וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 המאכלים הכי בריאים שאתם כל הזמן זורקים לפח

קליפות, עצמות, גזעים ועלים - אלו דברים שאנחנו זורקים באופן כמעט אוטומטי ובלי לחשוב יותר מדי - אבל בעצם מוותרים על ערכים מזינים שיכלו לתרום המון לבריאות שלנו. אלו כל המאכלים שאתם מוותרים עליהם - ומפספסים המון בדרך

אישה מרוקנת שאריות אוכל מהצלחת לפח. ShutterStock
זבל של אחת הוא האוצר של האחרת. אישה מרוקנת תכולת צלחת לזבל/ShutterStock

הורים רבים מחנכים את הילדים שלהם אף פעם לא לזרוק אוכל - אבל גם אלה שמקפידים באדיקות על הכלל החשוב הזה עדיין עושים זאת כל הזמן - בעיקר כשמדובר בקליפות, עצמות וחלקים אחרים במזון שאנחנו באמת מאמינים שאין להם שום ערך.

אז בדיוק בשביל זה אנחנו כאן - כדי ללמד אתכם שגם הדברים שחשבתם שאין לכם מה לעשות איתם יכולים לתרום מאוד לבריאות, לפעמים אפילו יותר מהחלקים ה"טובים" שאתם כן משתמשים בהם כל הזמן:

1. קליפות ביצים

ביצים קשות. ShutterStock
הקליפה מכילה הרבה חלבון וסידן אבל עדיין קשה לנו לדמיין מישהו אוכל אותה. ביצה/ShutterStock

אף אדם שפוי, אולי חוץ מבמאים של סרטי בורקס, לא מעלה בדעתו שאפשר לאכול ביצה שלמה עם הקליפה, אבל האמת היא שכשבוחנים את הערכים התזונתיים של הקליפה הזאת מגלים שהיא טומנת בחובה תרומה אדירה שחבל לוותר עליה. 40 אחוזים מקליפת הביצה מורכבים מסידן ומספיק שתאכלו חצי ממנה כדי לספק לגוף את הכמות היומית המומלצת - 1,000 מיליגרם.

בנוסף, הממברנה שהיא הקרום שמפריד בין הקליפה לביצה - מכילה חלבון טהור בצורת קולגן, רכיב חיוני ביותר לבניית השרירים ולשמירה על בריאות המפרקים, כך על פי מחקר שנערך בנושא. גם הקליפה עצמה מכילה חלבונים לצד שיעור נמוך של מינרלים חשובים כמו סטרונציום, פלואוריד, מגנזיום וסלניום, כולם תורמים בין היתר לשמירה על העצמות ולמערכות נוספות בגוף.

עוד בוואלה!

5 חלקי פירות שממש לא כדאי לכם לזרוק

לכתבה המלאה

מה עושים עם זה? ספורטאים רבים, בהם אפילו ארנולד שוורצנגר שהפך לסמל לפיתוח גוף, נוהגים לטחון קליפות של ביצים, להכניס את האבקה הזאת לשייקים או לפזר אותה ביוגורט ובמאכלים שונים. עם זאת, כדאי להיזהר ולוודא שאתם משתמשים במכשיר מקצועי שיטחן את הקליפה באופן יסודי ולא ישאיר חתיכות קשות שעלולות לסכן אתכם.

2. העצמות של העוף

מרק עוף של סנדר. דרור עינב
מכילות הרבה קולגן. מרק עוף/דרור עינב

לג'לטין יצא שם רע בקרב חלק מהאנשים בגלל שהוא כידוע משמש כמרכיב מרכזי בהכנת ג'לי, סוכריות גומי ומאכלים אחרים שאינם בדיוק מוגדרים כבריאים. אבל למעשה, החומר הזה, שמופק מעצמות של דגים ועופות מורכב ברובו מקולגן, אותו החלבון האיכותי שהסברנו עליו קודם ונחשב חיוני כמעט לכל מערכות הגוף. מחקרים מצאו כי הג'לטין יכול לשפר את בריאות העור, לסייע לתפקוד מערכת העיכול, להקל על בעיות במפרקים, לחזק את העצמות ולשפר את ויסות הסוכר בדם.

מה עושים עם זה? כדי להפיק תועלת מעצמות העוף אנחנו ממש לא ממליצים לנסות לאכול אותן, אלא פשוט להרתיח אותן בסיר ביחד עם חלקים אחרים של העוף למשך 24 עד 48 שעות. זאת מכיוון שלוקח המון זמן לחלץ את הערכים החיוניים מהעצמות. בסוף הבישול יש לזרוק את העצמות וכדאי להוסיף לתבשיל ירקות ותבלינים נוספים שיעצימו את הערכים החיוניים שלו.

3. קליפות תפוז

תפוז מקולף על קרש חיתוך. ShutterStock
דווקא חלק מהאנשים כן אוכלים את הקליפות של התפוז. בוודאי אם הן מסוכרות. תפוז/ShutterStock

בניגוד למאכלים הראשונים ברשימה, קליפת התפוז היא דווקא דבר שחלק מהאנשים אוכלים, אבל אם תנסו לעשות זאת במקום ציבורי, בוודאי תזכו ללא מעט מבטים מופתעים ונגעלים מאנשים סביבכם - אם כי הסלידה הזאת לחלוטין לא מוצדקת. קליפת התפוז מכילה פי 3 יותר ויטמין C ופי 4 יותר סיבים מהפלחים שאתם כן אוכלים. בנוסף, הקליפה מכילה כמות מכובדת של חומצה פולית, סידן והוויטמינים A, B1, B2 ו-B6.

מה עושים עם זה? לקליפת התפוז יש טעם ייחודי שלא כל אחד יצליח להתרגל אליו. עם זאת, תוכלו לצפות את הקליפות בסוכר ולאפות אותן בתנור כדי לייצר ממתק מענג במיוחד או פשוט להוסיף אותן לתה רותח כדי לחלץ מהן את כל הערכים המזינים.

4. הגזעים והעלים של הברוקולי והכרובית

ברוקולי עם שקדים בוויניגרט תפוזים, המטבח של רמה. דרור עינב
דווקא על החלקים הכי בריאים שלהם אנחנו מוותרים. ברוקולי/דרור עינב

ברוקולי וכרובית הם ירקות שרבים אוכלים במטרה ברורה לשפר את הבריאות. אולם באופן די אירוני, דווקא על החלקים הכי בריאים שלהם אנחנו מוותרים באופן כמעט אוטומטי. מחקר שפורסם באוניברסיטת אוהיו מצא כי העלים של הירקות האלו נמנים עם המקורות העשירים ביותר של סידן מהצומח. בנוסף, העלים עשירים בברזל, ויטמין A וסיבים תזונתיים. גם השורשים מכילים מעט יותר סידן, ברזל וויטמין C בהשוואה לחלקי הירק שאנחנו כן בוחרים לאכול.

מה עושים עם זה? עלי הכרובית והברוקולי יכולים לשמש כמצע מצוין לממולאים. את השורשים אפשר לאכול כמו שהם או להשתמש בהם להכנת מאפים ופשטידות.

5. קליפת קיווי

אישה אוחזת קיווי בידיים. ShutterStock
מי שאמיץ מספיק לאכול את הקליפה יהנה מרווח בריאותי. קיווי/ShutterStock

הקליפה של הקיווי אמנם מחוספסת ועטופה בפלומה שדי מרתיעה אנשים מלאכול אותה, אך האמיצים שיבחרו לעשות זאת ייהנו מכמות גדולה פי 2 של סיבים תזונתיים, עוד 34 אחוזים של ויטמין E ועוד 32 אחוזים של חומצה פולית בהשוואה למי שיאכלו את החלק הפנימי לבדו. בנוסף, הקליפה מכילה רמות מרשימות של פלבנואידים ונוגדי חמצון שחיוניים גם הם לשמירה על הבריאות שלנו במגוון היבטים, בין היתר דרך הפחתת הסיכון לסרטן ולמחלות קשות אחרות.

מה עושים עם זה? מומלץ לחתוך את הקיווי לרבעים ולאכול כל אחד מהם בשלמותו עם הקליפה. אם קשה לכם לעשות זאת, תוכלו להכניס את כל הפרי לבלנדר ולהכין שייק פרי מרענן.

  • עוד באותו נושא:
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully