פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הנה מה שתה רוזמרין יכול לעשות לגוף שלכם

      זמן החליטות הגיע, ובין המנטה למליסה יש עוד כמה צמחים שכדאי להכיר, אחד מהם הוא הרוזמרין. אז מה חליטה של הצמח יכולה לעשות עבורכם ולמי בכלל כדאי להמנע משתיה שלה?

      תה רוזמרין (ShutterStock)
      אפשר למצוא את הצמח בכל מקום. תה רוזמרין (צילום: shutterstock)

      רוזמרין הוא שיח ירוק עד, שאפשר למצוא כמעט בכל פינה וגינה בישראל. לרוב משתמשים בו במטבח בתיבול של עוף ודגים, אבל ניתן גם להכין ממנו חליטות תה בעלות ריח נעים ולשלבן עם חליטות צמחים אחרות. הנה כמה יתרונות בריאותיים שהוא יכול להציע לכם:

      תכונות אנטי דלקתיות
      לצמח הריחני מגוון רחב של שימושים רפואיים. רכיביו העיקריים הם חומצה קפאינית וחומצה רוזמרינית - שתיהן יעילות כנוגדות חמצון ואנטי-דלקתיות. הן מסייעות בתופעות דלקתיות הקשורות באסתמה ומשפרות את פעולת הכבד והלב. הרוזמרין עשיר גם בויטמין E שגם הוא ידוע כנוגד חמצון עוצמתי וכחיוני לבריאות הלב.

      בין איכויותיו גם הגנה על המוח מפני הזדקנות וחיזוק ה-DNA באופן שהופך אותו לפגיע פחות בפני רדיקלים חופשיים הגורמים לסרטן. הרוזמרין משמש גם כחסם להורמון האסטרוגן ובכך מפחית את הסיכון לסרטן השד. פרט לכך הוא גם מסייע להפחית נזקי הזדקנות בעור.

      מסייע לבריאות המוח
      מספר מחקרים שאינם קליניים, מצאו כי התרכובות המצויות ברוזזמרין יכולות לסייע בעיכוב הזדקנות המוח ואף להגן עליו מפני מחלות ניווניות.

      גיף מוח (Giphy)
      מגן מפני התנוונות המוח. גיף של מוח (צילום: Giphy)

      בנוסף, חוקרים מאוניברסיטת צפון אומבריה באנגליה מצאו כי ריח של רוזמרין מגביר את היכולת שלנו לזכור את אירועי העבר ואף לזכור את מה שתיכננו לעשות בעתיד.

      לדברי החוקרים, החומר הפעיל 1,8-cineole שנותן לרוזמרין את ריחו - מפעיל גם את המנגנון הכימי במוח שהוא המפתח לזיכרון. הממצאים הראו כי הרוזמרין שיפר את הזיכרון לטווח ארוך ואת היכולת לעשות פעולות חישוב מתמטיות פשוטות. הרוזמרין גם הצליח לשפר את ה"זיכרון פוטנציאלי" - שמשמש לביצוע תוכניות, כמו לזכור לשלוח מייל, והוא השתפר בכ-15 אחוזים בגברים ונשים בכל הגילאים.

      עשוי לעזור להוריד את רמת הסוכר בדם
      כאשר לא מטופל, סוכר גבוה בדם עלול לפגוע בעיניים, בלב, בכליות ובמערכת העצבים. לכן חשוב שאנשים הסובלים מסוכרת ינהלו את רמות הסוכר בדם באופן מיטיב. מחקרים הראו כי התרכובות בתה רוזמרין עשויות להוריד את רמת הסוכר בדם, מה שמרמז כי לרוזמרין יכולות להיות בעל פוטנציאל לניהול רמת סוכר בדם גבוהה בקרב אנשים עם סוכרת.

      מחקרים על בעלי חיים הראו כי לחומצה קרנוזית וחומצה רוזמרינית המצויות בצמח, יכולות לשפר את תגובת האינסולין ולשמור על רמות הסוכר בדם יציבות לאורך היום.

      דיאטה ג'ינס השמנה בטנית בטן כרס שמנה שומן שמן כפתור מכנסיים מותן מותניים (ShutterStock)
      מגביר את חילוף החומרים בגוף. כרס (צילום: shutterstock)

      תורם לבריאות מערכת העיכול וירידה במשקל
      התרכובות בתה רוזמרין מסייעות בגידול של חיידקי מעיים בריאים הנחוצים לשמירה על בריאות מעיים טובה ומסייעים לספיגת מזון טובה יותר ולהרגעת הבטן. הרוזמרין שייך לקטגוריית הצמחים הארומטים וצמחים משפרי זרימת דם בדומה לאזוב ולסירפד. צמחים אל מוליכים את הדם למקומות הרצויים ומגבירים את חילוף החומרים בגוף.

      מונע נשירת שיער
      אגב, צמחים משפרים זרימת דם - זו הסיבה העיקרית שהרוזמרין נחשב ליעיל במניעת נשירת שיער, מפני שהוא משפר את זרימת הדם אל הקרקפת. ניתן להשתמש בחליטה גם כדי לשים על השיער לאחר החפיפה.

      מכיל ויטמינים ומינרלים חשובים
      תה רוזמרין הוא גם מקור מצוין לוויטמין A, ויטמין C, קרוטנואידים, אשלגן, סידן, מגנזיום וזרחן. המינרלים ברוזמרין עוזרים להחזיר את איזון האלקטרוליטים ועשויים להקל גם על התכווצויות שרירים.

      חשוב לדעת, שעל אף שמדובר בצמח טבעי, הרוזמרין ידוע גם כצמח ממריץ, וככזה שאף יכול להעלות את לחץ הדם, לכן מומלץ להגביל את צריכתו. במקרים מסוימים כמו הריון, או לחץ דם גבוה, אף להימנע משימוש בו. בכל מקרה לא מומלץ לשתות יותר מכוס תה רוזמרין אחת או שתיים.