וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה אירועים גורמים לעלייה במשקל במהלך החיים?

תהליך ההתבגרות מביא עימו כמה רגעים יפים, אבל גם כאלה שאנחנו פחות אוהבים. אחד מהם הוא העלייה במשקל. חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' ניסו להבין האם יש שלבים בחיים שזה פשוט קורה לכולנו?

עריכה: ניר חן

בוודיאו: למה המשקל של מפורסמים מטריד אותנו כל כך?

אם חשבתם שעלייה במשקל היא תוצאה של עונות השנה או שינויים הורמונליים, תתפלאו אולי לשמוע שיש כמה אירועים במהלך החיים שגורמים להשמנה כמעט אצל כולנו. מחקר חדש מצא כי התחלת לימודים באוניברסיטה, התחלת עבודה חדשה והפיכה להורים הם אירועי חיים מרכזיים שגורמים לאנשים לעלות במשקל.

חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' ניתחו עשרות מחקרים בכדי לגלות האם יש זמני מפתח שאנשים עולים בהם במשקל, וציינו כי רמות הפעילות הגופנית יורדות לעתים קרובות באותו הזמן. החלק הראשון מבין שישה מחקרים שערכו בדק עלייה במשקל אצל אמהות לאורך מספר שנים בהשוואה לנשים שלא עשו ילדים. במחקר הזה נמצא כי אישה בגובה ממוצע (1.61 מטר) שלא היו לה ילדים צברה סביב 7.5 קילוגרמים במשך חמש עד שש שנים בבגרותה, ואילו אמא לילדים באותו הגובה העלתה את המשקל הזה, בתוספת 1.3 קילוגרם. העליה הזו משתווה לעלייה ב-BMI של 2.8 נקודות לעומת 3.3.

מחקר נוסף בדק את ההשפעה של הפיכת גברים לאבות ולא מצא שום הבדל בשינוי במדד מסת הגוף (BMI). הממצאים הראו כי אמהות ואבות נטו לעשות פחות פעילות גופנית מאשר אנשים חסרי ילדים. המומחים כתבו כי: "הפיכת אישה לאמא נקשרה בעליה של 17 אחוזים במדד BMI בהשוואה לנשים שלא הפכו אימהות".

"

עוד בוואלה!

למה יותר קשה לרדת במשקל אחרי גיל 30?

לכתבה המלאה

בטווח הגילאים 15 עד 35 אנשים עולים במשקל ורצינו לדעת אם יש אירועי חיים מסוימים שתורמים לעלייה זו", הסבירו החוקרים. "המחקר מראה שאנשים בסך הכל עולים כמות קטנה של משקל במהלך המעברים האלה, אבל אנחנו מודאגים גם מהקצת. אם כל מעברי החיים האלה תורמים לעלייה קטנה במשקל, הסך הכל הופך לבעיה", סיכמו.

"הורות למשל היא תקופה בה אורח החיים משתנה. כמובן שיש אתגרים בלהוליד ילד, אבל זו גם הזדמנות לאנשים לחשוב על אורח החיים שלהם ועל האופן בו הם יכולים להיות בריאים ופעילים יותר", אמרו החוקרים.

אמא ותינוק. ShutterStock
תקופה מאתגרת מהרבה בחינות. אמא ותינוק/ShutterStock

הצוות גם מצא כי עזיבת בית הספר התיכון הייתה קשורה לירידה של כ-7 דקות ביום של פעילות גופנית בינונית עד נמרצת. הירידה הייתה גדולה יותר בקרב גברים בהשוואה לנשים (ירידה של 16.4 דקות ליום אצל גברים לעומת 6.7 דקות ליום אצל נשים). ניתוח מפורט יותר גילה כי השינוי הוא הגדול ביותר כאשר אנשים לומדים באוניברסיטה, כאשר הרמות הכוללות של פעילות גופנית בינונית עד נמרצת נופלת ב- 11.4 דקות ביום.

ובאמת, שלושה מחקרים הראו שאנשים עלו במשקל לאחר שעזבו את בית הספר, בעוד שאחרים חוו ירידה בפעילות הגופנית עם תחילת העבודה. "כשאתה עוזב את בית הספר, זה זמן של שינוי אורח חיים. אנשים משנים את הרגלים שלהם בזמן שהם עוברים לאוניברסיטה או או מתחילים עבודה, לעיתים קרובות זה קורה בכיוון פחות בריא", הסבירו החוקרים. "בבית הספר מעודדים אותך לעסוק בספורט, ויש מדיניות אוכל בבתי ספר לעידוד אכילה בריאה, אבל אז כשאתה עוזב את הלימודים זה משתנה. אתה עובר לסביבה חדשה".

החוקרים סיכמו כי זה לא קשור רק לבחירות הפרטיות שלנו, אלא זה תלוי גם בזמן שיש לנו, במעגל החברתי שלנו ובסביבת המגורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully