וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אסור להקפיא גלידה אחרי שכבר נמסה?

5.8.2018 / 0:09

מדובר באחד מהמאכלים הכי פופולריים שקיימים בקיץ ובכלל. ולמרות שגלידה נמסה נראית כמו דבר תמים היא עלולה לגרום להרעלות מזון ממש כמו בשר או ביצים

גלידה נמסה. ShutterStock
רק נראית תמימה. גלידה נמסה/ShutterStock

הקיץ בעיצומו ולצד הלחות המזעזעת, הזיעה וריח הגוף הלא פשוט, יש תופעה מטרידה נוספת שמאפיינת את העונה החמה - הרעלות מזון וקלקולי קיבה. רק בשבוע שעבר התגלו חיידקיי סלמונלה בחומוס אחלה, וכולנו יודעים להיזהר מבשר לא מבושל כשאנחנו עושים על האש, אבל יש כמה מזונות שלא הייתם מעלים בדעתכם שעלולים להיות מסוכנים - אחד מהם הוא גלידה שנמסה והוקפאה שוב.

הרעלת מזון היא תוצאה של מפגש של מערכת העיכול עם אוכל מקולקל כאשר החשודים המידיים הם סלמונלה כאמור, אי קולי, ליסטריה וקמפילובקטר - כולם משגשגים בטמפרטורות חמות וגורמים לעליה במקרי הרעלות המזון. מדובר בסוג של דלקת בדרכי העיכול (הקיבה והמעי) שמקורה עשוי להיות זיהום של חיידקים, וירוסים או פרזיטים שמצאו את דרכם לאוכל שלנו: רעלים שנוצרו באוכל במסגרת תהליך חילוף החומרים של חיידקים (בגלל תנאי אחסון או בישול לקויים) המתינו בסבלנות אצלכם בצלחת. הרעלת המזון מלווה בדרך כלל בבחילות, בהקאות, בשלשולים או בשילוב של התופעות.

עוד בנושא:
מזונו של השטן: הכל על הרעלת מזון
מקריות או מזג אוויר: מדוע הסלמונלה מופיעה דווקא עכשיו?

כאב בטן. ShutterStock
מלווה בדרך כלל בבחילות, בהקאות ובשלשולים. אישה אוחזת בבטנה/ShutterStock

גלידה שנמסה כאמור יכולה להיות גורם לא רק משמין, אלא כזאת בעלת פוטנציאל להפוך אתכם מאוד חולים. במקרה שאירע ב-2015, חמישה אנשים באנגליה אושפזו ושלושה אפילו מתו אחרי שאכלו גלידה מזוהמת בליסטריה, כך מדווח הדיילי מייל. מדובר אומנם במקרה נדיר מאוד, אך הוא כאמור יותר אופייני לעונה החמה בה אנחנו נמצאים.

אחד הגורמים לזיהומים בגלידה נגרמים כאשר מוציאים גלידה מהמקפיא, משאירים אותה בחוץ, ואז מחזירים אותה חזרה למקפיא כדי לאכול אותה אחר כך. גלידה נמסה בקלות, במיוחד בחום, אבל גם בטמפרטורת החדר, וכשזה קורה, החלב והסוכר בתוכה הופכים אותה לצלחת פטרי פעילה לחיידקים שונים. גם טבילה כפולה של הכף במיכל הגלידה יכולה להכניס לתוכה חיידקים מסוגים שונים.

אבל לא רק גלידה יכולה להיות מסוכנת עבורכם, אלא גם משקאות קיץ פופולריים אחרים כמו שייקים וקפה קר, בהם נמצאו לא פעם ולא פעמיים נוכחות של חיידקים צואתיים. גם לפירות קיץ אולטימטיביים כמו מלון ואבטיח יש פוטנציאל להיות מארחים של סוגים שונים של חיידקים.

עוד באותו נושא

מומחי בריאות מזהירים: אלה המאכלים שעלולים לגרום להרעלת מזון

לכתבה המלאה
מלון חתוך על קרש עץ. ShutterStock
פוטנציאל זיהום גבוה. מלון על קרש חיתוך/ShutterStock

מה אפשר לעשות כדי להימנע מהרעלות מזון?

שומרים על ההיגיינה: שמירה על ניקיון הידיים, משטחי העבודה וכלי האוכל, ושטיפתם במים חמים ובסבון לפני ואחרי הכנת אוכל היא הכלל החשוב ביותר. חשוב במיוחד להקפיד על כך בהכנת בשר, עוף, דגים וביצים.

מפרידים: חשוב להפריד מוצרים לא מבושלים (והנוזלים שלהם) מאוכל מוכן לאכילה. הימנעו מחיתוך ירקות טריים על משטח שעליו חתכתם עוף. שטפו את המשטח לפני שתתחילו לחתוך את הירקות.

מבשלים היטב: יש להקפיד על בישול יסודי של האוכל.

אחסון: הקפידו על אחסון מוצרי מזון טריים או מבושלים במקרר או במקפיא בתום שעתיים לכל היותר מעת ההכנה.

כשמטיילים: כשאוכלים במסעדות, בדוכני מזון או בטיולים בחו"ל (בעיקר במדינות מתפתחות), כדאי לבחון את תנאי הניקיון, את טריות המוצרים, את שיטות הבישול ואת כמות הסועדים המקומיים לפני שמתחילים לאכול. כך תמנעו מעצמכם הפיכה של טיול חלומי להרעלת מזון מסויטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully