וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה עם רחם כפול הסירה אותו כדי להיות אמא טובה יותר

אם שנולדה עם אברי רבייה כפולים נאלצה לכרות אותם כשהיא רק בת 28. הסיבה: כאבים מייסרים שנגרמו לה מאנדומטריוזיס ומדימומי וסת כבדים וריתקו אותה למיטתה מדי חודש, עד שלא יכלה לעבוד או לטפל בבתה

מייגן ארגייל ובתה רובי

הרחם הנשי הוא איבר מורכב, ללא ספק. במיטבו הוא מופלא ויוצר חיים חדשים, אך כשמשהו משתבש הוא עלול גם להסב סבל רב. הסיבות לכך רבות ומגוונות, וכך גם עוצמת הסבל. עכשיו תארו לעצמכן (ולעצמכם) איך זה מרגיש כשיש שני רחמים בגוף.

מייגן ארגייל הבריטית נולדה עם רחם דידלפי (Uterus didelphys) - מום רחמי בו הרחם מוצג בתור איבר כפול. מצב זה נוצר כאשר ההלחמה העוברית של הצינורות המולריים בעובר נשי אינם מצליחים להתמזג לרחם יחיד, במקום זאת צומחים בשני מבנים נפרדים ונוצר רחם כפול עם שני צווארי רחם, לעיתים רחוקות גם נרתיק כפול. הפרעה זו מתקיימת באחת מכל 3,000 נשים ומעלה את הסיכון להפלה, לידה מוקדמת ודימום במהלך ההיריון.

לרוע מזלה של ארגייל, כשהייתה בת 18 היא אובחנה גם כחולת אנדומטריוזיס - מחלה גינקולוגית שנגרמת כאשר תאים של רירית רחם (אנדומטריום) נודדים אל מחוץ לרחם ומתמקמים באזורים שונים בגוף. המחלה שלה התגלתה לאחר שסבלה מכאבי בטן קשים לאורך שנות העשרה שלה, ובבדיקה התגלה שציסטה כואבת התפתחה בשחלות שלה, שזו תופעת לוואי שכיחה של אנדומטריוזיס.

כאשר תאי רירית הרחם צומחים בשכבה החיצונית של הרחם זה גורם לרקמות להתעבות, להתפרק ולדמם בכל מחזור חודשי, בליווי דימום כבד וכאבים עזים. סיבוך שכיח של אנדומטריוזיס הוא הצטלקות של אברי מערכת הרבייה ופגיעה בפריון. למרות כל זאת, ארגייל הצליחה להרות בשנת 2014 על אף שנאמר לה שיש לה סיכוי של 90 אחוז להפלה. בתה רובי היא כיום כבר בת חמש.

כאב בטן. ShutterStock
המחזורים הכבדים נמשכו והכאב המייסר לא הפסיק. אישה סובלת מכאבים/ShutterStock

למרות ארבעה הליכים כירורגיים להסרת רירית ברחם, להפחתת זרימת הווסת ולפגיעה באנדומטריוזיס - מצבה של ארגייל לא השתפר והיא המשיכה לסבול מכאבים. מרוב ייאוש היא ביקשה לעבור כריתת רחם בגיל 26, אך הרופאים הסתייגו מהרעיון משום שרצו לנסות במקום זאת טיפול בעזרת אמצעי מניעה כמו גלולות, המכילות הורמון דמוי פרוגסטרון שהופך את רירית הרחם לדלילה יותר וגורמת לאפיזודות דימום קלות יותר.

למרות הטיפולים, ארגייל סיפרה שהשינוי המיוחל לא הגיע: "שום דבר לא עזר, המחזורים הכבדים שלי נמשכו והכאב לא הפסיק. איכות החיים שלי החמירה, כבר הפסקתי לספור כמה פעמים נאלצתי לצאת מהעבודה. החלפתי עד שלוש תחבושות הגייניות בשעה והייסורים גרמו לי להתיישב על הרצפה בחנויות כי לא יכולתי יותר ללכת ברגל. הוכנסתי במכוון לגיל המעבר, אבל המשכתי לדמם, עד שהרופא הסכים איתי שכריתת רחם היא האפשרות הטובה ביותר עבורי".

זו הייתה החלטה של עכשיו או לעולם לא

הכאבים של ארגייל הובילו לכריתת רחם (כפולה), הליך כירורגי דרסטי שעוברות בדרך כלל נשים בשנות ה-40 וה-50 לחייהן. "זו ההחלטה הטובה ביותר שקיבלתי בחיי", היא סיפרה. "הייתי צריכה להחזיר לעצמי את איכות החיים כדי שאוכל להיות האמא הכי טובה שאפשר לרובי. אני מרגישה בת מזל שיש לי אותה, אחרי שהרופאים הזהירו אותי בגיל 21 שאני חייבת לנסות ללדת לפני גיל 30. מעולם לא חשבתי על ילדים לפני כן, כל החיים היו לפני, אבל זו הייתה החלטה של עכשיו או לעולם לא כי האנדומטריוזיס הלך והחמיר ויכול היה לגרום לבעיות פוריות נוספות. אחרי שהיא נולדה היה לי כל כך קשה ליהנות מפעילויות אתה. עכשיו אני מאושרת מתמיד, ומחכה בהתרגשות להיות שוב אמא מתפקדת, ללכת לשחות עם רובי ולהצליח לאסוף אותה כשהיא נופלת בלי להתפתל בכאבים".

למרות הכריתה של הרחם הכפול, השחלות של ארגייל לא הוסרו. המטרה היא שהיא תוכל להביא ילדים נוספים לעולם בעתיד, ולגדל אותם באושר וללא כאב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully