וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכית בי: גברים באמת חושבים שהם יותר חכמים מנשים

11.4.2018 / 11:24

תנוחו: סטודנטים לביולוגיה נוטים להעריך את האינטליגנציה של עצמם כגבוהה יותר משל תלמידים אחרים פי 3 ויותר מאשר סטודנטיות - גם כשיש להן אותו ממוצע ציונים. אה, והם גם חושבים שהסטודנטיות פחות מבינות את החומר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גברים נוטים להפריז. מתוך "המפץ הגדול"/מערכת וואלה!, צילום מסך

נראה שלתחושה שגברים נוטים להפריז בהערכת האינטליגנציה של עצמם יש כעת גיבוי מדעי - מחקר חדש מגלה שסטודנטים סבורים שהם חכמים יותר מעמיתיהם ללימודים, גם כשהם משווים את עצמם לסטודנטיות, שלהן ממוצע ציונים גבוה יותר או דומה לשלהם.

חוקרים מאוניברסיטת אריזונה סטייט (ASU) גילו את התופעה הזאת לאחר שתשאלו 250 סטודנטים בקורס ביולוגיה וביקשו מהם להעריך את האינטליגנציה שלהם ביחס לכלל הסטודנטים בקורס וכן ביחס לשותף הקרוב ביותר שלהם ללימודים. הם הופתעו לגלות שנשים נטו בסבירות גבוהה למדי להעריך את האינטליגנציה שלהן כנמוכה יותר, בהשוואה לגברים - שהפגינו נטייה הפוכה.

עוד בנושא:
מבחן האייקיו הקצר בעולם: 3 שאלות שיקבעו אם אתם גאונים
לא מוצאים אהבה? אולי זה בגלל שאתם חכמים מדי
5 הסימנים שמעידים על אינטליגנציה אמיתית, שלא תוכלו לזייף אפילו אם תרצו

זוכת פרס נובל לכימיה עדה יונת. רויטרס
מה היא היתה אומרת על המחקר הזה? פרופ' עדה יונת במעמד קבלת פרס נובל על מחקרה בתחום הביולוגיה/רויטרס

בהשוואה בין סטודנטית לסטודנט עם ממוצע ציונים זהה, הסטודנט הגבר יעריך את עצמו כחכם יותר משני שליש (66 אחוזים) מהכיתה, בעוד שהסטודנטית תעריך את עצמה כחכמה יותר מ-54 אחוזים מהכיתה בלבד.

בנוסף, כל אחד ואחת מהסטודנטים והסטודנטיות בקורס נשאלו האם הם חכמים יותר מהפרטנר הקרוב ביותר שלהם ללימודים (שיטת הלימודים בקורס מתבססת על עבודה רבה בצוותים) - בין אם מדובר בשותף או שותפה. הסטודנטים הגברים ענו בשיעור גבוה פי 3.2 בהשוואה לסטודנטיות, שהם חכמים יותר מהפרטנר/ית שלהם (ללא קשר למגדר הפרטנר).

עוד באותו נושא

11 סימנים שאתם חכמים יותר ממה שאתם חושבים

לכתבה המלאה

הסטודנטיות חוששות שהן נתפסות כ'מטומטמות'

לגלגולו של המחקר הזה אחראית קייטלין קופר, דוקטורנטית בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת קליפורניה, שהחליטה לחקור את התופעה הזאת לאחר שנתקלה בה במסגרת תפקידה כיועצת אקדמית לסטודנטים צעירים יותר. לדבריה, היא הבחינה בהטייה הזאת במהלך מאות שיחות שהיו לה עם סטודנטים וסטודנטיות לאורך השנים. "הייתי שואלת סטודנטים איך הולך להם בקורסים והבחנתי במגמה - שוב ושוב שמעתי מנשים סטודנטיות שהן חוששות שעמיתיהן ללימודים חושבים שהן 'מטומטמות'. מעולם לא שמעתי תלונה דומה מסטודנטים גברים שלמדו באותם קורסים לביולוגיה כמו הסטודנטיות. אז רציתי לבחון את זה לעומק", סיפרה קופר.

היא הוסיפה כי "לא מדובר בבעיה שיהיה קל לתקן. מדובר בהלך מחשבה שרוב הסיכויים שנטמע בסטודנטיות מתחילת דרכן האקדמית. אבל אנחנו יכולים להתחיל בהבניית קבוצות עבודה אקדמיות שיבטיחו שגם הקול שלהן יישמע".

פתיחת שנת הלימודים האקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, 22 באוקטובר 2017. ראובן קסטרו
איך משפיעים הממצאים על תחושת הערך העצמי של הסטודנטים והסטודנטיות? פתיחת שנת הלימודים במרכז הבינתחומי בהרצליה/ראובן קסטרו

מחקר קודם שנערך באוניברסיטת אריזונה גילה שסטודנטים בקורסי ביולוגיה בסיסיים תופסים גברים כחכמים יותר מנשים, בהקשר של החומר האקדמי הנלמד בקורסים. החידוש במחקר הנוכחי הוא שהוא בוחן לראשונה את עמדתם ויחסם של הסטודנטים לאינטליגנציה שלהם עצמם ביחס לשאר התלמידים בקורס.

קורסים באקדמיה עוברים יותר ויותר למודלים של למידה חווייתית, שבמסגרתה הסטודנטים נמצאים באינטראקציה גדולה יותר עם עמיתיהם לספסל הלימודים. מומחים סבורים שיש לבחון כיצד עשויים להשפיע ממצאי המחקר החדש על תחושת הערך העצמי של סטודנטים ועל האופן שבו הם מעריכים את ביצועיהם האקדמיים במסגרת שיטות הלמידה החדשות. ייתכן גם שממצאי המחקר הזה נכונים במיוחד גם לתחומי תעסוקה כמו מדעים, הנדסה, טכנולוגיה ומתמטיקה.

מקצועות מדעיים עדיין נחשבים "גבריים"

מחקרי עבר הראו שהחל מגיל מאוד צעיר החברה משדרת לבנים ולבנות מסרים מאוד שונים לגבי תפקידם במדע - עיסוקים מדעיים נחשבים כ"גבריים" יותר. כך למשל, מדענים גברים מופיעים בתדירות גבוהה פי 1.6 יותר ממדעניות נשים בתכניות טלוויזיה שנחשבות פופולריות בקרב בני נוער בגילאי חטיבת ביניים. כמו כן, ישנם מחקרים שמוכיחים שמעסיקים ופקולטות אקדמיות נוטים לשכור בסבירות גבוהה יותר מועמדים גברים למשרות בתחום המדעים והמתמטיקה, בהשוואה למועמדות נשים - גם כאשר כישורי המועמדים והמועמדות למשרה זהים.

החינוך והמסרים החברתיים הסמויים שילדים וילדות סופגים מגיל צעיר בשילוב ההטייה המגדרית שעדיין נוכחת למרבה הצער בתחום המדעים ככל הנראה היו בין הגורמים התורמים גם לממצאי המחקר הנוכחי של אוניברסיטת אריזונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully