וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו אולי הבשורה הכי טובה למעשנים ששמענו

אם עד עכשיו פטרתם את כל מי שאמר לכם להפסיק לעשן בכך שהנזק כבר נעשה, המחקר הזה משנה את כללי המשחק. עכשיו רק נותר לכם לזרוק את הסיגריות לפח

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

בוידאו: כל מה שאתם צריכים לדעת על סיגריות אלקטרוניות

אם אתם מעשנים כבדים ולא מפסיקים לעשן רק כי "זה ממילא מאוחר מדי", למחקר חדש יש חדשות ממש ממש טובות. חוקרים מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון מצאו כי לריאות של מעשנים יש יכולת כמעט "קסומה" לתקן את המוטציות הסרטניות הנגרמות כתוצאה מעישון - אבל זה יקרה רק אם תפסיקו.

הממצאים המפתיעים, שפורסמו בכתב העת NATURE מראים כי מעט התאים שנמלטים מהנזק של מוטציות אלה, יכולים לתקן את הריאות. ההשפעה נצפתה אפילו בקרב חולים שעישנו חפיסה ביום במשך 40 שנה לפני שהפסיקו.

אלפי הכימיקלים בעשן הטבק משחיתים ומשנים את ה-DNA בתאי הריאה והופכים אותם לאט לאט מתאים בריאים לתאים סרטניים. המחקר חשף כי השינויים האלה התרחשו בקנה מידה אדיר בריאותיהם של מעשנים עוד לפני שחלו בסרטן. "אפשר לחשוב על השינויים האלה כפצצות זמן שמחכות להפוך לסרטן", אמרה ד"ר קייט גאוורס, אחת החוקרות.

עוד בוואלה!

5 דברים שיכולים לגרום לסרטן ריאות והם לא עישון

לכתבה המלאה

המחקר ניתח ביופסיות מאפיתל (תאי ציפוי) של מערכת הנשימה, מ-16 אנשים, כולל מעשנים, מעשנים לשעבר, מבוגרים שמעולם לא עישנו וילדים, וחיפש את המוטציות שעלולות להוביל לסרטן. שינויים גנטיים המופיעים בתאי הגוף הם חלק רגיל מהזדקנות, ורבות מהמוטציות האלו אינן מזיקות. מוטציה בגן הלא נכון בתא הלא נכון יכולה לעומת זאת "לשנות באופן דרמטי את התנהגות התאים ולהורות להם להפוך סרטניים", אמרו החוקרים.

מפסיקה לעשן. ShutterStock
הגיע הזמן להפסיק. אישה מכבה סיגריה במאפרה/ShutterStock

המחקר מצא כי לתשעה מכל 10 תאי ריאה אצל מעשנים נוכחיים היו מוטציות שקרויות "מוטציות נוסע" (Passenger Mutations), כולל כאלה שיכולות לגרום לסרטן. אבל אצל מעשנים לשעבר, רבים מהתאים הפגועים הוחלפו בבריאים, הדומים לאלה שנראו אצל אנשים שמעולם לא עישנו. עד 40 אחוזים מכלל תאי הריאה אצל מעשנים לשעבר היו בריאים, פי ארבעה יותר מאשר מקביליהם המעשנים.

המנגנון המדויק שבאמצעותו ההחלפה מתרחשת עדיין לא ברור, אך מחברי המחקר סבורים כי יתכן שיש מעין מאגר של תאים, הממתינים לסיכוי לפרוץ החוצה. "ברגע שהאדם מפסיק לעשן, התאים מתפשטים בהדרגה כדי להחליף את התאים שנפגעו", הסבירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully