וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממתקים שאתם חייבים להעיף ממשלוח המנות של הילדים שלכם

9.3.2020 / 6:37

לא, אנחנו לא באים לבאס לכם את פורים, ואנחנו לגמרי בעד שתשחררו קצת בחופשת החג ותרשו לילדים שלכם להתפנק, אבל יש כמה ממתקים שעלולים לפגוע בבריאות שלהם

מערכת וואלה!
עוגת שמרים אוזני המן. דרור עינב
חג מתוק, מאוד. אוזני המן/דרור עינב

חג פורים הוא חג של ממתקים, אין דרך לעקוף את זה, ולמען האמת גם אין סיבה, זו מסורת שהילדים שלנו מחכים לה כל שנה. עם זאת, יש כמה ממתקים שעלולים להזיק לבריאות שלהם במיוחד, ולכן מוטב להעלים אותם ממשלוח המנות.

סוכריות טופי וממתקי גומי

ממתקים. ShutterStock
הכי מזיקות לשיניים. סוכריות גומי/ShutterStock

הבעיה המרכזית שלנו עם טופי וסוכריות גומי היא לא רק כמות הסוכר, שחוגגת בכל הממתקים, אלא דווקא הדביקות שבהן. הסוכריות האלה נדבקות לשיניים וקשות להסרה, וכך החיידקים הופכים את הסוכר שבהן לחומצה שעלולה להרוס את שכבת הסידן שמצפה את השן. אם שכבת ההגנה הזו נהרסת, זה מאפשר חדירת חיידקים ויצירת עששת. בנוסף, מרבית ממתקי הגומי מכילים צבעי מאכל שאינם טבעיים והוכחו כמזיקים לבריאות, ולכן אינם מומלצים כלל. וכמובן - הרבה יותר מדי סוכר.

חטיפים מלוחים

חטיף צ'יפס. ShutterStock
הרבה יותר מדי נתרן ושומנים. תפוצ'יפס/ShutterStock

חטיפים מלוחים נתפסים כפחות מזיקים, אבל האמת היא שהם מלאים בכמויות גדולות של נתרן (מלח) ושומנים, מהסוג הפחות בריא. בנוסף, הם נוטים להשאיר יותר חתיכות בין השיניים, שמתפרקות לסוכרים שמרכיבים אותן ומזמנות לאזור חיידקים. וזה לא הנזק היחיד לשיניים - בחטיפים מתפוחי אדמה יש עמילן, שבמגע עם רובד החיידקים בפה (הפלאק) מפורק והופך לחומצה. אותה החומצה הורסת את השיניים עד שהיא מפונה מחלל הפה.

החטיפים הכי גרועים בהקשר זה הם חטיפי צ'יפס מטוגן, שכן יש בהם כמויות גדולות יחסית של קלוריות ושומן. בשקית המכילה 30 גרם, מכילה כ-160 קלוריות, כ-16 גרם פחמימה, כ-10.2 גרם שומן, מתוכם 1.2 גרם שומן רווי וכ-170 מ"ג נתרן. בנוסף, רוב חטיפי הצ'יפס שמשווקים ברשתות המזון מכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל, ותהליך ייצורם כולל טיגון בטמפרטורות גבוהות. תהליך זה יוצר חומר שנקרא אקרילאמיד - חומר הידוע כמסרטן ומצוי גם בסיגריות.

סוכריות על מקל

אילוסטרציה. ShutterStock
כמה שיותר גדול - יותר גרוע. ילדה מלקקת סוכריה על מקל/ShutterStock

רוב הממתקים ממלאים את הפה של הילדים שלכם בסוכר, אבל כשזה מגיע לסוכריות על מקל - הסוכר נשאר בפה הרבה יותר מדי זמן, עד שהן נגמרות. העובדה הזו מגבירה את הסיכון להצטברות חיידקים בחלל הפה ובשיניים. בנוסף, ילדים רבים נוטים ללעוס את הסוכריות הללו, מה שמגביר את הסיכון לפגיעה בשן.

הממתקים שאסורים לילדים מתחת לגיל 5

עד כה התייחסנו לפגיעה אפשרית בשיניים ולמרכיבים לא בריאים, אבל בסעיף הזה מדובר בסכנת חיים ממש. לילדים מתחת לגיל 5 אסור לאכול פופקורן, סוכריות גומי, מרשמלו, מסטיקים, סוכריות טופי וסוכריות על מקל. הסיבה לכך היא שהמאכלים הללו עלולים להיתקע בקנה הנשימה שלהם ולסכן את חייהם.

קנה הנשימה של ילדים מתחת לגיל 5 צר ביחס למבוגר, ולכן מזון הנשאף אליו בטעות עלול לחסום את דרכי האוויר ולגרום במהירות לחנק. ולא מדובר רק בממתקים - כל מזון עגול, חלק, דביק או מתנפח אינו מומלץ להגשה לילדים צעירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully