וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלק ואוכמניות: היתרונות של הפירות והירקות הסגולים

גפן בן צור, מאמר אורח

19.11.2019 / 8:10

אנחנו אומנם נתקלים בהם פחות בארוחות שלנו, אבל דווקא הירקות והפירות האלה יכולים לתרום לנו המון לבריאות. הנה כמה יתרונות משמעותיים וחשובים של הקבוצה הסגולה

פירות יער. ShutterStock
עמוסים בנוגדי חמצון חשובים. קערת פירות סגולים/ShutterStock

אכילה של פירות בחמישה צבעים תורמת לבריאות שלנו בהרבה מאוד מובנים, אבל אפשר לומר כמעט בוודאות שאנחנו מורגלים לאכול יותר ירקות ופירות אדומים, ירוקים, כתומים ולבנים מאשר סגולים. וחבל, כי הקבוצה הזו טומנת בחובה הרבה יתרונות בריאותיים.

הפיגמנטים שאחראים על הצבעים הסגולים והכחולים בירקות ופירות נקראים אנתוציאנינים. חומרים אלו שייכים למשפחת הפלבנואידים וידועים כאחד מנוגדי החימצון החזקים ביותר שקיימים בטבע. הם מגנים מפני תהליכי הזדקנות, תורמים לבריאות כלי הדם והמוח ומשפרים את מראה העור. הם גם תורמים לראייה ואף מסייעים בהגנה מפני סרטן.

הנה כמה מהסגולות הבריאותיות של הירקות והפירות הסגולים:

תורמים לבריאות המוח
המוח רגיש במיוחד לנזקי חמצון. האנתוציאנינים, אותם פיגמנטים סגולים, מסוגלים לעבור את מחסום דם-מוח ועל כן יעילים בהגנה על רקמת המוח מפני נזקי חמצון.

מחקרים שנעשו על חיות מעבדה הראו שאותם נוגדי חמצון מסוגלים לשפר את יכולת הלמידה והזיכרון. הפיגמנטים הסגולים והחומר המצוי למשל בתה הירוק- EGCG שייכים לאותה קבוצה, משפחת הפלבנואידים, המשפרים את תפקוד המוח, בעיקר בהקשר של זכרון ויכולת הריכוז.

מונעים מחלות לב
על אף הדעה הרווחת כי הגורם המאיים והמשמעותי ביותר בהיווצרות טרשת עורקים הוא הכולסטרול ה"רע", יש לכך שני גורמים משמעותיים בהרבה: דלקת, שמהווה גורם עיקרי בתהליך הטרשתי ותהליכי חמצון. כולסטרול LDL, המכונה "הכולסטרול הרע", שוקע בעורקים רק אם הוא מתחמצן. לאורח החיים ולהרגלי התזונה יש השפעה על שני מצבים אלה.

אוכמניות טריות. ShutterStock
מסייעים בהגנה מפני טרשת העורקים. אוכמניות/ShutterStock

צריכה של נוגדי חמצון כדוגמת הסגולים - האנתוציאנינים, תסייע בהגנה מפני טרשת העורקים שמובילה למחלות לב וכלי דם. בנוסף, הסגולים תורמים בכל החזיתות: הם פועלים כנוגדי חמצון וכך מונעים מלכתחילה חמצון של הכולסטרול "הרע", ובמקביל הם בעלי השפעה נוגדת דלקת ושומרים על תקינות כלי הדם.

במחקר שנעשה על ידי משרד הבריאות האמריקאי נמצא שאנתוציאנינים מפירות נקלטו במהירות אל תוך תאי האנדותל בדופן הפנימית של כלי הדם ומנעו תהליכי חמצון. החוקרים הסיקו כי יכולה להיות לכך השפעה חשובה בהגנה על כלי הדם ומניעת מחלות לב כליליות. בנוסף לכך לאנתוציאנינים יש השפעה מרפה על כלי הדם, דבר התורם בהפחתת לחץ דם גבוה.

אוכמניות - הפחתת שומן בטני וכולסטרול
במחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן נמצא שאוכמניות משפיעות בצורה חיובית על הדרך בה הגוף משתמש בסוכר ומאחסן אותו.

קערת אסאי עם בננה תותים וזרעים. ShutterStock
תורם משמעותית להגנה מפני מחלות לב וכלי דם. קערת אסאי/ShutterStock

במחקר הכניסו החוקרים אבקת אוכמניות למזונן של חולדות. בקבוצה אחת קיבלו החולדות תזונה עתירת שומן ובקבוצה השנייה תזונה דלת שומן. לאחר 90 יום, החולדות שקיבלו את אבקת האוכמניות הראו הפחתה בשומן הביטני ונצפתה ירידה ברמות הטריגליצרידים והכולסטרול בדם. בנוסף, ויסות רמות הסוכר היה יעיל יותר והרגישות לאינסולין השתפרה. בקבוצה שקיבלה דיאטה דלת שומן הייתה ירידה משמעותית יותר במשקל.

אסאי - מכיל פי 30 יותר נוגדי חמצון מיין אדום
אסאי הגדל ביערות הגשם של ברזיל, מכיל כמות נכבדת של אנתוציאנינים ועל כן תורם משמעותית להגנה מפני מחלות לב וכלי דם, האטת הזדקנות והפחתת תהליכי דלקת בגוף.

מחקרים מצאו כי תמצית מפרי האסאי עשויה להפחית התפשטות סרטן. זו אינה תרופה לסרטן, אך צריכת אסאי, כמו גם ירקות ופירות סגולים נוספים, יכולים להוות חלק מתזונה בריאה בעלת אפקט מגן בהתמודדות הגוף עם תאים סרטניים.

סלק - מסייע בפינוי רעלים
בנוסף לאנתוציאנינים, הסלק הסגול מכיל בטנין שפועל גם הוא כנוגד חמצון חזק. בנוסף הוא מסייע לגוף בפינוי רעלים ותורם לתפקוד תקין של הכבד. במחקרים נמצא כי יש לו השפעה מגינה בפני סרטן והוא מייעל את יצור האנרגיה בתוך התאים ועל כן עשוי לשפר ביצועים ספורטיביים.

גפן בן צור היא נטורופתית N.D

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully