וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ארומה: למה טונה מקולקלת גורמת לתגובה אלרגית קשה?

16.10.2019 / 10:30

שני אנשים אושפזו אתמול לאחר שאכלו כריך טונה בסניף ארומה בתל אביב וסבלו מהרעלת מזון דמויית אלרגיה. בדקנו למה זה קורה, איך מזהים את הסימנים של התופעה המסוכנת ואיך נשמרים מפניה

סניף ארומה, מנחם בגין 48, תל אביב. יותם רונן
נדיר ומסכן חיים. סניף ארומה בו התרחשה הרעלת המזון/יותם רונן

הרעלות מזון הן לא מצב נדיר, לצערנו, אבל המקרה המצער שהתרחש אתמול בארומה בתל אביב היה יוצא דופן בחומרתו. שני סועדים שאכלו סלט וכריך טונה בסניף של הרשת ברחוב מנחם בגין, פונו לבית החולים איכילוב בגלל תגובה אלרגית חריפה. אחת הסועדות הייתה במצב קשה מאוד לאחר שאיבדה את הכרתה והייתה במצב של שוק עמוק. האדם השני הגיע לקבל טיפול בעקבות כאבי ראש ודפיקות לב מואצות.

שני הסועדים סבלו מתגובה אלרגית חריפה שמקורה בהרעלה מהדג אותו אכלו, בשם הרעלת מזון סקרומבואידית או הרעלת היסטמין. מדובר בהרעלת מזון יחסית נדירה כתוצאה מאכילת בשר דגים מקולקל שסימניה דומים להתקפה אלרגית.

איך זה קורה?

בשונה מאלרגיה קלאסית שנגרמת כתוצאה מכך שמערכת החיסון מזהה גורם שאינו מסוכן כמסוכן ומפתחת נגדו תגובה אלרגית, אכילת דגים מקולקלים עלולה לגרום למצב ייחודי שמדמה אלרגיה. התסמינים של הרעלת היסטמין זו מחקים התקף קשה של אלרגיה, והם עלולים לסכן חיים. בניגוד לאלרגיה רגילה שבה הגוף עצמו מפריש היסטמין בכמות גדולה, מצב זה נובע מאכילת דגים שאוחסנו בתנאים לא אופטימליים ושחיידקים כמו אי קולי התרבו בהם. החיידקים האלה מפרישים בין היתר אנזים שגורם לייצור היסטמין, כך שאכילת הדגים הללו עלולה ליצור תגובה קשה דמוית אלרגיה.

עוד בוואלה!

מומחי בריאות מזהירים: אלה המאכלים שעלולים לגרום להרעלת מזון

לכתבה המלאה

איך מזהים הרעלת מזון סקרומבואידית?

שירי פורר בת ה-41, נשואה ואם לשניים, הייתה אחת מהלקוחות שפונו לבית החולים לאחר שאכלה את אחד ממוצרי הטונה בסניף המדובר. הבוקר היא שיחזרה את המקרה וסיפרה כי "אכלתי את הסלט ותוך עשר דקות מאז שרכשתי אותו ומיד התחלתי להרגיש צריבה בלשון, פנים אדומות ובוערות ונשימה כבדה".

שירי פורר אשר אושפזה אמש במצב קשה מאוד במחלקה לרפואה דחופה באיכילוב לאחר שחטפה הרעלה מסלט טונה שהזמינה ברשת ארומה ובתה. אתר רשמי
"מיד התחלתי להרגיש צריבה בלשון, פנים אדומות ובוערות ונשימה כבדה". שירי פורר/אתר רשמי

סימפטומים נוספים להרעלת מזון מסוג זה כוללים כאבי ראש, דפיקות לב, אודם עורי משמעותי, סחרחורת, בחילות, כאבי בטן ושלשולים, קוצר נשימה, צרידות, ובמקרים נדירים אף מוות.

איך נשמרים?

הרעלת מזון דמוית אלרגיה יכולה לקרות לכל אחד, ולא רק לאנשים שסובלים בשגרה מאלרגיות. הדרך הטובה ביותר להימנע ממצב מסוכן הזה היא פשוט להקפיד לאכול במקומות היגייניים, ולנקוט משנה זהירות כשזה נוגע לטונה, פירות ים, מקרלים, סרדינים, אנשובי והרינג. חשוב להקפיד במיוחד בימים חמים בהם דגים שמאוחסנים בתנאים לא נכונים עלולים להתקלקל במהירות.

אם אכלתם דגים או פירות ים, ואתם סובלים מצרידות פתאומית, אודם בעור קוצר נשימה, עקצוץ בגרון או פריחה מפושטת בעור ושלשול - יש לפנות מיד לבדיקת רופא, רצוי בחדר מיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully