וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 סימנים שאתם אוכלים יותר מדי מלח

15.5.2023 / 7:01

צריכה גבוהה של נתרן עלולה לפגוע בבריאות שלכם בצורה רצינית, הנה 5 סימנים מוקדמים לכך שאתם צריכים להניח למלחיה לפני שהעניינים מתחילים להחמיר

האם זו השיטה הנכונה להשתמש במלחייה ופלפלייה?/TWITTER/@CreepyKellie/

מלח הוא אבן יסוד במטבח, אין כמעט מתכון שלא כולל אותו ויש להודות, שהאוכל הרבה יותר טעים איתו. אבל לצד זאת, אנחנו יודעים שהוא לא הכי בריא לנו ורובנו צורכים יותר מדי ממנו.

המלח משפיע עלינו בהרבה יותר מובנים משאנחנו נוטים לשער. מחקרים שונים מראים כי ההשלכות של עודף נתרן בגוף נרחבות ומשפיעות על תהליכים רבים בגופנו, בהם: סיכון מוגבר להשמנה, יתר לחץ דם והגדלת הסיכון למחלות לב וכלי דם, אבנים בכליות ועוד.

הכמות היומית המומלצת לצריכה של נתרן עומדת על 1,500 מיליגרם, אבל רובנו אוכלים הרבה יותר מזה, כמעט פי שלושה. הבעיה היא בעיקר במלח שקיים מלכתחילה במזון מעובד שאנחנו קונים ואוכלים, ופחות במלח שאנחנו מוסיפים באופן אקטיבי למזון שלנו בעת הבישול או האכילה.

הנה 5 סימנים גופניים שיכולים לאותת לכם על כך שאתם אוכלים יותר מדי מלח, קצת לפני שכל הבעיות החמורות יותר מתחילות:

מלח על צ'יפס. Giphy
מלח על צ'יפס/Giphy

אתם מרגישים נפוחים

צריכה מוגברת של נתרן עלולה לגרום לכם להרגיש כאילו חלה איזו עלייה פתאומית במשקלכם, משום שהיא גורמת לרקמות הגוף לאגור נוזלים. אגירת הנוזלים הזאת יכולה לגרום לעלייה במשקל וגם לנפיחות באצבעות וסביב העיניים - עוד סימן שכדאי לשים אליו. תסמינים אלה הופכים נפוצים יותר בעקבות צריכת נתרן בגיל העמידה ואילך.

"זו לא תגובה מיידית לאחר אכילה של מלח, אבל אם ב-24 השעות לאחר שאכלתם מזון מלוח אתם מבחינים בנפיחות באזורים אלה, זה יכול להיות קשור", אומרים מומחים. "עדיף לפנות לייעוץ רפואי אם מדובר באירוע מתמשך, מכיוון שזה יכול להיות סימן לחשש בריאותי חמור יותר."

עוד באותו נושא

צמחים שיחליפו את המלח בתפריט שלכם

לכתבה המלאה

כאבי ראש

אם אתם סובלים פה ושם מכאבי ראש שאין להם סיבה מובנת מאליה, נסו לשים לב האם הם תוקפים אתכם לאחר ארוחה עם תכולת נתרן גבוהה יחסית. צריכה גבוהה של מלח עלולה לגרום לכלי הדם במוח להתרחב ובעקבות כך לגרום לכאבי ראש.

אתם רצים הרבה לשירותים

במחקר שנערך בשנת 2017 נמצא שאכילת הרבה מלח גורמת להשתנות תכופות, במיוחד בלילה. זה פוגע באיכות ומשך השינה ועלול להוביל לעייפות ועצבנות. הפחתה של 25 אחוזים בצריכת המלח הובילה להפחתה משמעותית במספר הביקורים הליליים של משתתפי המחקר בשירותים.

לחץ דם גבוה

מלח הוא כנראה הגורם העיקרי ליתר לחץ דם, כשתוך 30 דקות בלבד, לאכילת עודף מלח תהיה תגובה גופנית על כלי הדם.

בהרבה מקרים ללחץ דם גבוה אין סימנים מקדימים, אבל אם אחרי אכילת ארוחה עמוסה בנתרן, אתם מרגישים ראייה מטושטשת, כאבים בחזה כגון תחושת לחץ, דפיקות לב, קוצר נשימה או דימומים פתאומיים מהאף, זה יכול להיות שאתם סובלים מלחץ דםן גבוה.

האוכל תמיד תפל

החיך שלנו נוטה להסתגל מהר מאוד למלח וכך, ככל שאנחנו אוכלים את המזון שלנו יותר מלוח, החיך שלנו מתרגל לזה ומתחיל לדרוש כמויות גדולות יותר של מלח. אי אפשר להתווכח עם סגולותיו הגסטרונומיות של המלח, הוא באמת משפר את טעמם של מאכלים רבים, בעיקר בשל היכולת שלו לנטרל מרירות. זו גם הסיבה שזריית מעט מלח על ירקות משפר מאוד את טעמם עבור אנשים מסויימים. אבל, כאמור, אם תגזימו עם המלח זה יגרום לשיבוש בבלוטות הטעם שלכם לאורך זמן וכתוצאה מכך מזון עם תכולת מלח סבירה פתאום ירגיש לכם תפל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully