וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפתח לזיכרון טוב נמצא ממש מתחת לאף שלכם

5.1.2016 / 15:00

מחקר חדש מצא כי לרוזמרין יש יכולת לעורר כימיקלים במוח שמשפיעים על טיב הזיכרון שלנו. הצרה היחידה - זה רק שומר על המוח צעיר ולא יכול להועיל למי שכבר חולים בדמנציה

רוזמרין. ShutterStock
לא רק ריח טוב/ShutterStock

כולנו היינו רוצים זיכרון טוב יותר, אבל מסתבר שיש דרך פשוטה מאוד לחדד אותו - באמצעות ריח. חוקרים מאוניברסיטת צפון אומבריה באנגליה מצאו כי ריח של רוזמרין מגביר את היכולת שלנו לזכור את אירועי העבר ואף לזכור את מה שתיכננו לעשות בעתיד.

לדברי החוקרים, החומר הפעיל 1,8-cineole שנותן לרוזמרין את ריחו - מפעיל גם את המנגנון הכימי במוח שהוא המפתח לזיכרון. אותו מנגנון כימי של המוח הוא גם המוקד שאליו מכוונות התרופות לאלצהיימר, והחוקר הראשי ד"ר מארק מוס, ראש מחלקת פסיכולוגיה באוניברסיטה, אמר כי לצמח יש "אפקט דומה לסמים".

המתנדבים שהשתתפו במחקר חולקו לשלוש קבוצות. קבוצה אחת עשתה מבחני זיכרון כשהיא ישובה בחדר רווי בשמן רוזמרין, אחרים ישבו בחדר עם ניחוח לבנדר, וחלק בחדר עם אוויר נקי. הממצאים הראו כי הרוזמרין שיפר את הזיכרון לטווח ארוך ואת היכולת לעשות פעולות חישוב מתמטיות פשוטות. הרוזמרין גם הצליח לשפר את ה"זיכרון פוטנציאלי"- שמשמש לביצוע תוכניות, כמו לזכור לשלוח מייל- והוא השתפר בכ-15 אחוזים בגברים ונשים בכל הגילאים. בנוסף, החוקרים גילו כי התרכובת המיוחדת - 1,8-cineole - הייתה נוכחת בדמם של אלה ששהו בחדר המבושם ברוזמרין, מה שמצביע על כך שהניחוח נקלט בגופם.

"יש מקום לאופטימיות זהירה"

לטענת ד"ר מוס אנשים בריאים יכולים להרוויח משריפה ושאיפה של שמן רוזמרין באופן קבוע. "אנשים מורגלים לחשוב שאם הם יעשו יותר פעילות גופנית או ימלאו חידונים ויאמנו את המוח הם ישפרו את הזיכרון שלהם. אבל אפשר גם לשבת ולצפות בטלוויזיה ולהשתמש בניחוחות".

למרות זאת, לדבריו לאלה שסובלים מדמנציה זה כבר לא יעזור והרוזמרין עוזר למוח בריא להישאר צעיר למשך זמן ארוך יותר. "אין שום ערובה להטבה בזיכרון אבל יש מקום לאופטימיות זהירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully