וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת חייבים לזרוק אוכל שיש בו קצת עובש?

21.8.2018 / 7:11

בגדול - לא, ואם אכפת לכם מהסביבה אפילו קצת כדאי שתקראו את הכתבה הזו ותגלו באילו מקרים אתם לגמרי יכולים להוריד את השכבה המגעילה ולהמשיך לאכול, ומתי זה עלול לעשות אתכם חולים

לחם עם עובש. ShutterStock
מצע טוב לעובש. לחם דוחה/ShutterStock

כשאתם פותחים את המקרר כדי לאכול את התבשיל המדהים שהכנתם אתמול, או לוקחים פרוסת לחם מהמזווה אתם עשויים להיתקל בעובש. יש לא מעט תגובות לסיטואציה הזו אבל השתיים העיקריות הן: אני חייב לזרוק את כל האוכל הזה וכל מה שעלול היה לגעת בו, או - אולי רק אוריד את החתיכה עם העובש ואעשה כאילו כלום לא קרה. אז לפני שאתם מקבלים החלטה שמבוססת על מצב הרוח שלכם או על החשק שלכם לאכול את מה שיש בסיר, קבלו את המדריך המלא למצב שכזה.

עוד בנושא:
תשכחו מתאריך התפוגה: כך תדעו אם האוכל שלכם באמת מקולקל
למה אסור להקפיא גלידה אחרי שכבר נמסה?
מזונו של השטן: הכל על הרעלת מזון

מה זה בכלל עובש?
עובש הוא שם כולל למשפחה גדולה של פטריות שיוצרות רשת של קורים. כדי שעובש יוכל לגדול הוא צריך מצע, כלומר מקור לאכול. מזון הוא מקור טוב היות והוא מכיל את החומרים הדרושים להתפתחות העובש - סוכר וחלבון. בנוסף, בכדי שהעובש יתרבה הוא זקוק ללחות, לכן נראה אותו מופיע כשמשאירים מאכלים הרבה זמן מחוץ למקרר או כשמאחסנים מזון באופן לא מתאים. למשל כשמאחסנים פירות וירקות בכלי אטום שגורם להצטברות של לחות.

כרוב לבן. ShutterStock
כאן העובש דווקא לא דרמטי. כרוב לבן/ShutterStock

האם הוא מסוכן לבריאות שלנו?
בגלל שעובש הוא שם כולל למשפחה שמונה בין כמה עשרות לכמה מאות אלפי זנים של פטריות קשה לומר אם "עובש" מסוכן. העובש על המזון עשוי להיות מסוכן כאשר יש למישהו אלרגיה לסוג הזה של עובש או אם מדובר בעובש שגדל בתנאים בהם הוא מפריש "מיקוטוקסינים" - רעלנים שיכולים לגרום לנו להרגיש רע מאוד.

מה גזר דינו של עובש במאכלים שלנו?
ממש כמו שלא כל המאכלים נולדו שווים, כך גם גזר הדין של העובש שצומח עליהם. על פי משרד החקלאות האמריקאי כל מאכל ודרך ההתמודדות איתו:

1. במקרה של בשר ועוף מבושלים או נקניקיות מבושלות - לזרוק. הסיבה לכך היא שאלו מאכלים עשירים בלחות ולכן יש סיכון גבוה שהעובש והרעלנים שהוא מפריש לא יעצרו בפני השטח, אלא יזהמו את המזון כולו.

2. אותו היגיון עובד לגבי מזונות נוספים שעשירים בלחות - תבשילי קטניות, פסטה מבושלת, גבינות רכות, יוגורט, ריבות וירקות ופירות עשירים בלחות כמו מלפפון אפרסק ועגבנייה.

3. מזון עם נקבוביות כמו לחם או מאכלים שלא מכילים חומרים משמרים מצויים בסיכון גבוה יותר לחדירת העובש עם הרעלנים אל מעבר לפני השטח ולתוך המוצר כולו, ולכן אין לצרוך אותם במידה והופיע על גבם עובש.

עוד באותו נושא

מומחי בריאות מזהירים: אלה המאכלים שעלולים לגרום להרעלת מזון

לכתבה המלאה
פסטרמה עם עובש. ShutterStock
לזרוק, ברור שלזרוק. פסטרמה עם עובש/ShutterStock

4. לעומתם, מאכלים קשים ודלים בלחות כמו גבינות קשות, נקניק סלמי וירקות ופירות קשים כמו גזר או כרוב הם כאלה שבהם הסיכון לזיהום מעבר לקליפת המוצר לא גדול ולכן אפשר להוריד את החלק שמכיל את העובש מבלי לזרוק את המזון לפח.

למה שנרצה להתעקש לאכול מזון שהופיע על גביו עובש?
אם העובש נמצא בסוגי המזון שניתן לאכול לאחר הסרתו, המאכל ראוי לאכילה וחבל לבזבז. אחת הסיבות המובילות לזיהום סביבתי הוא בזבוז מזון. שינוע הולך וגדל של מזון סביב העולם מייצר זיהום אוויר, הטמנה של כמויות גדולות של מזון שנזרק מאי אלו סיבות הוא גם גורם שנמצא בראשית הרשימה. אז טיפול נכון במזון שמכיל עובש יכול לסייע, אפילו אם רק קצת, בנושא של שמירה על הסביבה.

איך מסירים את העובש?
כשאתם מסירים את העובש הקפידו לחתוך כשני ס"מ מסביב ומתחת לעובש ומבלי לגעת עם הסכין באזורים אחרים מזון בכדי למנוע מה שנקרא זיהום צולב של כל המאכל.

קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מאמנת כושר ומנחת טלוויזיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully