וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה ששתיית שתי כוסות חלב עלולה לעשות לנשים

ההמלצות לצריכת מוצרי חלב בעולם המערבי נותרו בעינן, למרות שורה של מחקרים שהראו את הקשר בינם ובין עליה במקרי סרטן. מחקר חדש מצא קשר בין שתיית שתי כוסות חלב ביום וסיכון כפול לסרטן השד

צלמים זמניים מורשים

למרות שורת מחקרים מהשנים האחרונות שעסקו בקשר שבין מוצרי חלב וסרטן, משרד הבריאות הישראלי, וגם האמריקאי, ממליץ למבוגרים לצרוך חלב פרה מכיוון שהוא עשיר בחלבון וסידן. נכון להיום, הנחיות התזונה הרשמיות בארה"ב ממליצות על צריכה של עד 3 כוסות של מאכלים מקבוצת החלב ומוצריו. מחקר חדש מצא כי נשים ששותות שתי כוסות חלב ביום עשויות להיות בסיכון מוגבר של עד 80 אחוזים לחלות בסרטן השד.

חוקרים מאוניברסיטת לומה לינדה בקליפורניה טוענים כי יש לקחת את ההמלצות של משרדי הבריאות בזהירות. הם בדקו 53,000 נשים במשך יותר משמונה שנים, ומצאו כי אפילו כמות קטנה של חלב שנצרכה בכל יום הייתה קשורה לעליה בשכיחות סרטן השד.

שליש כוס חלב, ששוות ערך לכוס קפה קטנה, הייתה קשורה לסיכון מוגבר של 30 אחוזים לחלות בסרטן השד, ואילו כוס מלאה ביום (240 מ"ל) העלתה את הסיכון ב-50 אחוזים. עבור אלו ששתו שתיים עד שלוש כוסות ביום, האחוזים נסקו ל-70 עד 80 אחוזים. המחקר היה תצפיתי ולא הוכיח סיבה ותוצאה, אבל המדענים מאמינים כי הורמון הקיים בחלב פרה עשוי להיות האשם. גורם גדילה דמוי אינסולין (IGF-1) חשב כמגביר את הסיכון לחלות במספר סוגים של סרטן.

סרטן השד הוא הסרטן הקטלני הנפוץ ביותר ישראל. למעלה מ-5,400 חולות סרטן שד חדשות מתגלות בישראל מדי שנה, כרבע מתוכן הן צעירות מתחת לגיל 50, ורובן לא משתייכות לקבוצת סיכון. מחקרים רבים שהתמקדו במניעת סרטן השד הצביעו על אותה מסקנה - שינויים באורח החיים מציעים את צורת המניעה הטובה והקלה ביותר.

אישה מוזגת חלב. ShutterStock
תורידו את כמות החלב. אישה מוזגת חלב/ShutterStock

במחקר האחרון, שפורסם ב-International Journal of Epidemiology ונערך כאמור במשך 8 שנים, הוערכו הרגלי האכילה של כמעט 53,000 נשים בצפון אמריקה, שכולן היו ללא סרטן בתחילת המחקר. הנשים מילאו שאלוני תזונה וענו על שאלות בנוגע להיסטוריה המשפחתית שלהן בנושא סרטן השד, שימוש בתרופות, בדיקות שד שעברו ומצבים רפואיים אחרים. בסוף תקופת המחקר היו 1,057 מקרים חדשים של סרטן השד.

החוקרים לא מצאו הבדל בסיכון לחלות בסרטן בין אלה ששתו חלב מלא ועתיר שומן ובין אלה ששתו חלב דל. לעומת זאת, המחקר לא מצא קשר בין חלופות חלביות כמו שקדים, חלב שיבולת שועל או סויה וסרטן. המחקר לא הצליח להוכיח קשר די חזק בין נשים שאכלו הרבה גבינה ויוגורט.

העורך הראשי של המחקר, פרופסור גארי פרייזר, מומחה לקרדיולוגיה ותזונה בלומה לינדה, אמר כי "אכילת מוצרי חלב, בעיקר חלב ניגר, היו קשורים לעלייה בסיכון לחלות, והנתונים הראו הפחתה ניכרת בסיכון הקשור לסרטן השד כשמחליפים חלב ניגר בחלב סויה. זה מעלה את האפשרות כי תחליפי חלב עשויים להיות בחירה אופטימלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully