וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתלת הראש הראשונה תתרחש ב-2030, כך טוענים מדענים

זה אולי עדיין נשמע כמו מדע בדיוני, אבל יש מצב שעשור שלם זה לא מעט זמן כדי שניתוח כזה שאפתני יתאפשר. אז מה צריך לקרות כדי שנוכל לחבר ראש של אדם אחד לגוף של אדם אחר?

צילום מסך

בווידאו: שרירן או זומבי? לא ברור איך האיש הזה חי

השתלת הראש הראשונה אי פעם תבוצע במהלך העשור הבא, כך טוען נוירוכירורג לשעבר של שירות הבריאות הבריטי הלאומי, שמאמין שהוא יודע כיצד ניתן להשיג את העברת התודעה של אדם לגוף אחר שאינו שלו.

ברוס מת'יו, לשעבר המנתח המוביל לכירורגיה עצבית באוניברסיטת הול (Hull) בבריטניה, עבד על רומן מדע בדיוני עם מייסד מכון העתידנות בבריטניה, מייקל לי, כאשר הבין את המפתח הפוטנציאלי להפיכת הניתוח הזה לאפשרי. מת'יו מאמין שבעתיד מנתחים לא רק יצטרכו להשתיל את ראשו של אדם, אלא להכניס את כל חוט השדרה שלו לגוף אחר.

עד כה, מעט המדענים השנויים במחלוקת ששאפו להפוך את השתלת הראש למציאות התמקדו בעיקר בשיטות המנתקות את חוט השדרה - רעיון שמת'יו, שביצע יותר מ -10,000 ניתוחים, מתאר כ"מגוחך לחלוטין". מת'יו בן ה-63 טוען כי ההתקדמות בניתוחי עצבים, רובוטיקה והשתלות תאי גזע פירושה שניתן יהיה לחבר מחדש חוט שדרה שלם - יחד עם הראש - לגוף אחר, לפני שנת 2030.

עוד בוואלה!

צעד גדול לאדם: משותק הצליח ללכת

לכתבה המלאה

"בתחילה הכוונה שלנו הייתה רק לעשות סיעור מוחות לגבי רעיון שהיה אז נראה די מטופש, אבל אז הבנתי שזה בעצם לא. אם אתה משתיל את המוח ושומר את המוח ואת חוט השדרה יחד זה בעצם לא בלתי אפשרי", הוא צוטט בטלגרף הבריטי. "חוט השדרה הוא המהות הבסיסית ביותר שאפשר להעלות על הדעת. אתה צריך לשמור על המוח מחובר לחוט השדרה. הרעיון שחתכת ופיצלת את חוט השדרה הוא מגוחך לחלוטין", הוסיף.

גופה בחדר מתים. ShutterStock
לא ברור מה העתיד צופן לנו, אבל זה נשמע די מפחיד. גופה בחדר מתים/ShutterStock

אחד המדענים הידועים לשמצה יותר בתחום השתלת הראש הוא סרחיו קנברו, שטען ב-2017 כי ביצע השתלה מוצלחת על גוויית אדם על בסיס שיטה שמנתקת את חוט השדרה בבסיס הצוואר. הוא טען כי גירוי חשמלי הוכיח שהניתוח עבר בהצלחה, אך מדענים אחרים מתחו ביקורת והצביעו על טענתו הקודמת להצלחה של ההשתלה בקוף, שמעולם לא חזר להכרה, והיה נשאר משותק לו היה מתעורר. קנברו, שטוען כי יש לו מתנדב שמוכן לבצע את הניתוח, טוען כי עבודתו עשויה לסלול את הדרך לחיי נצח.

"המחשבה לשמור על חוט השדרה בחתיכה אחת היא מחשבה מרתיעה, אבל עכשיו בעזרת הטכנולוגיה המודרנית ניתן לעשות את רוב הדברים", אמר מת'יו והוסיף כי כרגע אפשר לחבר עצב אחד או שניים, אבל בעזרת רובוטיקה ובינה מלאכותית יוכלו בקרוב לחבר מאות עצבים יחד.

"יש בעיות משמעותיות, אבל זה אפשרי"

"ברור שמאוד קשה להוציא את הדורה (השכבה החיצונית והחזקה של חוט השדרה) מבלי לעשות בה חור. זה ידרוש מספר התקדמויות וצעדים נוספים אבל זה כנראה יקרה בעשר השנים הבאות. בעוד שהשיטה לא תועיל לאנשים עם פגיעות בעמוד השדרה, היא יכולה לעזור לאנשים עם מחלות שרירים ניווניות, וד"ר מתיו מציע שהיא יכולה לאפשר לאנשים לקבל אפילו גוף של רובוטים.

ד"ר מתיו אמר לטלגרף "כי עדיין יש ספק אם ניתן לשלב את הראש ואת חוט השדרה עם כל כך הרבה מה-DNA של אדם אחר, וכי יתכן שיהיה צורך להעביר גם חיידקי מעיים. אך הוא מאמין שניתן להשתמש בהשתלות תאי גזע למניעת דחייה.

"יש בעיות משמעותיות מאוד, אבל זה אפשרי. צריך לזכור שיש אלפי גופות שנמצאות בהקפאה עמוקה, לרוב רק ראשים, וחברות שבאמת מאמינות שיוכלו יום אחד להעיר אותם מחדש מהמתים, לרפא אותם ממחלות ולתת להם גופות חדשות. מה שאני מציע בהשוואה לזה הוא די שמרני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully