפול ראשוני במשך ארבעה חודשים. הטיפול בו מתחיל רק לאחר בדיקת התאמה ובדיקה במערכת טריקוסקאן, שנותנת תמונת מצב מדויקת של צפיפות ועובי השיער.

לפרטים נוספים

טיפול "הסוואה"
את סימני הנשירה והדילול אפשר גם פשוט להסתיר, באמצעות תוספות שיער ופאות כמו שעשתה ריקי לייק בעשורים האחרונים (ומי יודע איזה מפורסמות נוספות עושות את אותו הדבר בדיוק). אלה כמובן פתרונות חיצוניים בלבד, שאינם מטפלים בבעיה עצמה או בולמים את החמרתה.

איך מזהים דילול בשיער?

קשה לכמת איבוד שיער ואין בדיקה שתספור כמה שערות נושרות מול כמה שערות צומחות מחדש, אך איבוד של כ-100 שערות ביום הוא נורמלי לחלוטין: קצב הגדילה של שיער הוא כ-1 ס"מ בחודש בממוצע, והוא ממשיך לגדול באופן קבוע במשך שנתיים עד שש שנים. בסוף מחזור הגדילה, זקיק השערה נכנס למצב מנוחה למשך כחודש, ואחריו השערה נושרת והזקיק מצמיח שיערה חדשה במקומה. לעומת זאת, אם איבוד השיער נעשה במקבצים או שהשערות משתנות לדלילות ודקות יותר, חשוב לבדוק את זה. טיפול בשלב התחלתי יוביל לתוצאות טובות יותר, ישפר את בריאות הקרקפת וזקיקי השיער וימנע החמרה.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף דימדיקו, בשיתוף דימדיקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully