וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 השפעות מפחידות שיש לג'אנק פוד על הגוף שלכם

אם אתם מעל גיל 18 אתם בטח יודעים שג'אנק פוד זה מאוד לא בריא, אבל לא מדובר רק בקלוריות ריקות. הנה חמישה מהדברים (הגרועים) שזה יכול לעשות לבריאות שלכם

צילום מסך

בווידאו: והנה אישה שהכתבה הזו לא מעניינת אותה במיוחד

כשאומרים ג'אנק פוד רובנו מיד חושבים על הקלוריות וכמויות השומן הגדולות שהאוכל הזה מכיל, אבל האמת היא שיש למזונות כמו המבורגר, צ'יפס ומבחר מאכלים שמנוניים אחרים, השפעות הרבה יותר הרסניות על הגוף שלכם.

בזמן האחרון אנחנו אומנם שומעים על יותר ויותר מומחי בריאות שקוראים להכניס שומן (בריא) לתפריט שלנו, אבל השומן הרע - זה שמצוי בכל ג'אנק פוד מצוי - עלול לגרום לבעיות הבריאותיות האלה:

1. יכול לגרום לדיכאון

במחקר שהתבצע על ידי אוניברסיטת גלאזגו בסקוטלנד ופורסם בכתב העת Translational Psychiatry נטען כי שומן רווי בעצם נכנס למוח דרך זרם הדם. לטענת החוקרים, השומן הרווי משפיע על תפקוד החלק השולט ברגשות שלנו, ההיפותלמוס, ומוביל לעלייה בתסמיני דיכאון. המחקר אומנם בוצע בעכברים, אך המדענים מאמינים כי הממצאים עשויים להסביר את הקשר בין דיכאון להשמנה. למעשה הם טוענים כי השמנת יתר היא גורם נוסף לדיכאון, כשתזונה עתירת שומן היא האשמה.

החוקרים שעקבו אחרי עכברים שניזונו מתזונה שהכילה 60 אחוזים של שומן רווי ושומן לא רווי, מצאו כי חלק מהשומנים עשו את דרכם למוח דרך זרם הדם. הם מאמינים כי הממצאים שלהם עשויים להשפיע על פיתוח תרופות נוגדות דיכאון חדשות שיהיו מוכוונת לאנשים הסובלים מעודף משקל.

עוד בוואלה!

10 מאכלים שהורגים אתכם לאט לאט

לכתבה המלאה

2. מוריד את מנת המשכל

פעוטות וילדים שהתפריט הקבוע שלהם כולל מינון גבוה של מזונות מעובדים ועשירים בשומן ובסוכר צפויים להיות בעלי מנת משכל מעט נמוכה מהממוצע - כך עולה ממחקר שנערך בבריטניה לפני עשור, ומתואר כמחקר המקיף ביותר אי פעם שבדק נושא זה.

המבורגר צ'יזבורגר גבינה אילוסטרציה. ShutterStock
עלול לפגוע באייקיו. במיוחד בילדים. המבורגר/ShutterStock

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת בריסטול ותוצאותיו פורסמו בכתב העת המדעי Journal of Epidemiology and Community Healt, נערך במשך שנים בקרב 14,000 ילדים שנולדו במערב אנגליה בשנים 1991-1992. מצבם הבריאותי והכללי עבר ניטור לאורך השנים ונבחן באופן מדוקדק בגיל שלוש, ארבע, שבע ושמונה וחצי. כמו כן, התבקשו הוריהם למלא שאלונים שונים, בהם התבקשו בין היתר לפרט אילו מאכלים ומשקאות צרכו ילדיה.

החוקרים מצאו כי רוב הילדים ניזונים מאחד משלושה תפריטים בסיסיים: האחד עשיר בשומנים מעובדים וסוכר, השני "מסורתי", עשיר בבשר ובירקות, והשלישי "בריאותי", שכלל בעיקר ירקות, פסטה ואורז.

בגיל שמונה וחצי, נמדדה מנת המשכל (איי-קיו) של הילדים באמצעות מבחנים סטנדרטיים, ונמצא הבדל מובהק בין אלו שניזונו בעיקר ממזון מעובד, לאלו שניזונו מתפריט בריאותי: האיי-קיו הממוצע של הראשונים היה 101, ושל האחרונים 106.

3. מגביר את הסיכון לחלות בסרטן

במחקר שפורסם לפני שנתיים בכתב העת Academy of Nutrition and Dietetics נמצא קשר בין אכילת מזונות עתירי שומנים כמו פיצה והמבורגרים בקרב נשים, לבין סיכון מוגבר לסרטן, בלי קשר למדד מסת הגוף (BMI).

לטובת המחקר השתמשו החוקרים במידע על כ-90 אלף נשים בגיל המעבר, שסקר בין היתר הרגלי תזונה, ואבחון מחלות שונות. בהתבסס על נתונים אלו, קבעו החוקרים כי מה שאכלו הנשים היה בעל השפעה גדולה יותר על הסיכון לחלות בסרטן, מאשר משקל הגוף שלהן. בהודעה לעיתונות הסבירו החוקרים כי הסיבה לכך עשויה להיות טמונה בעבודה שמאכלים עתירים בשומנים פוגעים בתהליך העיכול ומאטים אותו, באופן שעלול לגרום לבעיות רפואיות רבות בטווח הארוך.

צ'יפס. ShutterStock
מאכלים עתירי שומנים פוגעים בייצור התקין של הורמונים בדרכי העיכול. צ'יפס/ShutterStock

החוקרים הסבירו כי מאכלים עתירי שומנים פוגעים בייצור התקין של הורמונים בדרכי העיכול. בעקבות הפגיעה הזאת גובר הסיכון להתפתחות דלקות, שנקשרו במחקרים שונים ורבים לסיכון מוגבר לסרטן. להערכתם, תפריט עתיר שומנים מגביר את הסיכון לסרטן בכעשרה אחוזים.

4. גורם לעליה במשקל והשמנה

אוכל שמנוני, שבושל בכמויות גדולות של שומן, עלול לגרום לעלייה במשקל בגלל שהוא מכיל המון קלוריות, אבל לא רק.

מחקרים תצפיתיים מקשרים בין צריכה גבוהה של מזון מטוגן ומהיר לבין עלייה בשיעור העלייה במשקל והשמנה. השמנת יתר קשורה במצבים בריאותיים שליליים רבים, כולל מחלות לב, סוכרת, שבץ מוחי וסרטן מסוים.

צריכה גבוהה של שומן טרנס בפרט עלולה לגרום לעלייה במשקל. שומן טראנס נמצא בעיקר במזונות המוכנים שאנחנו צורכים. הוא משמש את תעשיית המזון להאריך את חיי המדף של המוצר המכיל אותו ולשפר את טעמו ומרקמו. ברחבי העולם משתמשים בשומן זה בעיקר בייצור מרגרינות, מוצרי מאפה כמו קרקרים, עוגות ועוגיות, ממתקים, חטיפים ומוצרי מזון אחרים המכילים "שומן צמחי מוקשה", וכן בטיגון מזון מהיר.

5. מעלה את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי

לאוכל שמנוני יש כמה השפעות שליליות על בריאות הלב. כך למשל, מזון מטוגן הוכח כמעלה את לחץ הדם, מוריד את רמת הכולסטרול HDL, ומביא לעלייה במשקל והשמנה, כולם קשורים למחלות לב.

בנוסף, מחקרים מגלים כי צריכת צ'יפס מטוגן מתפוחי אדמה למשל מגבירה את הדלקתיות בגוף ועלולה לתרום למחלות לב. בנוסף, מחקר תצפיתי גדול בקרב 6,000 אנשים ברחבי 22 מדינות, קשר בין אכילת אוכל מטוגן, פיצה וחטיפים מלוחים עם עלייה של 16 אחוזים בסיכון לשבץ מוחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully