וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שתיית תה ירוק יכולה למנוע ולעכב את סרטן המעי הגס?

יעל דרור, מאמר אורח

24.12.2019 / 7:09

סרטן המעי הגס נחשב לאחד מסוגי הסרטן השכיחים בעולם, כשהסיבה לכך קשורה ככל הנראה לאורח החיים ולתזונה המערבית. במחקר חדש נטען כי שתיית תה ירוק יכולה לסייע במניעה ועיכוב שלו

קמפיין על חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס/צו מניעה

בוודיאו: קמפיין על חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס

הקשר בין תזונה להתפתחות ומניעת מחלת הסרטן, על סוגיה השונים, מקבל מקום מרכזי במחקרים בשנים האחרונות. ההבנה כי למזון בתפריט היומי ישנה השפעה הרת גורל על בריאותנו, איננה עוד רק בגדר סיסמה. חלק מהמחקרים מתמקדים בבדיקת ההשפעה של מזונות עשירים בנוגדי חמצון, המסוגלים לסייע להגנה הטבעית של הגוף מפני התפתחות תאים סרטניים בשלבים שונים. סרטן המעי הינו אחד מסוגי הסרטן הנחקרים ביותר וישנה חשיבות רבה במציאת מזונות אשר יוכלו להוריד את שכיחות המחלה ואף לסייע בהאטת התקדמותה. האם לתה הירוק יש את היכולות האלו?

בשני העשורים האחרונים חלה עליה חדה בשכיחות מחלת סרטן המעי ברחבי העולם, שכולל למעשה 2 סוגים של סרטן; סרטן המעי הגס וסרטן החלחולת (פי הטבעת). מנתונים שמתפרסמים, שיעור סרטן המעי כמעט הוכפל בין השנים 2002 ל-2018 עקב שינויים באורח החיים ובתזונה. מדובר על הסרטן השני בשכיחותו בחלק ממדינות העולם.

מחקר שהתפרסם בספטמבר 2019 במגזין המדעי Nutrients, עסק בקשר בין שתיית תה ירוק ומניעת סרטן המעי. התה הירוק מכיל תרכובות נוגדות חמצון ממשפחת הקטצ'ינים (GTCs) והמחקרים בהקשר למניעת/טיפול סרטן המעי, מתמקדים בעיקר בנוגד חמצון מסוג EGCG הנמצא בכמות גבוהה בתה הירוק. מטרת המחקר הייתה לזהות האם קיים קשר בין צריכה של תה ירוק לבין הסיכון/מניעה של סרטן המעי. כמו כן, החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין הרגלי החיים, מדדים בריאותיים ומשקל הגוף לסוג סרטן זה.

עוד בוואלה!

מה יכול לקרות לגוף שלכם אם תחליפו בין קפה לתה

לכתבה המלאה

המחקר כלל 2,742 אנשים: 922 בקבוצת המחקר ו-1,820 בקבוצת הביקורת. קבוצת המחקר כללה אנשים שהיו חולים בעבר בסרטן המעי וטופלו במכון הרפואי National Cancer Center) NCC) בקוריאה, בין השנים 2010-2013. קבוצת הביקורת כללה אנשים שהגיעו לאותה מרפאה בקוריאה לצורך בדיקה שגרתית וללא עדויות לסרטן, בטווח דומה של שנים. כל משתתפי המחקר מילאו שאלונים שבחנו את הרגלי האכילה והשתייה שלהם. בנוסף, נאספו נתונים של מדדי הגוף (כולל משקל הגוף שנתיים לפני הופעת הסרטן), מדדים רפואיים והרגלי חיים (פעילות גופנית, עישון, שתיית אלכוהול).

קנקן של תה. ShutterStock
מפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת. קנקן וכוסות תה ירוק/ShutterStock

תוצאות המחקר הראו שיש קשר הפוך בין צריכת תה ירוק לסיכון לסרטן המעי וצריכה גבוהה של תה ירוק, עם או בלי התחשבות בגורמי אורח החיים, הפחיתה את הסיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת. בנוסף לכך, גורמי אורח חיים תרמו אף הם לסיכון לסרטן המעי באופן עצמאי וגם בהדדיות עם חישוב כמות הצריכה היומית של התה הירוק. כלומר, אנשים ששמרו על אורח חיים בריא בשילוב עם צריכה גבוהה של תה ירוק היו בעלי הסיכון הנמוך ביותר להופעת הסרטן.

עם זאת, בנוגע לצריכה מתונה של תה ירוק, נתוני המחקר הראו דפוסי סיכון שונים בהתאם לאורח חיים. כלומר, כאשר אורח החיים כלל הרגלים לא בריאים כמו עישון ו/או אלכוהול וללא פעילות גופנית, שתיה מתונה של תה לא הפחיתה בצורה ניכרת את הסיכון להופעת הסרטן. בפרט, הוכח סיכון מוגבר להופעת סרטן המעי בקרב מעשנים כרוניים ואנשים ששותים אלכוהול באופן ממושך.

החוקרים סיכמו שבעת צריכה מתונה, השפעתו המגינה של תה ירוק על הסיכון לסרטן הייתה שונה בהתאם לגורמי אורח החיים והייתה ככל הנראה חזקה יותר בקרב חולי סרטן החלחולת (פי הטבעת) בהשוואה לחולי סרטן המעי הגס.

תא סרטן. ShutterStock
תמצית של תה ירוק מסוגלת לפגוע בתהליך השעתוק של תאי סרטן המעי הגס. תא סרטן/ShutterStock

בשנת 2017 התפרסם מחקר מטה-אנליזה במגזין הרפואי Oncotarget שכלל 29 מחקרים מאסיה, אירופה, אוסטרליה ואמריקה שכללו 1,642,007 משתתפים. החוקרים בדקו את הקשר בין הסיכון לסרטן המעי לבין צריכת תה ירוק. גם במחקר זה נמצא קשר הפוך בין צריכת תה ירוק וסרטן החלחולת.

במחקר אחר שפורסם בשנת 2016 באותו מגזין מצאו החוקרים כי תמצית של תה ירוק מסוגלת לפגוע בשלבי מפתח של תהליך השעתוק של תאי סרטן המעי הגס שנלקחו מתאי אדם, בתנאי מעבדה (בתוך מבחנה). מחקרים נוספים שהתפרסמו לאורך השנים מצביעים על קשר דומה בין שתיה של תה ירוק לבין הפחתת הסיכון לסרטן המעי.

גם היום נדרשים מחקרים נוספים על מנת להבין את מנגנוני הפעולה של הרכיבים הפעילים בתה הירוק על תאי סרטן המעי, אך כבר עכשיו ניתן לומר כי שילוב קבוע של תה ירוק בתפריט היומי עשוי להיות חשוב לשמירה על הבריאות והגנה מפני סוג זה של סרטן.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully