וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קיים קשר בין צביעת שיער לסרטן השד?

צביעת שיער והחלקות כימיות הפכו עבור נשים רבות דבר שבשגרה, אבל מחקר חדש מראה שהפעילויות האלה עלולות להגביר את הסיכון לחלות בסרטן השד. הנה מה שהחוקרים מצאו

icon

בגיל המתאים לצפות בסרטון?

הצפייה בסרטון זה מיועדת למי שמלאו לו 18 שנים

MACMA - Movimiento Ayuda Cáncer de Mama

בווידאו: קמפיין מודעות לסרטן השד

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הבינלאומי לסרטן (International Journal of Cancer) טוען כי עלול להיות קשר בין צביעת שיער והחלקות כימיות לסיכון מוגבר לסרטן השד.

צבעי שיער נקשרו בעבר לסוגי סרטן אחרים, אם כי המחקרים אינם חד משמעיים. סרטן שלפוחית השתן והדם למשל נבדקו, ותוצאות המחקר הצביעו על עלייה קטנה בסיכון לסרטן שלפוחית השתן בקרב עובדי מספרות. בינתיים, מרבית המחקרים שנערכו לא מצאו קשר ישיר בין צבעי שיער לסרטן השד.

התמונה נשארת מעומעמת גם כאשר מדובר על החלקות שיער. מחקר גדול שהשתמש בנתונים מאמצע שנות התשעים לא מצא קשר בין מחליקים לסרטן השד, מחקרים אחרים, עדכניים יותר, דווקא כן מצאו והחוקרים שעומדים מאחורי המחקר הנוכחי החדש מציינים כי כמה פורמולות של החלקות כימיות שהתפרסמו מאז שנות התשעים, כמו טיפולי קרטין, מכילות את החומר המסרטן פורמלדהיד או משחררות אותו במהלך תהליך ההחלקה.

במחקר החדש, שמומן על ידי המוסד הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH) והמכון הלאומי למדעי הבריאות הסביבתי, עקבו אחר 46,700 נשים אמריקאיות שנרשמו למחקר שגייס נשים שאחיותיהן אובחנו כחולות בסרטן השד. בעת ההרשמה למחקר, גיל הנשים נע בין 35-74. הן ענו על שאלות על בריאותן, אורח חייהן (כולל שימוש במוצרי שיער) ונתונים דמוגרפיים בתחילת המחקר וסיפקו לחוקרים עדכונים במהלך תקופת המעקב, ולאחר מכן לאורך שמונה שנים בממוצע.

יותר ממחצית מהנשים דיווחו על שימוש בצבעי שיער בשנה שלפני הצטרפותן למחקר, וכ-10 אחוזים אמרו שהשתמשו בהחלקות כימיות. הנשים הללו, כך מצאו החוקרים, היו בעלות סיכוי גדול יותר להיות בין כמעט 2,800 משתתפות המחקר שבסופו של דבר חלו בסרטן השד - במיוחד אם הן היו בעלות צבע עור כהה.

עוד בוואלה!

הפיתוח הישראלי שבודק מה מכילים מוצרי הקוסמטיקה

לכתבה המלאה

בסך הכל, שימוש בצבע לשיער היה קשור לסיכון גבוה יותר של 9 אחוזים לפתח סרטן שד, בהשוואה לחוסר שימוש בצבע כזה. אולם נשים שחורות שהשתמשו בצבע קבוע היו בסיכון גבוה ב-45 אחוזים לחלות בסרטן השד, בהשוואה ללא משתמשות, ואלה שהשתמשו במוצרים אלה כל שמונה שבועות או לעיתים קרובות יותר היו בסיכון של 60 אחוזים יותר. נשים שחורות היו גם בעלות סיכוי גבוה יותר לדווח על שימוש במחליקים כימיים - 74 אחוזים היו בהשוואה ל -3 אחוזים מהנשים הלבנות - שהיו קשורים לסיכון גבוה יותר של 18 אחוזים לסרטן השד באוכלוסיית המחקר בכללותה.

צביעת שיער. ShutterStock
פעולה מסוכנת? אשא צובעת את שיערה/ShutterStock

החוקרים טוענים כי עשויות להיות לכך שתי סיבות: הראשונה היא שיכול להיות שוני בהרכבים הכימיים כאשר ההחלקה והצבע נעשים על שיער עבה, ובנוסף, שיער כזה עשוי לספוג יותר צבע. אומנם נדרשים מחקרים נוספים בנושא, אך החוקרים מבהירים כי חשוב שרופאים יידעו על ההבדלים, במיוחד מכיוון שנשים שחורות נוטות יותר למות מסרטן השד מאשר נשים לבנות, ומכיוון שרוב המחקרים הקודמים על ההשפעות הבריאותיות של צבע שיער היו על נשים לבנות.

המחקר תוכנן היטב, אך הוא לא יכול היה לבודד כל גורם המשפיע על סיכון לסרטן. לדוגמה, אנשים נוטים לחלות בסרטן כשהם מתבגרים - ושיער מאפיר שקשור לגיל עשוי גם הוא להגביר את השימוש בצבע שיער.

חומרים שנספגים בקרקפת בקלות

צבע שיער מכיל יותר מ -5,000 תרכובות שונות והנוסחאות משתנות כל הזמן. רוב צבעי השיער מכילים כימיקלים, חלקם רעילים ביותר לגוף האדם - כמו ניטרובנזן ואנילין, למשל. חומרים כימיים אלו נספגים בקלות בקרקפת וכך הם נכנסים לגוף וגורמים נזק.

כאשר מדובר בסרטן השד, החוקרים מסבירים שהראיות מצביעות על נוכחות של אמינים ארומטיים, כימיקלים חסרי צבע בצבע שיער שהוכחו כנקשרים ל- DNA ברקמת השד ועלולים להוביל לנזק ב- DNA הקשור לסרטן. שטיפות שיער למשל לא היו קשורות לסיכון מוגבר לסרטן השד במחקר, שכן הן מכילות פחות אמינים ארומטיים, מה שהופך אותן לבטוחות יותר מצבעים קבועים.

למרות שחשוב להיות מודעים לסיכונים הכרוכים בשימוש במוצרי קוסמטיקה שונים, החקרים מבהירים כי זה מוקדם לזרוק את כל צבעי השיער לפח, שכן המחקר עקב אחר קבוצה קטנה יחסית של נשים שפיתחו סרטן, והמחלה כמעט ואף פעם לא נגרמת מגורם אחד בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully