וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו באיזה גיל ילדות מתחילות את גיל ההתבגרות

זה לא סתם נדמה לכם, ילדות באמת מתבגרות היום הרבה יותר מוקדם מפעם. הסיבות לכך אומנם עדיין לא ברורות לגמרי, אבל לחוקרים יש מספר השערות מה גורם לתופעה שמדירה שינה מהורים רבים

הילדים היום שונים מאוד ממה שהיה דור ההורים שלהם, אבל לא מדובר רק בהבדלים בתחומי העניין, אלא גם הבדלים פיזיים. מחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מצא כי גיל התפתחות השד - המייצג את הסימן הקליני הראשון של גיל ההתבגרות הנשית - הקדים בממוצע בשלושה חודשים בעשור בין השנים 1977 ל-2013.

גיל ההתבגרות מתחיל בדרך כלל בין גיל שמונה ל-13 אצל בנות ובין תשע ל-14 אצל בנים. עם זאת, מספר מחקרים מרחבי העולם טוענים כי הגיל הממוצע של גיל ההתבגרות יורד. עבור בנות, מומחים אומרים כי הסמן הטוב ביותר לתחילת ההתבגרות המינית המוקדמת הוא התפתחות רקמת שד שיש בה בלוטות חלב. על פי ניתוח נתונים ששילבו מתוך 30 מחקרים שונים, החוקרים גילו כאמור כי גיל ההתבגרות אצל בנות הקדים בממוצע בשלושה חודשים לכל עשור משנת 1977 עד 2013.

"ההשלכות הבריאותיות של שינוי זה אינן ברורות עדיין, אמר אחד מחברי המחקר, ד"ר אלכסנדר בוש, חוקר התפתחות ורבייה בבית החולים Rigshospitalet בקופנהגן, דנמרק. "אין הרבה מחקרים בנושא ההשלכות של התפתחות מוקדמת של השד על בריאות הנשים לאורך חייהן", אמר בוש.

מדוע גיל ההתבגרות מתחיל מוקדם יותר?

אמנם גיל הווסת הראשון הפך מוקדם יותר בתחילת המאה העשרים, אולם מחקרים מסוימים טוענים כי הוא כמעט ולא השתנה בעשורים האחרונים. עם זאת, החוקרים אומרים שההסתכלות על הווסת כסמל לתחילת ההתבגרות היא בעייתית, לא מעט מכיוון שלעתים קרובות היא נשענת על כך שנשים צריכות להזכר מתי קיבלו וסת לראשונה, ולעיתים הן אינן מדייקות בדיווח. בנוסף, צמיחת השדיים אצל נערות מגיעה לרוב לפני הווסת, והחוקרים אף ראו עלייה במספר הילדות מתחת לגיל שמונה שהראו התפתחות של רקמת שד עם בלוטות חלב.

נערות יושבות בחדר שינה ומסתכלות בסמארטפון. ShutterStock
ההשלכות הבריאותיות של שינוי זה אינן ברורות עדיין. ארבע ילדות מבלות יחד/ShutterStock

החוקרים מצאו כי הגיל הממוצע של התפתחות מוקדמת של השד נע בין 10 ל-11 באירופה, 10 במזרח התיכון, 9 עד 11 באסיה, 9 עד 10 בארצות הברית ו-10 עד 13 באפריקה. החוקרים לא יכלו לומר מדוע זה קורה, אך הם הצביעו על כמה גורמים אפשריים.

"מדד מסת גוף גבוה יותר (BMI) קשור בהופעת הווסת והתפתחות מוקדמת יותר של בלוטות השד, ולכן זה יכול למלא תפקיד", אמר בוש. "רקמת שומן היא חלק חשוב במערכת ההורמונים שלנו והן גם קשורות למטבוליזם של הורמונים", אמר. "בכך, BMI גבוה יכול להקדים את גיל ההתבגרות, אבל עודף משקל בלבד לא יכול להסביר את השינוי הדרסטי הזה", המשיך בוש.

גורמים אחרים, כמו כימיקלים בסביבה המשבשים את בלוטת האנדוקרין המפרישה הורמונים, עשויים להשפיע גם על גיל ההתבגרות, אמר בוש. ואכן, מחקרי עבר כבר הוכיחו כי כימיקלים בהם עושים שימוש במוצרי טואלטיקה יומיומיים כמו שמפו, סבונים ואיפור עלולים להקדים מאוד את הגיל שבו בנות מגיעות לגיל ההתבגרות, מפתחות שדיים, מצמיחות שיער ערווה ומקבלות וסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully