וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר שהוכיח שבנות לא פחות טובות במתמטיקה מבנים

מחקר חדש מראה שבגרות מוחית אינה משתנה לפי מגדר, וגורמים אחרים הם אלה האחראיים לפער הקיים בביצועים בין המינים בתחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה. רמז: היכולות שלהם זהות, זה אנחנו שהורסים את זה

ילד עם גיר ביד מחייך ליד לוח עם נוסחאות מתמטיות. ShutterStock
זה לא שבנים טובים יותר, פשוט התרגלנו לחשוב ככה. ילד פותר משוואה בחיוך/ShutterStock

בנות מעדיפות ללמוד מתמטיקה בחברת בנות. זה לא קשור להדרת נשים מטעמים דתיים, אלא לתחושת הביטחון שהן מרגישות בקבוצה שמאפשרת להן לטעות, לשאול שאלות מביכות וגם להתפרק לרגע מסטרס בלי שילעגו להן. אפשר להתווכח אם זה טוב או רע מבחינה חברתית ותרבותית, אבל כיתות מתמטיקה נפרדות שהוקמו בישראל בשנים האחרונות מראות בינתיים נתוני הצלחה מרשימים: בנות שלומדות ללא בנים הן בעלות דימוי עצמי גבוה יותר, מגלות סקרנות אינטלקטואלית גבוהה מהרגיל וההישגים שלהן מוכיחים שבמסגרת כזו הן יכולות לממש את הפוטנציאל שלהן. והפוטנציאל הזה גבוה, לפחות כמו של חבריהם לשכבה - מחקר חדש מראה שאין הבדלים בדרכים בהן נערים ונערות מעבדים את המידע במתמטיקה.

במסגרת המחקר שפורסם ב- npj Science of Learning, חוקרים מאוניברסיטת קרנגי מלון בפנסילבניה השתמשו בבדיקות MRI כדי לפקח על פעילותם המוחית של ילדים בזמן שהם למדו מושגים מתמטיים מוקדמים. התוצאות הראו שמוחם של הבנים והבנות עבד ועיבד את המידע באותה צורה. "המדע לא תואם את האמונה העממית", אמרה ד"ר ג'סיקה קנטלון, מובילת המחקר ל-daily mail. "אנו רואים שמוחם של ילדים מתפקד באופן דומה ללא קשר למגדר, כך שאנחנו מקווים שנוכל 'לכייל מחדש' את הציפיות ממה שילדים יכולים להשיג במתמטיקה".

ברחבי העולם, ילדות קטנות מתמודדות עם סטראוטיפים שליליים רבים: שהן חלשות פיזית, איטיות יותר, לא טובות במדעים ומתמטיקה ועוד. זה גורם לפערים בין המינים שנמשכים גם בשנות ההתבגרות, מתקבעים ומתבטאים בפערי שכר, מעמד והזדמנויות. אמנם בעשורים האחרונים עלה מספר הנשים בעלות תואר אקדמאי, אך בכל תחומי המדעים (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה), שיעור הנשים בעלות תואר שני ושלישי הוא כשליש. מדענים שהחלו לבדוק את המיתוס של בנות ומתמטיקה ראו שאולי יש הבדלים בין בנים ובנות, אך הביטוי שלהם לא היה בכישורים אלא יותר בכך שבנים הצטיינו יותר בסוגים מסוימים של מתמטיקה, והבנות באחרים, או בכך שבנים עשויים להתמודד טוב יותר עם בחינות במתמטיקה.

ילדה מתוסכלת מכינה שיעורי בית. ShutterStock
סוציאליזציה יכולה להחמיר את הפערים. ילדה מתוסכלת/ShutterStock

שנת 2007 סיפקה הסבר מייאש במיוחד לביצועים השונים שמפגינים בנים ובנות במתמטיקה: חוקרים באוניברסיטת שיקגו גילו שבנות התקשו יותר כשנאמר להן שבנים טובים יותר בנושא. "סוציאליזציה טיפוסית יכולה להחמיר את ההבדלים הקטנים בין בנים לבנות וזה יכול להתגלגל כמו כדור שלג ולקבע את היחס אליהם במדע ובמתמטיקה," הסבירה ד"ר קנטלון. מטרת המחקר שלה הייתה לקלף את מעטה הסוציאליזציה הזה על ידי מעקב אחר תפקוד המוח של שני המגדרים.

תזכורת לכך שבני אדם יותר דומים זה לזה מאשר שונים

ד"ר קנטלון ועמיתיה עקבו אחר מוחם של 104 ילדים וילדות בין הגילאים 3-10. הפעילות המוחית שלהם נבדקה ב-MRI בזמן שהם צפו בסרטון שלימד מושגי בסיס מתמטיקה כמו ספירה וחיבור. ההשוואה בין סריקות המוח שלהם, כמו גם סט של סריקות FMRI תואמות של מוחם של 63 מבוגרים שצפו באותם סרטונים, הראתה שהילדים והילדות עיבדו מידע מתמטי באותו אופן. יתרה מזאת, ההבדלים בין מוחם של הילדים לבוגרים היו עקביים גם כאשר הם הושוו לנשים או גברים, מה שמצביע על כך שהבדלים בין המינים לא הופיעו עם הגיל ובגרותם הסבירה רק את הניגודים בין הילדים למבוגרים. ד"ר אליסה קרסי, מובילה שותפה למחקר, סיכמה: "זה לא רק שבנים ובנות משתמשים במתמטיקה באותן דרכים, אלא שנקודות ההקבלה ביניהם ניכרו בכל המוח. זו תזכורת חשובה לכך שבני אדם יותר דומים זה לזה מאשר שונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully