וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שחצי כפית שמן זית ביום יכולה לעשות ללב שלכם

מחקר שארך 24 שנים וכלל מאה אלף גברים ונשים אמריקנים בדק איך שינוי קטן בתזונה המערבית שלהם יכול להוריד את הסיכון לחלות במחלות מסכנות חיים. זה מה שהוא מצא

כך מכינים שמן זית בבית הבד פתורה בחבל לכיש/צילום: דייב שחר עריכה: אמיר קטיגרו

אם אתם אוהבים לטפטף מעט שמן זית, או הרבה, על הסלט, מחקר חדש טוען כי לתוספת הטעימה הזו יש יתרון חשוב - היא מורידה את הסיכון למחלות לב. המחקר, שנערך במימון המכון הלאומי לבריאות בארה"ב, מצא כי אנשים שהכניסו לתפריט היומי שלהם יותר מחצי כפית שמן זית היו בסיכון נמוך ב-21 אחוזים למחלות לב. המחקר מצא כי אם תחליפו כפית חמאה, מרגרינה או מיונז באותה כמות של שמן זית, הסיכון למחלות לב ושבץ עשוי לרדת ב-5 אחוזים.

"התוצאות שלנו מספקות המלצות להחלפת שומנים מן החי הרווי (כמו חמאה) בשמנים צמחיים בלתי רוויים למניעת מחלות לב וכלי דם", אמרה עורכת המחקר, מרתה גואש-פריי מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד. גואש-פריי אמרה כי שמן הזית עשיר בחומצה אולאית, חומצת שומן חד-בלתי רוויה הקשורה לסיכון נמוך יותר למחלות לב. לשמן זית יש גם תכונות בריאות הקשורות לרמות כולסטרול נמוכות ופחות דלקתיות.

שמן זית הוא מרכיב מרכזי בתזונה הים תיכונית, שידועה בשל תכונותיה המגנות על הלב. התזונה הים תיכונית מורכבת מהרבה מזונות על בסיס צמחים, דגים ושומנים בריאים, כמו שמן זית. אולם החוקרים אמרו כי עד כה מחקרים לא בדקו את השימוש בשמן זית בתזונה אמריקאית טיפוסית.

כדי לבדוק זאת, הם בדקו כמעט 100 אלף גברים ונשים שהשתתפו במחקר ארוך טווח בין השנים 1990 עד 2014. החוקרים אספו מידע על גורמי אורח חיים כל שנתיים, ומידע דיאטטי מפורט כל ארבע שנים.

סלט עם שמן זית. ShutterStock
הכוכב של התזונה הים תיכונית. שמן זית/ShutterStock

אנשים שצרכו יותר מחצי כפית ביום של שמן זית היו בסיכון מופחת של 15 אחוזים לסוג כלשהו של מחלות לב וכלי דם, וסיכון נמוך ב-21 אחוזים למחלות לב כליליות. בנוסף, צריכת שמן זית גדולה יותר הורידה את הסיכון עוד יותר, אמרה גואש-פר. אולם החוקרים לא יודעים אם יש גבול עליון בו היתרונות של שמן זית יתייצבו או יירדו, היא ציינה.

החלפת כפית חמאה, מרגרינה או מיונז בשמן זית הורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם מכל סוג של 5 אחוזים ואת הסיכון למחלות לב כליליות ב-7 אחוזים. החוקרים ציינו כי בשנות התשעים המרגרינות הכילו כמות משמעותית של חומצות שומן טרנס לא בריאות, וכי ייתכן כי תוצאות אלה אינן חלות על מרגרינות מבוססות שמן צמחי של ימנו. כאשר החוקרים בדקו את סיכון השבץ בלבד, הם לא מצאו השפעה משימוש בשמן זית.

  • עוד באותו נושא:
  • שמן זית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully